כמה באמת שוות חברות המדיה החברתית?

מחקר של חברת החשבונאות והייעוץ BDO ארה"ב מראה, כי 75% ממנהלי שוק ההון בבנקים להשקעות לא מאמינים שאומדני הערך של חברות המדיה החברתית מוצדקים ● המחקר מצא גם, ש-62% מהמנהלים אומרים שהסיכויים לבועת דוט.קום שנייה הם "סבירים במידה מסוימת" ● ג'יי דיוק, שותף ב-BDO : "כל השוואה בין השוק של היום ובועת הדוט.קום של סוף שנות ה-90' לא תהיה מדויקת. בשנות ה-90', היו עסקים שהיו לא יותר מרעיון שהפך ציבורי. היום, במרבית המקרים, חברות האינטרנט מציגות מודלים עסקיים עם לקוחות אמיתיים, הכנסות אמיתיות ורווחים אמיתיים"

מחקר של חברת החשבונאות והייעוץ BDO ארה"ב מראה, כי 75% ממנהלי שוק ההון בבנקים להשקעות לא מאמינים שאומדני הערך של חברות המדיה החברתית מוצדקים. המחקר מצא גם, ש-62% מהמנהלים אומרים שהסיכויים לבועת דוט.קום שנייה הם "סבירים במידה מסוימת". לעומת זאת, ג'יי דיוק, אחד מהשותפים בחברת BDO, לא בטוח שבועת דוט.קום -או אפילו התפרצות שאחרי – עומדת בפתח. בהכרזה שפרסמה החברה הוא מציין, כי לעומת הבועה של שנות ה-90', לחברות הציבוריות של התקופה הנוכחית יש עסקים יציבים יותר.

"כל השוואה בין השוק של היום ובועת הדוט.קום של סוף שנות ה-90' לא תהיה מדויקת", הוא אמר. "בשנות ה-90', היו עסקים שהיו לא יותר מרעיון שהפך ציבורי. היום, במרבית המקרים, חברות האינטרנט מציגות מודלים עסקיים עם לקוחות אמיתיים, הכנסות אמיתיות ורווחים אמיתיים. יותר מכך – כולן מרוויחות מהצמיחה האדירה של שוק האינטרנט החברתי והנייד במהלך העשור האחרון".

רק במהלך החודשים האחרונים הצהירו חברות רבות על כוונתן להנפיק מניות לציבור, בהן גרופון, LivingSocial וחברת המשחקים Zynga. בנוסף, סביר להניח שחברת פייסבוק (Facebook) תונפק בבורסה לא בעוד זמן רב.

נראה שהאפשרויות הבשילו עבור החברות האלה, בהתחשב בהנפקות המוצלחות באחרונה של לינקד-אין, פנדורה ומנוע החיפוש הרוסי Yandex. מניותיה של לינקד-אין, למשל, קפצו ב-109% ביום המסחר הראשון. מניית Yandex התייצבה על 37.75 דולרים בסוף יום המסחר הראשון, לעומת המחיר ההתחלתי של 25 דולרים.

וחשוב עוד יותר, המניות של חברות האינטרנט האלה נסחרות גם כיום בשערים גבוהים יותר משערי ההנפקה.

אבל מעניין לציין, כי לפני שחברות יוצאות בהנפקה לציבור תמיד ממריאה הערכת הערך שלהן. לדוגמה, מאז ינואר השנה, השתנה אומדן הערך של פייסבוק מ-50 מיליארד ל-70 מיליארד דולרים. לפי הדיווחים, החברה מתכננת להנפיק מניות בתחילת השנה הבאה, לפי ערך של 100 מיליארד דולרים.

לפי המחקר של BDO, כ-71% מהמנהלים בשוק ההון חושבים שנפחי המסחר הקטנים בשווקים הפרטיים דוחפים למעלה את אומדן הערך, ו-64% מהמנהלים האלה אומרים שיש להגביל את מספר המניות המוצעות לפני ההנפקה, כדי לרכך את הקפיצה הגדולה – ולפעמים הלא מוצדקת – בערך החברות.

מכל מקום, אנשי שוק ההון מודעים לכך שיש גורמים מסוימים בשווקים שתורמים להעלאת הערך של חברות מדיה חברתית. רבע מן המנהלים אומרים, שהאומדנים גבוהים בגלל הצמיחה הממושכת של האינטרנט. 22% ציינו שגם הרווחיות של חברות המדיה החברתית מהווה גורם חשוב באומדן הערך שלהן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים