חברת החשמל רכשה רישיונות ותוכנות סאפ ב-3.5 מיליון ש' לטובת פרויקטי ERP בעשרות מיליונים

מדובר בשורת פרויקטי המשך, הטמעת מודולים משלימים ונוספים והרחבת מודולים קיימים, שהחלו ב-2010 ויסתיימו ב-2015 ● בין המודולים המשלימים שיוטמעו נכללים מודול לניהול בריאות ובטיחות תעסוקתית, ניהול חומרי הדלק, ניהול הרכש, ניהול משאבי הפרויקטים וניהול סיכונים ● הרישיונות והמודולים הללו משלימים למודולים הבסיסיים שהוטמעו על גבי מערכת ה-ERP של חברת החשמל

חברת החשמל רכשה מסאפ (SAP) ישראל פתרונות תוכנה בהיקף של 3.5 מיליון שקלים למשך שלוש השנים הקרובות. הרכישה נועדה לטובת "הגל השני" במערכת ה-ERP של החברה – שורת פרויקטי המשך – הטמעת מודולים משלימים ונוספים והרחבת מודולים קיימים, שהחלו ב-2010 ויסתיימו ב-2015, בעלות של עשרות מיליוני שקלים.

הרישיונות והמודולים הללו משלימים את המודולים הבסיסיים שהוטמעו על גבי מערכת ה-ERP של חברת החשמל, שמשמשת אלפים מעובדיה. בין המודולים המשלימים שיוטמעו: ניהול בריאות ובטיחות תעסוקתית, ניהול חומרי הדלק, ניהול הרכש, ניהול משאבי הפרויקטים וניהול סיכונים.

כן רכשה חברת החשמל את SAP Procurement for Public Sector – פתרון הרכש של סאפ שפותח במיוחד עבור ארגוני רכש ממשלתיים וציבוריים. הפתרון הזה יאפשר לחברת החשמל לייעל את תהליכי הרכש באגפים השונים, תוך ציות לחוק חובת המכרזים במערכת אחת מרכזת.

יהודה שקורי, סגן מנמ"ר חברת החשמל, אמר בראיון לאנשים ומחשבים, כי "אנחנו פועלים במרץ על מנת לייעל את שירותינו לצרכנים, וזאת על ידי שימוש במערכות טכנולוגיות מתקדמות". לדבריו, "המודולים הנוספים שנטמיע בשנים הקרובות יקפיצו את חברת החשמל מדרגה נוספת בבקרה ובתפעול המערכות והתשתיות הרבות והמורכבות שברשותה, ויתרמו עוד יותר לרמת השירות הגבוהה והמקצועית הניתנת לציבור הישראלי". הוא הוסיף, כי הפרויקטים ייעשו בחלקם על ידי אינטגרטורים מקומיים, חלקם באופן פנימי על ידי אנשי ה-IT של חברת החשמל וחלקם במשולב.

מיקי מגדל, מנכ"ל סאפ ישראל, ציין ש-"תהליך הלמידה המעמיק שניהלה חברת החשמל מול לקוחות סאפ – חברות חשמל ואנרגיה באירופה – תרם רבות לתפירת הפתרונות המתאימים ביותר עבורה".

באפריל השנה פורסם שנס טכנולוגיות תפתח ותטמיע פרויקטים מבוססי סאפ בחברת החשמל, בהיקף של 60 מיליון שקלים לחמש השנים הקרובות. נס התמודדה במכרז מול חברות אינטגרציה ישראליות וחברות בינלאומיות שיש להן סניפים בארץ.

חברת החשמל החליטה לפתח את מערכות ה-IT העתידיות שלה על גבי פלטפורמת סאפ בפרויקטים שכוללים יישום של פתרונות סאפ לתחזוקת תחנות כוח ורשת החשמל, לניהול נדל"ן, עסקות מימון, ניהול דלק וגז ופונקציות נוספות. כחלק מהפרויקטים, אנשי נס יפתחו ממשקים בין המערכות המפותחות לבין המודולים הרלוונטיים במערכות ה-ERP. בנוסף ליישום הפרויקטים, נס תמשיך לתחזק את מערכות ה-ERP הקיימות של חברת החשמל, אף הן של סאפ.

עיכוב בפרויקטים בשל התנגדות העובדים

במרץ 2009 השלימה נס את "הגל הראשון" – יישום והטמעת מערכת ה-ERP של סאפ בחברת החשמל, המשרתת כ-4,000 משתמשים. המערכת כללה מודולים של משאבי אנוש, כספים, תקציב ובקרה, לוגיסטיקה, מלאי, רכש ומכירות. היקפו הכספי של הפרויקט עמד על מאות מיליוני שקלים.

מדובר בפרויקט רחב היקף ומורכב שארך כמה שנים והשתתפו בו אנשי ה-IT בחברת החשמל ומאות עובדי נס – ביניהם צוותי מיישמים, הסבות, מדריכים, מטמיעים, תשתיות ומומחי פתרונות מתקדמים. במסגרת הפרויקט שולבו פתרונות סאפ שונים, בין היתר פורטל, מחסן נתונים, כלי לניהול מסמכים וכלי קישוריות. השלבים האחרונים של הפרויקט הושלמו עוד במהלך 2007. עם זאת, בשל סכסוכים בין הנהלת חברת החשמל לעובדים בכל הנוגע למשמעויות המנהלתיות של עליית הפרויקט לאוויר, עוכבה זו במשך תקופה.

נס זכתה במכרז להדרכה, הטמעה ושיווק של מערכת ה-ERP בחברת החשמל ב-2004, לאחר שגברה על יבמ (IBM) ישראל. השלב הראשון של המערכת תוכנן לעלות לאוויר במחצית 2005. במשך השנים עוכבה העבודה על המערכת בשל התנגדות הוועד הארצי של עובדי חברת החשמל. הוועד חשש, כי הטמעת מערכת ה-ERP תביא להפרטת החברה ולפיטורי עובדים רבים. כמו כן, דרש הוועד תגמול בתמורה להסכמתו להמשיך את הטמעת ה-ERP. בשל כך, המודולים של המערכת הוטמעו באגפי החברה השונים באופן נפרד ולאורך זמן. הפיתוח מחדש החל בנובמבר 2008 ותהליך ההטמעה וההדרכה הסתיים, כאמור, במרץ 2009.

מערכת ה-ERP החליפה 19 מערכות ייעודיות בחברת חשמל. פרויקט ה-ERP נועד להביא לאחידות ולאינטגרציה בתהליכי העבודה המרכזיים בחברה, ליצור סטנדרטיזציה לתהליכים ולבנות שפה ארגונית אחת. זאת, בנוסף להגברת האינטגרציה בין תחום הרכש והמלאי לתחום הפיננסי ולתחום משאבי האנוש, כמו גם שיפור תהליכי הרכש והבקרה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים