מייקל גרטנברג, גרטנר: "עד 2016 תהיה חדירה של 100% למיחשוב ענן בארגונים"

"על המנמ"ר להפוך ולהיות יוצר רווח ארגוני, מייצר כסף לעסק", אמר גרטנברג, מנהל מחקר לתחומי מיחשוב נייד ורשתות חברתיות בחברה, בכנס השנתי שערכה גרטנר המזרח התיכון ● לדבריו, "מעולם לא ראינו כזה מערך של אתגרים מחד והזדמנויות מאידך, מה שמעלה משמעותית את חשיבותו של המנמ"ר ומערך ה-IT שבראשו הוא עומד"

"מיחשוב הענן הוא מהמהפכות החשובות והגדולות ביותר שחווה עולם ה-IT הארגוני בשנים האחרונות. אנחנו מעריכים שעד 2016 תהיה חדירה של 100% לארגונים בענן, משמע – בכל ארגון יהיה יישום או שירות, אחד או יותר, שיישב בתצורת ענן מחוץ לארגון", כך אמר מייקל גרטנברג, מנהל מחקר לתחומי מיחשוב נייד ורשתות חברתיות בגרטנר (Gartner) העולמית.

גרטנברג היה דובר המפתח בכנס ה-22 של גרטנר המזרח התיכון, שנערך היום (ג') במלון הילטון בתל אביב, תחת הכותרת "עננים, ניידים ורשתות חברתיות – מפת דרכים לשינויים ב-IT".

"אנחנו חיים בתקופה מעניינת", אמר. "מצד אחד, עברנו את המשבר העולמי הכלכלי הגרוע מזה 80 שנים, ומנגד – אנחנו רואים חברות שעושות מחזורים של מיליונים ומיליארדים. מעולם לא ראינו כזה מערך של אתגרים מחד והזדמנויות מאידך, מה שמעלה משמעותית את חשיבותו של המנמ"ר ומערך ה-IT שבראשו הוא עומד. זה כבר לא המנמ"ר של פעם, שאו שאף אחד לא התייחס אליו כשהכול פעל כשורה או שכולם צעקו עליו כשדבר לא עבד. השילוב של המגמות הטכנולוגיות שבפתחן אנחנו מצויים מראה שלא נפתח פרק חדש בהיסטוריה של ה-IT, אלא זהו ספר חדש לחלוטין".

הוא חזה, כי "עד 2020 'ייוולד' טיפוס של מנמ"ר חדש – המנמ"ר Money Maker, כזה שיוצר כסף לארגון. השינוי יחול כיוון שה-IT לא יעזור להביא ערך עסקי לארגון, אלא הערך ינבע ישירות מה-IT. על נקודה זו המנמ"ר יימדד ועל פיה הוא ייחשב מצליח או נכשל בתפקידו".

בהיבט הכלכלי, אמר גרטנברג, צפויה השנה ב-IT צמיחה עולמית של אחוזים בודדים. "ייקח עוד שנה עד שנתיים, עד שרמת הצמיחה של ה-IT העולמי תשתווה לזו של 2008, לפני המשבר הכלכלי העולמי", הוסיף.

"כמות המטלות על מערך המיחשוב הארגוני גדלה ללא הרף", אמר. "זהו מחזה נפוץ בארגונים שצוות פרויקט עובד על שני פרויקטים במקביל. האתגר עבור המנמ"ר הוא לאתר ולהסתער על הזדמנויות חדשות, טכנולוגיות ועסקיות, שיגרמו לכך שהוא ייצר יותר כסף לארגון". הוא ציטט דברים של מנמ"ר ג'נרל מוטורס (General Motors), שאמר לעובדי ה-IT של החברה: "עזבו הכול, ה-IT לכשעצמו לא חשוב. אל תתעסקו בחלונות ואל תתעסקו בטלפונים חכמים. תחשבו רק איך למכור מכוניות, והרבה. תפתחו כל פיתוח ליישום כלשהו כך שיסייע למכור או להשכיר עוד מכוניות. ה-IT צריך ליצור כסף ולא לתמוך במכירה לאחריה. זה נתון שצריך להיבחן כמותית".

מגמות שיסייעו למנמ"רים לייצר כסף לארגון

גרטנברג פירט מספר מגמות בעולם ה-IT שתסייענה למנמ"רים, לדבריו, לענות על המשימה החדשה המוטלת עליהם בשנים הקרובות – יצירת כסף לארגון.

אחת המגמות היא מיחשוב מודע-הקשר. הכוונה, הסביר גרטנברג, היא לסביבת עבודה שיכולה לנתח את מעשי המשתמש, לחזות את פעולותיו ולספק מידע בהתאם להקשר.

"הצמיחה בפעילות החיפוש ברשת ובפרסום במכשירים ניידים וברשתות חברתיות מספקת לארגונים יכולת לתת ללקוחות לא רק תוכן ויישומים, אלא גם חוויה מקיפה יותר המבוססת על העדפותיהם האישיות", אמר. לדבריו, "מיחשוב מודע-הקשר מאפשר להתייחס לפרסום באופן מורכב ורחב יותר, שמקשר בין המשווק לבין פעולות רלבנטיות שביצע המשתמש. ענן המידע יתחיל ללוות את המשתמשים בכל עת לטלפון הנייד, לטלוויזיה ולרכב. מיחשוב מודע-הקשר יעצב מחדש את חוויית המשתמש בשנים הקרובות, ולכן – ארגונים חייבים להכיר את ההזדמנויות והסיכונים הכרוכים בטכנולוגיה מתפתחת זו ואת האופן שבו היא יכולה לסייע לקידום העסקים שלהם".

מגמה שנייה שציין היא הטמעת חדשנות בארגון, שתביא לצמיחה. "מגמה זו, לצד עוד מיכון של תהליכים, כמו גם ניהול סיכונים וממשל IT, תביא לשילוב הדוק יותר בין ה-IT לאנשי המכירות והשיווק בארגון", אמר גרטנברג. "יש לשלב יותר אנשי פיתוח בפרויקטי מכירה ויותר אנשי מכירות בפרויקטי פיתוח".

הוא דיבר על מגמה נוספת – בינה עסקית מבוססת ניתוח, שצופה פני עתיד. "מה שקרה בעבר כבר לא כל כך משנה. ה-BI המסורתי פחות או יותר מת", ציין. "רק ניתוחים שיסבירו דפוסי פעילות יסייעו להבין טוב יותר את העתיד ולהיערך אליו".

המגמה הרביעית היא, לדברי גרטנברג, החדירה של הרשתות החברתיות לפעילות בארגונים. "העסקים נהיים חברתיים. כאשר ניתחנו את פייסבוק (Facebook) לפני כמה חודשים, שווי השוק שלה עמד על 40 מיליארד דולרים והיו לה 500 מיליון משתמשים.  כעבור חצי שנה, היא שווה 80 מיליארד דולרים ויש לה 750 מיליון משתמשים. זה הכיוון שאליו הולכים ארגונים".

עוד הוא אמר, כי ההוצאות הארגוניות על מיחשוב ענן צפויות לעמוד על 149 מיליארד דולרים כבר ב-2014. "מיחשוב הענן יסייע רבות לארגונים לחסוך בהוצאה על תחזוקת התשתיות הפנימיות", ציין. "על המנמ"רים לבחון כיצד לנצל מגמת על זו לטובתם".

כמו כן, על פי גרטנברג, השוק הולך לקראת הידוק ההיבטים התפעולים והטכנולוגיים בו. "זו הזדמנות לצמצום ההוצאות התפעוליות במערך המיחשוב הארגוני, בגלל כל מיני טכנולוגיות דוגמת קונסולידציה, וירטואליזציה ומיחשוב ענן", אמר. המגמה השביעית שציין גרטנברג היא ידידותיות לסביבה. "ההוצאות על האנרגיה בדטה סנטר הפכו לבלתי נסבלות, והן קרובות למצב שבו מה שהיה כבר לא יכול להימשך", הוסיף. לדבריו, "צמצום ההוצאות יגיע גם דרך צמצום צריכת האנרגיה".

"אל תחמיצו את ההזדמנויות שניצבות לפתחיכם"

גרטנברג סיים בציינו מגמות נוספות בעולם המיחשוב שאליהן המנמ"רים צריכים להיערך: "המעבר מעולם המחשב האישי לעולם הטלפונים החכמים, מיחשוב מבוסס תנועה, המגיע מעולם המשחקים ויסייע ל-750 מיליון משתמשים מוגבלים ונכים, וכן מיחשוב קוואנטי, שיביא לשינויים דרמטיים באופן שבו המיחשוב יפעל".

ברוך גינדין, מנכ"ל גרטנר המזרח התיכון"אל תחמיצו את ההזדמנויות שניצבות לפתחיכם", סיכם גרטנברג. "אלה הטובות ביותר שהיו ל-IT הארגוני מאז ומעולם. זה הזמן וזה המקום, ומדובר בהזדמנות חד פעמית לשינוי כולל ודרמטי באופן שבו המיחשוב הארגוני עובד ואיזה ערך הוא מייצר".

האירוע נפתח בדבריו של ברוך גינדין, מנכ"ל גרטנר המזרח התיכון. הוא אמר, כי "ישראל מזוהה בעולם עם חדשנות טכנולוגית. השימור של המובילות הזו דורש התמקדות במגמות מתעוררות המהוות הזדמנויות למהירי הפעולה מחד ואיום עבור המתעכבים לפעול מאידך".

לדבריו, במהלך החציון הראשון של 2011 "ראינו שמגמות ההשקעה והמדדים הכלכליים היוו סמנים חיוביים עבור חלק נכבד מהכלכלה, ובעיקר עבור חברות ההיי-טק. על מנת להוסיף ולחדש בזירה הגלובלית, עלינו להבין תחילה את התמורות הטכנולוגיות והחברתיות שישפיעו על הארגונים העסקיים, הסטארט-אפים וקרנות ההון-סיכון".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ארכיב

    ההישענות הגוברת על מחשוב ענן הינה תוצאה של העליוות ההולכות וגדלות של נפחים עצומים של מידע דיגיטלי ארגוני וכן היעדר מומחיות וכוח אדם מתאים לתחזק את הארכיב הארגוני .

אירועים קרובים