מחשב על סופר פלוס

יונתן קורפל מקדם בברכה את השיאן החדש של מחשבי העל

מחשבי על הינם יצירות ייחודיות, שמיוצרות לצרכים מסוימים על ידי יצרן מוגדר. ביצועיהם כמעט בלתי נתפשים, ובכל זאת – מידי כמה חודשים עד שנים צץ מחשב על חדש, שעולה על קודמיו. הוא זוכה לתהילה זמנית, עד שגם למלך הזמני קם כמובן יורש, וחוזר חלילה. השבוע זה קרה פעם נוספת. את הכתר נטל זמנית מחשב מתוצרת פוג'יטסו (Fujitsu) המכונה K, שנבנה עבור מכון מחקר ביפן. מחשב זה מסוגל לבצע 8 קוואדריליון פעולות (מחזורים מתמטיים) בשנייה. למי שלא התרשם מנתון זה, כדאי לדעת שמדובר בלא פחות מ-15 אפסים אחרי ה-8. עם השלמת פיתוחו, בשנה הבאה, יכולת הביצוע בשנייה תוסיף לעצמה עוד אפס אחד בטור הארוך כל כך.

אם עד לפני זמן קצר היו מחשבי העל בשליטה יחסית של האמריקנים, במיוחד באמצעות יבמ (IBM), הרי שבאחרונה עברה ההגמוניה, לפחות זמנית, למזרח הרחוק. המודח מן הכתר, שירד למקום השני, הינו מחשב סיני, שניצב באקדמיה לטכנולוגיות הגנה בסין. ביצועי האלוף הקודם היו רק כרבע משל הכוכב החדש.

ה-K מכיל קרוב ל-70 אלף מעבדים, כל אחד מהם בעל 4 ליבות. מדובר, לכן, ממחשב שנהנה באופן כללי מיכולת עיבוד במקביל של כרבע מיליון מעבדים. קצת מסחרר לנסות ולהתמודד עם הבנת ביצועים שכאלה.

ההערכות מדברות על כך שהחדשות הבאות בנישה זו יהיו שייכות ליבמ, שתשוב להוביל בקרוב, עם חידוש משלה.

מחשבים בקטגוריה זו אינם בהישג ידם של רוב הארגונים, אפילו גדולים יחסית. צריכת האנרגיה השנתית שלו נאמדת לבדה במיליוני דולרים לא מעטים. רבים מבלבלים בין מחשבי MF, שנבנים כיום בסדרות על ידי יבמ לבדה, לבין מחשבי העל. מחשבי ה-MF נועדו לעבוד נתונים מנהלתי-מסחרי. הם מסוגלים לבצע עיבודים רבים במקביל ולטפל בכמויות ניכרות של קלט ופלט. מחשבי העל מתמקדים בחישובים מורכבים הדורשים כמויות ענק של נתונים ואופציות. הם משתבחים בעיקר בכוח מיחשוב מקבילי רב.

המשתמשים במחשבי העל כיום הם ארגונים נבחרים בתחומי המחקר, השירותים המורכבים, ניהול התשתיות העולמיות של רשת האינטרנט, מוסדות ביון ועוד. אפילו משחקי מחשב מסובכים כבר טופלו בסביבות אלה.

כמחצית ממחשבי העל שוכנים בארצות הברית. רוב היתר ממוקמים בעיקר בארצות המובילות באירופה ובאסיה – בעשירייה הראשונה משובצים כיום ארבעה מחשבים אסייתיים. בישראל יש כנראה מחשב על אחד או שניים בלבד. רוב תושבי תבל מכירים את המחשב האישי בביתם ובמשרד עבודתם ומשוכנעים שכל המחשבים בעולם הם קטנים וזהים. כמעט מאחורי הקלעים ממשיך התהליך האבולוציוני של מחשבי העל. נכון שמחשב אישי מסוגל כיום להרבה יותר ממחשבי העל של לפני עשרות שנים, אולם מחשבי העל שנוצרים כיום מסוגלים לבצע יותר מאשר מיליון מחשבים אישיים גם יחד, ואולי אף יותר מכך.

מדי פעם אני מתייחס בטור להתפתחות של טכנולוגיית המידע, שאין לה אח ורע באף תחום אחר. לשם כך ציטטתי כאן לא אחת חוקים ענפיים אמפיריים שדיברו על ביצועי המחשבים, יכולות האיחסון הדיגיטליות, רוחב הפס, תועלת ועוצמת הרשת וכדומה. נדמה שכדאי להוסיף לרשימה זו גם את יכולתם של מחשבי העילית. אלה מתפתחים ביכולת הפעולות שלהם לשנייה, בקצב שלא נופל מכל הנזכר בחוקים האחרים. גם כאן מתקיימת במקביל הורדה ניכרת במחירים. בסך הכול, מדובר בתרומה נוספת לתפוצתה של טכנולוגיית מערכות המידע, שלא יודעת שובע או מגבלה.

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איציק

    רק לידיעה למי שלא מכיר, צבא ארה"ב מחבר בשירשור פלייסטיישן 3 ומריץ חישובים עליהם.

  2. ר.ג.

    בשביל מה צריך בכלל מחשבי על? מה אי אפשר לעשות עם המחשבים הרגילים?

  3. רוקי

    מעניין מי בארץ משתמש במחשבים כאלה

  4. אדי

    עוד חיזוק לקונספט הסינגולריות אודותי שוחחנו

  5. בועז

    מהמם לחשוב על ההתפתחויות הכל כך מהירות פשוט לא יאומן

אירועים קרובים