באלמר מתייצב מאחורי חלונות פון: "מיקרוסופט תתפוס את המקום השני בעולם בתחום המובייל עד 2014"

"בשנה שעברה היה נתח השוק שלנו במובייל קטן. אז הנה, גם השנה נתח השוק שלנו קטן, אך אנו בכיוון הנכון", אמר מנכ"ל מיקרוסופט בחיוך בפתיחת כנס השותפים הבינלאומי שעורכת החברה בלוס אנג'לס ● לדבריו, חלונות פון 8 היא שתחזיר את מיקרוסופט לאחוז בנתח שוק משמעותי ביותר

12/07/2011 17:17
סטיב באלמר, המנכ"ל לשעבר של מיקרוסופט. צילום: פלי הנמר

"מיקרוסופט (Microsoft) תתפוס את המקום השני בעולם בתחום המובייל עד 2014", קבע סטיב באלמר, מנכ"ל ענקית התוכנה מרדמונד. באלמר לא ציין מספרים, אולם הציג שקף של גרטנר (Gartner), לפיו ב-2014 תחזיק מיקרוסופט במקום השני בשוק המובייל, וזה – לדברי מנכ"ל הענקית מרדמונד – היעד כרגע.

באלמר, המנכ"ל הכי אנרגטי בתעשייה, אמר את הדברים ביריית הפתיחה של כנס השותפים הבינלאומי של מיקרוסופט, שנערך השבוע בלוס אנג'לס בקליפורניה. היו מי שכינו את הרצאתו "המופע של באלמר" (הכינוי "המופע של סטיב" שמור לסטיב ג'ובס, אותו תקף מנכ"ל מיקרוסופט ישירות יותר מפעם אחת, בלי לנקוב בשמו) – ולא בכדי. מנכ"ל מיקרוסופט הרחיב בהרצאתו בנושא מערכת ההפעלה לניידים, חלונות פון 8 (Windows Phone 8), שלדבריו תחזיר את מיקרוסופט לאחוז בנתח שוק משמעותי ביותר. זאת, לעומת נתח של פחות מ-6% בו היא מחזיקה כיום, לפי האנליסטים.

שוק המובייל נשלט כיום על ידי שלוש חברות ושלוש מערכות הפעלה בהתאם: גוגל (Google) עם אנדרואיד (Android), אפל (Apple) עם iOS ו-RIM עם מערכת ההפעלה של מכשירי הבלקברי (Blackberry) שלה. HP הכריזה בתחילת החודש על הפלטפורמה שלה, WebOS, שתרוץ על גבי הטאבלט החדש שלה, TouchPad ובקרוב תפעיל גם מכשירים סלולריים מתוצרתה. כיום מחזיקים שלושת מובילי שוק המובייל בין 25% ל-33%, כך שמיקרוסופט חייבת לצמוח להיקף בלתי יאמן של 25% אם ברצונה להיות השנייה.

כשחקן חיזוק, מכניס באלמר לזירה את נוקיה (Nokia), שהחליטה לנטוש את מערכת סימביאן (Symbian) שלה ולעבור לחלונות פון. זו ההוכחה לה זקוק בלאמר כדי להראות שהוא מוביל את מיקרוסופט בכיוון הנכון במובייל. נראה שבאלמר בטוח בעצמו מספיק כדי להתלוצץ על חשבונו: בשנה שעברה, אמר, "היה נתח השוק שלנו במובייל קטן. אז הנה, גם השנה נתח השוק שלנו קטן, אך אנו בכיוון הנכון". ההוכחה: שקף המציג נתונים של מקירוסופט, לפיהם 9 מכל 10 אנשים שניסו את חלונות פון החדשה, אמרו שהם מעדיפים אותה על כל מובייל אחר.

באלמר, כמו כל מנהיג כלכלי ובוודאי פוליטי אחר, מסתמך על זכרונו הקצר של הציבור. בכנס השותפים הקודם, שנערך בוושינגטון, אמר ששנת 2010 תהיה שנת חלונות מובייל ושמערכת ההפעלה החדשה, חלונות 7, תציף את שוק הטאבלטים עם שפע של יצרנים יפניים וקוריאניים. שתי התחזיות האלה לא התממשו (או לפחות טרם התממשו). אך יש לזכור גם שבאלמר הוא רץ למרחקים ארוכים. לראייה: השנה, עשר שנים ארוכות לאחר הכרזתה של קונסולת xbox, הפכה מכונת המשחקים של מיקרוסופט לקונסולה הנמכרת ביותר, שנבחרה גם לבעלת המשחקים הכי מגניבים והכי מכניסים למפתחיהם. ועתה, באלמר הגאה ב-xbox, שהגיעה למיקרוסופט שלו בדיוק כשהוא לקח את שרביט הניהול, מייעד לקונסולה להיות המערכת המרכזית לניהול המדיה כולה בכל בית בעולם: וידיאו, מובייל, PC וגם טלוויזיה. הכול על IP הכול בתוך xbox.

מתכוננים לחלונות 8

באלמר, שעלה מיד לאחר ג'ון רוסקיל – סמנכ"ל בכיר ומנהל השותפים בעולם, הציג את ההישגים העיקריים של מיקרוסופט בשנה הפיסקלית, שהסתיימה לפני שבועיים, בסוף חודש יוני. גולת הכותרת, לדברי באלמר, היתה מעל 400 מיליון התקנות של מערכת ההפעלה חלונות 7 (Windows 7) – שיא כל הזמנים של כל מערכת הפעלה מעולם, כולל אלה של מיקרוסופט עצמה.

באלמר הזכיר שוב ושוב שהמהדורה הבאה, חלונות 8 (Windows 8), כבר בדרך, ונוסתה בהצלחה בקרב מאות אלפי משתמשים ומערכות. זאת, הוסיף מנכ"ל מיקרוסופט, כי היא עתידה להיות הפלטפורמה העיקרית של כל המחשבים והמכשירים – מהמובייל ועד ה-PC ומחשבי הלוח (טאבלטים) – אותה קטגוריה שפורחת זו השנה השנייה תודות ל-iPad של אפל, המתחרה העזה של מיקרוסופט (מי שזוכר, נזכר במחשבי הלוח של מיקרוסופט שהושקו כבר לפני עשור ונעלמו בקול דממה דקה, כי היו למעשה PC לכל דבר, רק עם מסך ניתק, מקלדת ועכבר). בקטגוריה זו עקץ באלמר את ההישג של אפל, ששולטת על יותר מ-90% משוק הטאבלטים, כשאמר ש-20 מיליון הם הרבה (למכשירי iPad התכוון), אך לאחרונה, כשבדק, הוא גילה ש-350 מיליון הם הרבה-הרבה יותר מכך (זה מספר הרישיונות של חלונות 7 שנמכרו בשנה האחרונה).

גם בתחרות על עולם החיפוש יש לבאלמר אורך נשימה ולא פחות חשוב מכך – כיסים עמוקים. כבר שנתיים שהוא משקיע במה שנראה קרב אבוד מול גוגל, מלכת החיפוש. והנה, באלמר מודיע שנתח השוק של בינג (Bing) עבר את רף ה-11% בגידול של 30% בשנה האחרונה. ובכלל, באלמר מיעד את בינג להיות מנוע לקבלת החלטות – ולא למציאת אלפי תשובות חסרות משמעות לחיפוש. הרי המחפש רצה למצוא תשובה לשאלה כדי להחליט מה לעשות ולא כדי ללכת לאיבוד בים התשובות חסרות המשמעות (שגוגל סיפקה לו, זה ברור, אך הוא לא נקב בשמה, כמובן). לכן, למשל, הוא הולך לשיתוף פעולה עם פייסבוק (Facebook), מלכת הרשתות החברתיות, כדי שבינג יתמוך בחיפוש מבוסס רשת חברתית של המחפש. פייסבוק מצידה הולכת את מיקרוסופט כדי להתכונן לעימות הגדול עם גוגל, שהחליטה לפרוס לעצמה פלח הגון בשוק הרשתות החבריות וסביר שהיא גם תצליח, אם לא השנה, אז בשנה הבאה. גם לברין ופייג' סבלנות וכיסים עמוקים.

אקו-סיסטם בהיקף חצי טריליון דולרים

ג'ון רוסקיל, שכאמור פתח את הכנס, הצהיר שהשנה שחלפה עמדה בסימן הצטרפות קהילת שותפיה של מיקרוסופט למודל אספקת הפתרונות בענן. הוא טען ש-58% מהשותפים כבר עוסקים בענן בדרך זו או אחרת. הקהילה הזו היא הגדולה בעולם, עם מעל ל-640 אלף שותפים ברחבי העולם, כשכולם יכולים לסמוך על באלמר ושותפיו שהם יובילו אותם בהצלחה להישגים כלכליים על כל הפלטפורמות שלה.

ממצא מעניין שרוסקיל הציג קובע, שעל כל דולר שמיקרוסופט מוכרת – השותפים מוכרים שווה ערך ל-8.7 דולרים. כלומר, שהתוצר של האקו-סיסטם של מיקרוסופט מגיע לכדי כחצי טריליון דולרים, מה שמציב אותו בין התוצרים הלאומיים של הכלכלות הגדולות בעולם. השותפים, כמובן, אוהבים לשמוע זאת מפי באלמר. זה  מבטיח את עתידם, ובאלמר משיב להם שמיקרוסופט משקיעה את כל מאמציה ומשאביה להגדיל את הכנסותיה בכל שוק שהיא נמצאת בו. יותר מזה, אומר באלמר, מיקרוסופט היא החברה היחידה בעולם שמעולם לא התחרתה בשותפיה העסקיים.

אז אם רוסקיל הציג בתחילת דבריו ש-95% מהכנסותיה של ענקית התוכנה העולמית הגיעו דרך שותפיה, הרי שבאלמר שאג שהוא חיפש ולא מצא את 5% שמיקרוסופט מכרה ישירות ללקוחות. מבחינתו, 100% מהכנסותיו מגיעים דרך שותפיו וטוב שכך. הוא מבטיח שכך יהיה גם בעתיד וגם תמיד.

אגב, זה נכון שמיקרוסופט היא חברת ה-IT הגדולה היחידה בלי חטיבת שירותים מקצועיים המתחרים בשותפים. באותה מידה, נכון שהיא הצהירה בעבר שהיא לא תכנס לפתח יישומים, את זה עושים בהצלחה שותפיה הטכנולוגיים, והנה היא כבר חוגגת עשור למכירת יישומי ה-Dynamics שלה, ERP ו-CRM, ומי יודע מה בעתיד. מה ילד יום? נדע בכנס השותפים הבא.

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארצות הברית

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה בראון

    הכתבה על השת"פ בין מיקרוסופט לנוקיה בתחום מערכת ההפעלה הסלולארית מזכיר לי דימוי יפה שמישהו כתב בעבר על שתי חברות שנמצאו אז בדרך למטה, הוא כתב "כשקושרים שני אבנים ביחד ושמים אותם במים הן צוללות פנימה מהר יותר", נקוה לטוב. בברכה משה בראון

אירועים קרובים