מוטי הדס, מטריקס: "היקף הפעילות שלנו בקוד פתוח צומח בעשרות אחוזים בכל שנה"

יותר ויותר ארגוני אנטרפרייז משתמשים במערכות מבוססות קוד פתוח, אמר הדס, מנהל קבוצת קוד פתוח במטריקס ● לדבריו, "הוא נמצא במערכות הפעלה, גם בתווכה וגם בפתרונות וירטואליזציה"

"הקוד הפתוח הולך ונכנס יותר ויותר לארגוני אנטרפרייז. הוא נמצא במערכות הפעלה, גם בתווכה וגם בפתרונות וירטואליזציה. על סמך הצמיחה הזו, אנחנו חווים גידול של עשרות אחוזים מדי שנה בפעילות בעולם רד-האט (RedHat)", כך אמר מוטי הדס, מנהל קבוצת קוד פתוח במטריקס.

הדס דיבר בפתח OPEN2011, ועידת הקוד הפתוח ויישומיו בישראל. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ה') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהשתתפות מאות מקצוענים מהתחום. מנחה הכנס היה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

מטריקס מייצגת את רד-האט בישראל זה שמונה שנים, ציין הדס. הוא ציטט מחקר של IDC שבדק את החיסכון שנובע לארגונים משימוש במערכות מבוססות קוד פתוח למיניהן. המחקר העלה, כי "כדאי יותר להטמיע מערכות מבוססות קוד פתוח לעומת מערכות קנייניות ומבין המערכות הפתוחות – ההטמעה של רד-האט היא זו המשתלמת ביותר בהיבטי תחזוקה, חומרה, צמצום כוח אדם וחיסכון כספי", אמר.

על פי המחקר, מנהל תשתיות בסביבת רד-האט מטפל ב-174 שרתים לעומת מקבילו העובד בסביבת קוד פתוח חינמית, שאינה רד-האט, המטפל במחצית מספר זה – 97. בנוסף, ציטט הדס מהמחקר, זמן הנפילה השנתי הממוצע של מערכות בסביבת רד-האט הוא כחמישית לעומת מערכות קוד פתוח אחרות והחיסכון לארגון מבוסס רד-האט, עבור כל מאה משתמשים למשך שנה, עומד על 62 אלף דולרים, לעומת חסכון מקביל של 37 אלף דולרים לארגון מבוסס קוד פתוח אחר.

מחקר נוסף שהדס ציטט מעלה, כי רד-האט מצויה בקרב 80% מארגוני האנטרפרייז בעולם. הוא הוסיף, כי "הארגונים שעבדו עימנו ניסו בתחילה את מערכות הקוד הפתוח של רד-האט בסביבות לא קריטיות, אך מהר מאוד נוכחו לדעת שלינוקס (Linux) עם רד-האט הוא פתרון מאוד כלכלי, יציב, גמיש ונוח". כיום, אמר הדס, "שילוב מערכות קוד פתוח בסביבת יישומים קריטיים לא מהווה עניין או מגבלה כלשהי. השינוי המחשבתי והתפיסתי הזה הביא לכך שיש לנו כיום כ-600 לקוחות, ביניהם הגופים הגדולים בישראל, שמפעילים יישומים קריטיים עם מערכות רד-האט. יש כיום מערכות קריטיות רבות מאוד, דוגמת מערכות ERP ,CRM ,BI ומחסני נתונים, שפועלות בסביבת הקוד הפתוח בהצלחה מרובה. המספר הגדול הזה מביא עוד ועוד ארגונים לבטוח בפתרונות רד-האט וליישם אותם בכל מגוון המערכות והיישומים".

גיא בורשטיין, טכנולוג האחראי לקהילת הקוד הפתוח ואוונגליסט פיתוח במיקרוסופט ישראל. צילום: קובי קנטור"חל גידול עצום של הארגונים ברחבי העולם ובארץ שמבינים שלינוקס וקוד פתוח משתלם להם טכנולוגית ופיננסית", סיכם הדס. לדבריו, "בתקופת המשבר שהיה בשנים 2008 ו-2009 רד-האט המשיכה לצמוח, כי לקוחות מבינים את הערך הכלכלי של הפתרונות ומממשים אותם לתועלתם".

"HTML5 יהיה מרכיב מרכזי בחלונות 8"

גיא בורשטיין, טכנולוג האחראי לקהילת הקוד הפתוח ואוונגליסט פיתוח במיקרוסופט (Microsoft) ישראל, אמר ש-"אנחנו לא שחקן חדש בעולם הקוד הפתוח. יש לנו מחויבות לקוד פתוח ולאינטראופרביליות (היכולת של מחשבים ומערכות שונות לעבוד יחדיו – י.ה.)". בורשטיין הוסיף כי מיקרוסופט מעורבת בקבוצות עבודה לקידום תקנים בעולם הפתוח, לצד מחויבותה לרמה הגבוהה ביותר של אבטחת מידע במוצריה.

"אנחנו מעורבים בעולם הסטנדרטים", אמר, "עם יותר מאלף עובדים הפועלים בקרב 150 ארגוני תקנים והמשתתפים ב-350 קבוצות עבודה בתחום. כך, HTML5 יהיה מרכיב מרכזי בחלונות 8. עם זאת, ברור לנו שעבודה רק לפי תקנים לא מספיקה, ועל מנת להתמודד עם האתגרים הרבים בעולם ה-IT ערכנו שיתופי פעולה עם חברות אחרות, כדי לקבל את האינטראופרביליות במגוון פלטפורמות".

לדבריו, שיתופי הפעולה של מיקרוסופט עם רד-האט ונובל (Novel) מוזילים את התחזוקה ברמת מערכות ההפעלה. בשכבת היישומים, אמר, "ניתן להריץ PHP על חלונות ועל SQL. יצרנו שורת רכיבים שמאפשרים לנהל ולתפעל אותם יחד".

גיא שקולניק, מייסד ומנכ"ל WebTech. צילום: קובי קנטורבורשטיין סיים בציינו, כי פלטפורמת הענן של החברה מאפשרת להריץ מגוון שפות פיתוח ופלטפורמות עם כלי פיתוח וקוד פתוח. "מיקרוסופט פועלת לעבודה של יישומים מבוססי קוד פתוח על גבי פלטפורמות מיקרוסופט – חלונות ושרתים – כי היא מבינה שמערכות המיחשוב בארגונים כיום הן מעורבות. הפעילות היא לעבודה במתכונת זו גם על גבי מיחשוב ענן של מיקרוסופט. אנחנו יוצרים פלטפורמה מיקרוסופטית פתוחה שמבטיחה אינטראופרביליות לכל המפתחים, כולל למפתחי קוד פתוח".

"ישראל מפגרת באימוץ מערכות מבוססות קוד פתוח"

גיא שקולניק, מייסד ומנכ"ל WebTech, אמר שישראל מפגרת משמעותית לעומת העולם בקצב אימוץ מערכות מבוססות קוד פתוח. "ארגונים מתייחסים לקוד פתוח בצורה רצינית ביותר. הקוד הפתוח צמח מהדחיפה שלו על ידי המפתחים וממחלקות המו"פ בארגונים, ונכנס לארגונים דרך הדלת האחורית", ציין.

לדבריו, "בית התוכנה שבראשותי חי, נושם ומבוסס קוד פתוח. Webtech מטמיעה את פתרונותיה במגוון ארגונים, לרבות במגזר הממשלתי".

כיום, אמר שקולניק, "רואים שיותר ארגונים עורכים יותר ויותר מיפוי של נכסי ה-IT מבוססי הקוד הפתוח שלהם. זאת, לצד העובדה שהם יוצרים מדיניות לתחום".

"ההתעניינות בעולם הקוד הפתוח במערכות CMS (פתרונות תוכן מבוססי ווב – י.ה.) גדלה", הוסיף. "היא חוצת ארגונים, גדלים ומגזרי שוק. בעולם המתפתח יש יותר קוד פתוח, אם בשל העלויות ואם בשל החופש. המצב בארץ אנומלי לעומת העולם, אך הוא הולך ומשתנה ויש יותר ויותר חשיפה לקוד פתוח".

שקולניק הציג את אתר משרד התחבורה כחריג בעולם הקוד הפתוח. האתר, אותו הקימה חברתו, מבוסס רד-האט, אפצ'י וג'ומלה (מחולל אתרים ומנהל תכנים מבוסס קוד פתוח – י.ה.). הוא ציין, כי יש לאתר 1.5 מיליון צפיות בחודש וכי דו"ח ממשל זמין קבע, כי זהו האתר הנגיש ביותר. כמו כן, הוא ציין, כי האתר חווה גידול של 337% בכניסות אליו מ-2009 ל-2010. "זוהי רק הסנונית הראשונה בעולם הקוד הפתוח במגזר הממשלתי", סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים