הפלוס ברשת החברתית החדשה של גוגל

יונתן קורפל רואה בגוגל פלוס תופעה חיובית

השמועות הפכו לעובדה כאשר ראשי גוגל (Google) הכריזו רשמית על הולדתה של הרשת החברתית החדשה מבית היוצר שלהם – גוגל פלוס (+Google). האינטרנט רוחש בעקבות כך, ולראייה – כשליש מהציוצים שפורסמו השבוע בטוויטר (Twitter) עסקו ברשת החברתית החדשה. חלקם אהבו אותה וחלקם לא. כך או כך, ההיענות לרשת החברתית החדשה רבה למדי: מיליונים ראשונים כבר הצטרפו לגוגל פלוס, עד כדי כך שגוגל פותחת וסוגרת את ההצטרפות אליה חליפות, כדי לווסת את הרשת במהלך חבלי הקליטה.

אחת הפונקציות הבולטות בגוגל פלוס היא האפשרות שיש לכל גולש להגדיר את מעגלי חבריו. במילים אחרות, ניתן להתייחס לקבוצות חברים משניות מבלי להיות מחויבים לשתף את כולם בכל פיסת מידע. יש בה, בנוסף, יכולות טכניות משודרגות, כגון שיחות וידיאו קבוצתיות ואפשרות להעלאת תמונות מידית מהטלפון הסלולרי. אולם, מה שנראה כחידוש הגדול של הרשת הוא שהיא מרכזת בתוכה את כלל הכלים והשירותים של גוגל.

נראה שהכוונה של גוגל היא שגוגל פלוס תהיה נושאת הדגל שלה וכי בכוונתה לרתום אליה את כל מה שהחברה הצליחה ליצור עד כה: מנוע החיפוש הגדול בעולם, אתר הווידיאו יו-טיוב (YouTube), שאין לו כיום תחרות בולטת, ושירות הדואר האלקטרוני ג'י-מייל (Gmail). כולם יתחברו אינטגראלית. כך יקרה, ככל הנראה, גם עם כלים אחרים של גוגל כ-Google Calendar ,Google Apps ,Google Docs ו-Google Places.

כמובן שדרכה של גוגל לא תהיה קלה. שלוש הרשתות החברתיות הקודמות של החברה כשלו במרוץ אל הבכורה בתחום זה, שנשלט ביד רמה על ידי פייסבוק (Facebook). סביר להניח שהרשת החברתית של מרק צוקרברג לא תישאר שאננה לנוכח הטוענת החדשה לכתר, ותשיב מלחמה.

מאוד מפתה להצטרף למרוץ הפרשנים ולהביע דעה כיצד יסתיים קרב הענקים בין השתיים. עם זאת, התגברתי על דחפיי הטבעיים כפרשן, כי יש לי אמירה חשובה הרבה יותר בנושא הזה – כזאת שיש לבחון אותו לאורה.

ישנם כאלה שחושבים שאחידות היא יתרון על. לטעמם, לו כולם היו משתמשים באותו סוג של מחשב, באותה מערכת הפעלה, באותה תוכנה לניהול בסיס הנתונים ובחבילת תוכנה ארגונית אחידה, חיינו היו יותר פשוטים. אולם, יש בגישה הזו מוקש גדול – התלות בספק אחד, שמנטרלת את כל היתרונות.

ברור, לדוגמה, שהכמעט מונופול שיצרה מיקרוסופט (Microsoft) בתחום מערכות ההפעלה הוליד מצב בלתי נסבל. במשך שנים רבות מידי, הענקית מרדמונד לא הייתה חייבת להתחשב באף אחד מלקוחותיה השבויים, ואף ממשלות רבות קיבלו את התכתיבים שלה. כך גם אפל (Apple), שסגנונו המכתיב של סטיב ג'ובס, המנכ"ל שלה, מעורר ביקורת בקרב אנשים רבים.

דבר דומה התרחש בתחום הרשתות החברתיות. פייסבוק הביסה ושיתקה למעשה רשתות חברתיות אחרות כמיי-ספייס (MySpace) ואורקט (Orkut). שלטון ללא מצרים, מעצם קיומו, מנוון ואונס. התחרות חיונית לתועלת הצרכנים, ובמקרה של רשת האינטרנט – מדובר באזרחי כל העולם. אין כמוה כדי להפרות, לייעל, לזרז יוזמות חדשות ולהוזיל את השירותים בתשלום. הסיכוי שיוצרת גוגל פלוס הוא קודם כל לתחרות אמיתית.

אישית – באמת לא משנה לי מי מהחברות תוביל ומתי. עם זאת, בכדי שתתקיים אותה תחרות, אני סבור שעלינו להצטרף לרשת החדשה, שהתחילה קורמת עור וגידים, כי אנחנו עשויים לצאת נשכרים מכך. אני רואה בקיום התחרות הזאת דבר יסודי ועקרוני, בדיוק כפי שאני מקווה שיצמחו מנועי חיפוש אחרים, כדי שיתחרו מול זה של גוגל. אחרי הכול, לא רצוי שהיא תיוותר בודדה בצמרת.

תגובות

(8)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אביב

    ל-7 גוגל לא צריך להביס את פייסבוק. מספיק שגוגל יקח 15%-25% מהמשתמשים של פייסבוק. כל האתרים הגדולים בארץ ובעולם הוסיפו את הכפתור של הגוגל פלוס, שזה אומר הרבה לגבי הרצינות שלוקחים את גוגל פלוס. אני לא תומך בגישה של גוגל אבל זו המציאות....

  2. מור

    קשה להאמין שבמצב כזה גוגל יכול להביס את פייסבוק שכבר השתלטה לגמרי על נושא הרשתות החברתיות

  3. אדי

    tאני כבר קיבלתי הזמנה והצטרפתי. מה שצריך עכשיו זה אפליקציה של סנכרון בין 2 הרשתות. מי ירים את הכפפה ?

  4. לילי

    גוגל תביס את פייסבוק בקרוב ההוכחות

  5. NHEU

    האם אתה ממליץ להיות חבר בשתי הרשתות במקביל ?

אירועים קרובים