להיזהר מאופוריה

כלכלנים מעריכים, כי ההשפעה על שוק ה-ICT המקומי מהורדת דירוג האשראי של ארצות הברית לא תהיה משמעותית ● זאת, בעיקר בשל הגמישות בבחירת שווקים ובתהליכי הייצור והפיתוח ● עם זאת, יש להיזהר מאדישות ולהבין שהשוק הישראלי אינו מחוסן ונכנס למשבר הנוכחי לאחר שספג כבר כמה מהלומות

המפולות שחוות הבורסות ביומיים האחרונים, למרות מגמת התאוששות בתל אביב (נכון למועד כתיבת שורות אלו), מעלות שוב את השאלה כיצד תעשיית ההיי-טק הישראלית תושפע מהורדת דירוג האשראי של ארצות הברית?

בעניין זה קיימת נטייה לעשות חלוקה בין תעשיית ההיי-טק לענף ה-ICT, כאשר מקובל לחשוב שזה האחרון פועל בעיקר בשוק המקומי, ולכן חשוף פחות למתרחש בחו"ל. נכון להיום, לפי הערכת הכלכלנים, ההשפעה מהורדת הדירוג לא תהיה משמעותית. הערכה זו מבוססת על כך שתעשיית ההיי-טק מאופיינת בגמישות בבחירת שווקים ובתהליכי הייצור והפיתוח שלה. עם זאת, בעיית שער הדולר, שמלווה את התעשיה כולה, תמשיך להטריד את היצואנים גם כעת, והשאלה כיצד יפעל הנגיד סטנלי פישר, היא שאלה שלרבים אין תשובה עליה.

אולם, למרות כל ההערכות האלו, יש לפקוח עיניים ולהיזהר מאופוריה או אדישות. ענף ה-ICT לא מחוסן ממיתונים, כפי שנהוג אולי לחשוב. יש להסתכל ולהבין שתעשיית ה-ICT נכנסת למשבר או המיתון הזה, בתנאים בלתי אידיאליים. על פי נתוני הלמ"ס לשנת 2010, שיעור הצמיחה של ענף ה-ICT אומנם גדל ב-2% לעומת 2009, אבל חלקו היחסי בתוצר העסקי הכללי ירד. על הנתון הזה להוות נורה אדומה לכולנו. הוא מעמיד בספק את התפיסה שכולנו מחזיקים בה מזה זמן רב, לפיה תעשיית ה-ICT היא הקטר של המשק. כדאי לזכור, שהקטר הזה ספג יותר מדי מהלומות בשנים האחרונות והיכולת שלו להמשיך לדהור אינה מובנת מאליה.

ייצוא ה-ICT הישראלי עמד ב-2010 על 18.8 מיליארד דולרים – עלייה זניחה של 0.2% בהשוואה ל-2009. חלקו היחסי של ייצוא ה-ICT מתוך סך הייצוא במשק עמד על 27% – ירידה בהשוואה ל-30.5% עליהם דווח בשנת 2009. במקביל, על פי הלמ"ס, הייצוא בשאר ענפי המשק גדל בשיעור גבוה יותר מאשר ייצוא ההיי-טק. בענפי השירותים, ובהם שירותי המיחשוב ומו"פ, גודלו המוחלט של הייצוא הצטמצם בהשוואה לשנת 2009. כעת נראה שגם החצי הראשון של 2011 לא מבשר טובות.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר לא מכבר מנכ"ל מכון הייצוא, אבי חפץ, שמגמת הירידה בייצוא תעשיות ההיי-טק, ובכלל זה ענף ה-ICT, תימשך גם השנה. הדברים נאמרו לפני משבר האשראי הנוכחי, אבל על רקע סימני האטה ברורים בשוק האמריקני. הנתונים מדאיגים במיוחד לאור העובדה שרוב ייצוא ענפי ה-ICT, כ-38% ממנו, מיועד לארה"ב. היתר, אגב, מיועד למדינות אסיה. מעניין לגלות שסך שיעור הייצוא של תעשיית ה-ICT לאסיה היה כמעט כפול משיעור יצוא סך הסחורות לאסיה.

ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI, סבור שהמשבר בבורסות העולם לא אמור להשפיע על התעשייה, אלא אם הוא יוביל למיתון – ואז ברור שתהיה השפעה. נכון להיום, אומר ד"ר שוורצקוף, לאף חברה אין סיבה להפסיק את הפיתוח והתוכניות. אולם לדעתו, מה שמדאיג יותר היא המגמה שעולה מהדיווחים האחרונים של בנק ישראל על מדדים שונים במשק, לפיהם בענף ה-ICT מורגשת האטה מסוימת, ולכן על כל הארגונים לפקוח עין ולנהוג במשנה זהירות – לאו דווקא על רקע האירועים האחרונים, אלא באופן כללי.

השורה התחתונה: למרות הנטייה לפרש את ה-"משברון הקטן" של הדוד סם, שעיקרו בא לידי ביטוי בשוק ההון, אסור להיגרר לאופוריה ולהניח שענף ה-ICT הישראלי מחוסן מפני משבר נוסף. הסתיו, שיחל בעוד כמה שבועות, מיד עם סיום חופשות הקיץ והחזרה לפעילות מלאה, יהיה המבחן הראשון של הענף.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים