עסקת גוגל-מוטורולה: שני צדדים למטבע

כמו שגוגל עשויה להעדיף את מוטורולה מוביליטי בגישה לפיתוחים במערכת ההפעלה שלה, למה שמיקרוסופט לא תעדיף את נוקיה בגישה לפיתוחים במערכת ההפעלה שלה, לאחר שהשקיע בעסקה איתה יותר ממיליארד דולרים? ● המסקנה: העולם ימשיך כמנהגו בתחום הסלולר - מה שהמשתמשים ירצו, זה מה שייצרו היצרניות, וזה בדיוק גם מה שיעשו המפתחים

השבוע נפל דבר בתחום הסלולר העולמי – גוגל (Google) הודיעה על רכישת מוטורולה מוביליטי (Motorola Mobility) תמורת סכום עתק של 12.5 מיליארד דולרים. העולם עצר מלכת, כאילו נפלה פצצת אטום. אבל למעשה, זה היה צפוי למדי. הרי כבר לפני כמה שנים הצהירה מוטורולה (Motorola) שהיא מעוניינת למכור את חטיבת הסלולר שלה, והנה עכשיו, לאחר שהתכוננה כראוי, הבשילו התנאים למכירתה.

אחת ההערכות שמרבים לדבר עליהן באמצעי התקשורת היא הנזק שיכול להיגרם ליצרניות סלולר האחרות של מכשירי אנדרואיד (Android), בייחוד HTC, סמסונג (Samsung) ו-LG, בשל העדפה שתקבל מוטורולה מוביליטי מגוגל בגישה מוקדמת לפיתוחים וחידושים במערכת ההפעלה, מה שיגרום להן לחזק את הקשרים עם מיקרוסופט (Microsoft) ולהשקיע מאמצים גם במכשירי חלונות פון (Windows Phone).

גם מנכ"ל נוקיה (Nokia) בכבודו ובעצמו הצהיר שהחששות האלה עלולים להימצא מוצדקים. "אם הייתי במקרה יצרנית אנדרואיד, או מפעילת סלולר, או מישהו עם השקעה בתחום הזה – הייתי מרים טלפון לכמה מנהלים בגוגל ואומר 'אני רואה מולי סימנים של סכנה'", אמר סטיבן אילופ בסמינר שהתקיים השבוע בהלסינקי, וצוטט ברויטרס. באשר לנוקיה, העריך אילופ, שהצעד של גוגל רק תומך בהיגיון שמאחורי ההסכם בין נוקיה למיקרוסופט, שהוכרז בפברואר השנה.

אבל אילופ, ואולי גם האנליסטים, שוכחים להזכיר שלמטבע יש שני צדדים: ומה אם נוקיה זוכה להעדפה מצד מיקרוסופט בשל ההסכם בין שתי החברות, שלפי התקשורת השקיעה בו מיקרוסופט יותר ממיליארד דולרים? אולי דווקא המהלך הזה עשוי לגרום ליצרניות הסלולר האחרות להסס להעביר את כל הביצים שלהן לסל של מיקרוסופט?

המסקנה הנובעת מכך, לדעתנו, היא שהעולם ימשיך כמנהגו בתחום הסלולר: מה שהמשתמשים ירצו – זה מה שייצרו היצרניות וזה גם מה שהמפתחים יעשו. מפתחי היישומים ימשיכו לייצר יישומים ל-iOS של אפל (Apple), וכמובן לאנדרואיד של גוגל, שכרגע נמצאת בצמיחה הגדולה ביותר לעומת מערכות ההפעלה הסלולריות האחרות. ואם תבוא דרישה מצד משתמשי חלונות פון – גם היצרניות יפעלו בהתאם, וגם המפתחים יוסיפו לעצמם עוד ערוץ רווחי. למה לא? בסך הכל, החיים של יצרניות הסלולר היום פשוטים יותר מבעבר: הן לא צריכות "לשבור את הראש" בפיתוח מערכת הפעלה, כי יש חברה שדואגת לפיתוחה ולקידומה, והן רק צריכות לייצר מכשירים תואמים. אי לכך, כל חברה תייצר מכשירים הנושאים מערכת הפעלה שהשוק רוצה, והכל יהיה ורוד.

וכמו שנכתב בספרי השיווק: אם אתה רוצה לפתוח חנות נעליים, פתח אותה ליד חנות נעליים קיימת. אז יש לנו היום רחוב שלם של נעליים, עם "חנות הנעליים" הראשונה של אפל; לידה נפתחה "חנות הנעליים" של גוגל, שהגדילה את מכירות ה-"נעליים" בעולם בעשרות אחוזים; ובשנה הקרובה נראה שינוי גם ב-"חנות הנעליים" של מיקרוסופט, שאמנם כבר נפתחה, אבל הדגמים בה עוד לא מושכים מספיק את המשתמשים ואת המפתחים, אך ייתכן שבעזרת נוקיה היא תצליח להתרחב; וברחוב הזה של הנעליים יש גם כמה חנויות קטנות, כמו זו של HP עם webOS וזו של RIM עם מערכת ההפעלה של הבלקברי (Blackberry), וסמסונג עם באדה שלה, ומי יודע – אולי יגיעו עוד כמה מהמרים שרוצים למכור "נעליים", ואולי יקרה מה שקורה בעולם העסקים – או שכולן יחיו בשלום זו לצד זו וכולן ימכרו יותר "נעליים", או שכמה גדולות יבלעו כמה קטנות…

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים