כפיר אלפנדרי, Total-IT: "אין תרחיש שיכול לענות על כלל הסיכונים שנובעים ממשבר"

"בעת משבר, נוכל לטפל במשתנה אחד או בכמה, אולם לעולם לא נוכל לענות על 100% מהמשתנים בתרחיש שנערכנו אליו מבעוד מועד", אמר אלפנדרי, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה ● לדבריו, בנוסף לכך, "ככל שהארגון סבוך יותר, מבחינה תפעולית וטכנולוגית, כמות המשתנים המושפעים מכל משבר, סיכון או אסון לא תהיה ניתנת לחיזוי"

"נוכל לטפל במשתנה אחד בעת משבר, אולי אפילו בכמה, אולם אם יהיה מספר גדול של משתנים, שכל אחד מהם ישפיע על המשבר ועל המשתנים האחרים, לעולם לא נוכל להכין תרחיש שעונה על 100% מהם במשבר שנערכנו אליו מבעוד מועד", כך אמר כפיר אלפנדרי, סמנכ"ל הטכנולוגיות של Total-IT.

אלפנדרי חתם את כנס BCP 2011, הוועידה המרכזית לנושא היערכות לקראת אסונות והמשכיות עסקית. הכנס נערך בסוף השבוע במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה. לאירוע, בהפקת אנשים ומחשבים, הגיעו מאות מקצוענים מהתחום, והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי אלפנדרי, בנוסף לחוסר היכולת לייצר תרחיש שעונה על כלל המשתנים בעת משבר, "ככל שהארגון סבוך יותר, מבחינה תפעולית וטכנולוגית, כמות המשתנים המושפעים מכל משבר, סיכון או אסון לא תהיה ניתנת לחיזוי".

הוא אמר, כי התקנים השונים שמפותחים ביפן, ארצות הברית וגרמניה "מיועדים תמיד על מנת לשמור על תהליך מלא ככל האפשר, בעל מתודולוגיה סדורה שלפיה כל ארגון יכול לאמץ תקן כזה או אחר ולהיערך בהתאם". אלא, סייג אלפנדרי, "תקן לא יכול לפתור את כל מכאובינו".

המקרה של פיקוד העורף

הוא הדגים את דבריו בהציגו את פעילות יחידת החילוץ של פיקוד העורף בצה"ל, שמוטסת דרך קבע לאסונות רבים על פני כדור הארץ. "היחידה מטפלת, מחלצת ומסייעת לכל מדינה, כמעט בכל מתאר של אסון – רעידות אדמה, צונאמי ועוד. בין אם מדובר במדינה 'מתפתחת', דוגמת האיטי, ובין אם זו מדינה מוטת טכנולוגיה, דוגמת יפן".

לדבריו, במשברים שכאלה, "החלטות מתקבלות תוך כדי תנועה, לעיתים כאשר המטוס והצוות כבר באוויר. אכן, יש ציוד ארוז מבעוד מועד, תוכניות שיבוץ כוח אדם והיערכות מקדימה, תרגולים ואימונים". אולם, ציין, "החלטות מתקבלות על פי מתאר המשבר ברגע האמת. במצב כזה לא ניתן להכין תרחישים לכל סוג אסון, בכל מדינה".

"ערכים כגון רעות, דבקות במטרה, ועזרה הדדית ברגע המשבר אינם מתוארים באף תקן שקראתי באחרונה", הוסיף אלפנדרי. "המילה 'אלתור' תמיד מופיעה בהקשרים שליליים. אולם כאשר ברעידת האדמה בהאיטי הגיעו פצועי טראומה עם שברים נרחבים בגפיים, הצוות הטכני – שאין בינו לבין הצוות הרפואי שום קשר מתודולוגי – חרט ברגי פלטינה, וכך הציל עוד כמה עשרות פצועים באסון בחציו השני של הכדור".

"אני מעריך את התקנים, את התשתיות שאנחנו לומדים ומלמדים כדי להנחיל – סדר, עבודה שיטתית", סיכם. "אולם, בתוך הנפש פנימה הייתי רוצה שתהיו גאים ביכולות שלנו לצאת מהקופסה, לעשות את הדברים קצת אחרת, להשתמש בתקשורת בלתי אמצעית שגובלת בחוצפה ולהיות אנחנו – הישראלים".

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אורי

    כפיר זה אדם שאפשר לסמוך עליו ואפילו לישון בלילה בשקט כאשר הוא מקבל על עצמו משימה

  2. מני

    אחד האנשים ההוגנים וההגונים בביצה הזו שנקראת IT.

  3. אריק

    הבן אדם תותח, מאוד אהבתי את המשפט האחרון.

אירועים קרובים