הצד הפיסי של העולם הווירטואלי

בניית דטה-סנטר אינה טיול בית ספר, אלא פרויקט שהולכים אליו פעם בעשר שנים ● שורת קבלת ההחלטות שיש לקבל בעת בניית הדטה-סנטר, כוללת מרכיבים קריטיים שיש להם משמעות לשנים הבאות ● הנהלות ארגונים קרובות כיום למצב של אפס סובלנות כלפי מנמ"רים שלא מצליחים להוריד את עלויות התחזוקה ההולכות וגדלות

כנס Data Center 2011 שנערך היום (ה') היה השני שנערך השנה. המפגש הראשון התקיים לפני חצי שנה וגם אז, כמו היום, הלובי ואולם ההרצאות של אווניו היה הומה באנשים.

תחום הדטה-סנטר אינו חדש, רק שפעם לא קראו לזה כך ובעבר גם לא  כל כך ידעו מה קורה שם למטה בתשתיות – באותם אולמות חשוכים שאחסנו את מאות השרתים שהכילו את כל המידע והחוכמה הארגונית.

תחילת הטרנד הירוק בשנת 2000 והדאגה לכדור הארץ, הכניסו את עולם המיחשוב לתחום הדטה-סנטר דרך דלת החיסכון בהוצאות האנרגיה. כאשר מנמ"רים ומנהלי כספים ישבו ביחד עם נייר ועיפרון, הם גילו דברים מדהימים ואפילו מפחידים. הנורה האדומה נדלקה בחדרי ההנהלות ואל ארגוני ה-IT החלו להיכנס חברות שבמשך שנים עסקו במיזוג אוויר לתעשייה – בחשמל, תשתיות ובנייה, ובכל מה שדרוש כדי לבנות חדר מחשב.

דטה-סנטר הוא  קודם כל סיפור של נדל"ן. עליך לדעת לבחור את השטח הנכון, ורק אחר כך לנהל אותו. במשך השנים התברר, כי הדרך שבה אחסנו את השרתים – בשיטת "הפיצה" המפורסמת, היא אחת השיטות הבזבזניות ביותר שקיימות. איש לא נתן את דעתו על כך והכספים המשיכו לזרום מקופת הארגון אל כיסיהם של ספקי ציוד המיחשוב, התקשורת, מיזוג האוויר והחשמל.

המיתון שעבר על העולם לפני כשנתיים אילץ את כל הגורמים האלו, שמעולם לא פגשו אחד את השני, לשבת יחד ולדבר. המשימה שהוטלה על ארגוני המיחשוב הייתה לחסוך. כך נולד ענף חדש של חברות, שתחום ההתמחות שלהן הוא בניית חדרי מחשב חדשים, שיפוץ ושדרוג חדרים קיימים.

עיקר הפתרונות עוסקים בצורת הנחת כבלי החשמל, שיטות ומתודולוגיות של התקנת מיזוג אוויר ועוד.

המנמ"ר, מצידו, הביא לחתונה הזו את הטרנדים שכולנו מכירים: קונסולידציה של שרתים וצמצום מספרם באופן דרסטי, וירטואליזציה של שרתים ובטרם הספיקו לעכל את הטרנדים האלו, הגיע גם מיחשוב הענן. כיום, הדטה-סנטר הוא השותף המרכזי לענן.

אבל המציאות, כפי שבאה לידי ביטוי בכנס הבוקר, היא שמרבית הארגונים נמצאים במצב בו הם מבינים שבשלב זה או אחר יהיה עליהם לשדרג או לבנות מחדש את חדרי המחשב שלהם. הקהל שישב באירוע היה מרותק להרצאות שנשאו נציגי החברות ולמד את הדברים החשובים הבאים:

83% מהארגונים מתכננים להגדיל את הדטה-סנטר שלהם בשנים הקרובות. מרביתם מבינים שהם קרובים מאוד לתקרת הזכוכית, ולו רק בשל הנתונים שמנבאים שחדירת המובייל והטלפונים החכמים תביא להתפוצצות המידע ולא ניתן יהיה יותר להבטיח שהדטה-סנטר, שמטרתו לשרת את הארגון, אכן יוכל לעשות זאת.

תובנה נוספת היתה, שבבניית דטה-סנטר יש ללכת בגישה הוליסטית – ולא לשכוח שדטה-סנטר הוא גוף ממוחשב בסופו של דבר. בנוסף, ארגון מערך השרתים צריך להיות פונקציונאלי – כזה שיאפשר מקסימום גמישות. ומכאן נובעת עוד תובנה: בבניית דטה-סנטר נדרשת היכולת לצפות אילו צרכים יהיו לארגון בשנים הבאות ואיך הדטה-סנטר ישרת את המטרות האלו.

תובנה חשובה נוספת היתה, שבניית דטה-סנטר אינה טיול בית ספר, אלא פרויקט שהולכים אליו פעם בעשר שנים. לפיכך, שורת קבלת ההחלטות שיש לקבל בעת בניית הדטה-סנטר, כוללת מרכיבים קריטיים בעלי משמעות לשנים הבאות. הנהלות ארגונים קרובות כיום למצב של אפס סובלנות כלפי מנמ"רים שלא מצליחים להוריד את עלויות התחזוקה ההולכות וגדלות.

דבר נוסף שלמדנו בכנס הבוקר, הוא שאפקט הקוטג' עובד גם פה: אל תקנו ציוד לפי כיוון הרוח שנושבת מכיוון הספקים. קנו לפי הצרכים שלכם. תחשבו מחוץ לקופסא ונסו את מה שהתעשייה האווירית, למשל, עושה: קונה מספר יחידות חומרה לרזרבה, ובעת תקלה מכניסה אותן מייד לעבודה. בכך, היא מצמצת באופן דרסטי את עלויות האחזקה וזמן המתנה לשירות. בהקשר זה, מומלץ שלא לחסוך בעת ההשקעה בדטה-סנטר. עוד מומלץ לעבוד כל הזמן עם טבלאות וכלים ממוחשבים שנועדו לנבות חיסכון ועלויות, ולדעת להסביר את המשמעות שלהם לאלו שכותבים את השיקים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים