הטיפוס החדש של המנמ"ר

עד 2020, אומרים בגרטנר, יגלה העולם טיפוס חדש של מנמ"ר - כזה שעומד בראש יחידה שמכניסה כסף לארגון ● ברוכים הבאים לעולם החדש של ה-IT

בהקדמה לספר The New Role Of The CIO, שפורסם בהוצאת אוניברסיטת הרווארד, נכתב בין היתר, כי תפקידו ומעמדו של המנמ"ר עומדים בפני צומת דרכים סואן. מצד אחד, עליו להתמודד עם האתגרים שרשת האינטרנט יצרה עבורו ומצד שני, עם הרעב שיצרה הגלובליזציה בקרב העולם העסקי לחדשנות. הספר, שיצא ב-2005, נכתב בסיוע שלושה אנליסטים של גרטנר (Gartner) ובהזמנת הממשל האמריקני. הוא עוסק רבות בסוגיה שעולה שוב ושוב בכל דיון מקצועי: האם תפקידו ומעמדו של מנהל מערכות המידע כמנהיג בארגון נשאר אותו הדבר, או שיש להתאימו למציאות המתחדשת?

שש שנים אחרי צאת הספר לאור, עמד הבוקר (ג') על במת מלון הילטון בתל אביב מייקל גרטנברג, מנהל מחקר לתחומי מיחשוב נייד ורשתות חברתיות בגרטנר, ודיבר על תפקידיו החדשים של המנמ"ר בעידן הענן, הרשתות החברתיות והמובייל. מי שגם עיין בספר וגם הקשיב להרצאתו של גרטנברג, הגיע מן הסתם למסקנה, כי השינויים הטקטוניים במעמדו של המנמ"ר ובתפקידו של ה-IT בכלל, לא החלו אתמול ולא יסתיימו מחר. אולם, ככל שהשינויים הטכנולוגיים נוחתים עלינו בקצב שהולך וגדל, כך הלחץ על ארגון ה-IT הולך וגדל. ההתקרבות בין הביזנס להטכנולוגיה מחייבת חלק מהמנמ"רים לעצור לרגע ולראות כיצד הם מתאימים את עצמם ואת עובדיהם למציאות החדשה.

אין למנמ"רים הרבה זמן. על פי גרטנברג, עד 2020 יגלה העולם טיפוס חדש של מנמ"ר, כזה שלא הכרנו עד היום. המנמ"רים הוותיקים יאלצו אז להפנים את העובדה, שבניגוד למה שלימדו אותם כאשר היו באוניברסיטה, המנמ"ר צריך להוביל יחידה ולנהל אנשים שמייצרים כסף. וכדי שלא תהיינה אי הבנות, הדגיש גרטנברג, כי אין הכוונה לכך שהמנמ"ר יהיה חלק משדרת הניהול העסקי. הכוונה היא שהמנמ"ר עצמו צריך לעמוד בראש יחידה שמכניסה כסף – הוא צריך להיות Money Maker.

אין זה כמובן אומר שהמנמ"ר ואנשיו יפסיקו לפתח ולייצר טכנולוגיות חדשות, אך עובדה זו מעולם לא ריגשה יותר מדי אנשים בארגון, ובוודאי לא כיום – כאשר אנחנו קרבים לעידן שבו יש iPhone לכל פועל. הצורך בשירותים הטכנולוגיים המסורתיים של המנמ"ר משנה צורה, שהרי כדי להוריד אפליקציה מחנות היישומים של אפל (Apple), לא צריך להחזיק מנמ"ר בכיר ומדופלם.

גרטנר מציעה למנמ"ר המנהל והמנהיג, לחשוב מחוץ לקופסה – לשבור את הכללים, לשנות את המבנה הארגוני של היחידה שהוא מנהל ולפזר את האנשים ביחידות העסקיות. אין הכוונה לשינוי מיקום פיסי, אלא לשינוי הדיסקט בראש. המנמ"ר ואנשיו, אומרים מומחי גרטנר, צריכים לייצר פרויקטים המלווים בכלים, שתפקידם למכור או לקדם את הליבה העסקית של הארגון.

אפשר, אם תרצו, לנסות לפרש את החזון הזה ולקחת אותו צעד קדימה: המנמ"ר וצוותו יהיו יחידה עסקית לכל דבר. נקודה. אם עד עכשיו מדדו אותם על פי איכות הפרויקטים או על בסיס העובדה שכל המחשבים בארגון עובדים – בעוד שמונה שנים ימדדו המנמ"רים כמו כל שאר המנהלים – על פי השורה התחתונה. כל מי שחי בסביבה עסקית יודע שהחיים במסגרת תובענית זו אינם קלים כלל וכלל.

נראה שאין כאן מקום לבחירה. זו המציאות שלתוכה אנו נשאבים כבר כמה שנים. זו אותה המציאות שבה חלק מהשירותים שהמנמ"ר יספק לארגונו יהיו בענן. כך, המידע על הלקוח יהיה ממוקד יותר ובעזרת רשתות חברתיות ומכשירים ניידים יוכל כל אחד להפעיל מערכות IT בלחיצת מקש. אי שם בין מחלקת השיווק ללשכת המנכ"ל ישב בעל תפקיד חדש, שתפקידו יהיה לעקוב אחר כל הבאזזים והרעשים ברשת ולהעביר אותה לידיעת כל הגורמים, כולל המנמ"ר, כדי שאלו יהפכו את הלייק לכסף. המנמ"ר כבר לא יהיה יותר איש מקצוע בצידי הדרך, אלא זה שיאפשר לכל אותם מנהלים עסקיים להבין טוב יותר את המידע, לעשות את ההקשרים הנכונים בין כל הפלטפורמות, לדעת לתפקד טוב יותר בסביבה החדשה ולהתמודד עם האתגרים הגדולים שמציב השוק.

חלפו הימים בהם לכל מנמ"ר היה פרויקט אחד שהוא ניהל – הימים שבהם ניהול ושליטה על שני פרויקטים היתה נחשבת לאומנות. הסביבה היומיומית של המנמ"ר החדש היא כמה שיותר פרויקטים בתחומים שונים בלו"ז רצחני, כאשר המכנה המשותף ביניהם הוא אחד: כסף, כסף ועוד פעם כסף. ברוכים הבאים לעולם החדש של ה-IT.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים