קספרסקי: עשר התוכנות הפרוצות בעולם הן מתוצרת אורקל ואדובי

שבע מתוך עשר הפרצות המשמעותיות ביותר ברבעון השני של השנה אותרו בנגן הפלאש של אדובי והשאר - במערכות מבוססות ג'אווה של אורקל, כך על פי על פי דו"ח אבטחת המידע של מעבדות קספרסקי ● על פי מומחי חברת האנטי וירוס, מרבית מן האתרים המזיקים רבעון מתרכזים בעשר מדינות בלבד - כשאת העשירייה הראשונה של מפיצות הנוזקות מובילות ארה"ב ורוסיה

לראשונה בהיסטוריה, עשיריית המוצרים החשופים ביותר לפריצה, כוללת רק מוצרים מתוצרת שתי חברות: אדובי (Adobe) ואורקל (Oracle) – כך על פי דו"ח אבטחת המידע של מעבדות קספרסקי (Kaspersky Labs) לרבעון השני של 2011. על פי חברת האנטי וירוס, שבע מתוך עשר הפרצות המשמעותיות ביותר אותרו בנגן הפלאש (Flash) של אדובי והשאר – במערכות מבוססות ג'אווה (Java) של אורקל. מוצרי מיקרוסופט (Microsoft), מציינים בקספרסקי, נעדרים מדירוג הפרצות בשל שיפור מתמיד בעדכון האוטומטי במערכת הפעלה חלונות ועליית היקף השימוש בחלונות 7 (Windows 7).

על פי הנתונים, גלישה ברשת היתה ונותרה הפעילות המסוכנת ביותר שמבצע משתמש המחשב, בשל ההיקף העצום והגדל של כתובות אינטרנט מזיקות, בוטנטים, סוסים טרויאנים ונוזקות פעילות. מומחי קספרסקי מדגישים, שלא פחות חשובה היא העובדה שמרבית מן האתרים המזיקים (87%) מתרכזים בעשר מדינות בלבד – כשאת העשירייה הראשונה של מפיצות הנוזקות מובילות ארה"ב (28.53%) ורוסיה (15.99%). הולנד, לעומתן, הצליחה לצמצם את כמות האתרים מפיצי הנוזקות ב-4.3% – ל-7.53%, בהשוואה לרבעון הקודם. הירידה נובעת בעיקר ממאמצי משטרת הולנד לנטרל בוטנטים גדולים כמו Bredolab ו-Rustock.

מומחי מעבדת קספרסקי סיווגו את המדינות לשלוש קבוצות לפי רמות הסיכון וההדבקה: מדינות בעלות רמת סיכון גבוהה, בהן 41% עד 60% ממשתמשי הרשת הופכים לקורבנות מתקפות סייבר. קבוצה זו כוללת את עומן, רוסיה, עיראק, אזרבייג'ן, סודן, סעודיה ובלארוס. מדינות חדשות בקבוצה זו הן סודן וסעודיה, כאשר קזחסטן יורדת בדירוג הסיכוו לסיכון בינוני.

קבוצת המדינות בעלות רמת סיכון בינוני (21%-41%) מונה יותר מ-94 מדינות וכוללת את  ארה"ב (40.2%), סין (34.8%), בריטניה (34.6%), ברזיל (29.6%), ספרד (27.4%), צרפת (26.1%), שבדיה (25.3%) והולנד (22.3%). חשוב לציין, כי ארה"ב קרובה מאוד לקבוצת הסיכון הגבוהה, עם 40.2% סיכוי לפגיעה במחשבים.

קבוצת המדינות בהן הגלישה היא בטוחה יחסית (11.4%-21%) מונה 28 מדינות וכוללת את שוויץ (20.9%), פולין (20.2%), סינגפור (19.6%) וגרמניה (19.1%). חמש מדינות נאלצו לעזוב ברבעון השני של 2011  את הקבוצה הבטוחה בשל עליה ברמת הסיכונים בהן.

הודו מובילה את העשירייה הראשונה של מדינות שמחשביהן חשופים ביותר להדבקה מקומית. כך, קובעים בקספרסקי, כל מחשב שני בהודו נחשף לסכנה זו לפחות פעם אחת בשלושת החודשים האחרונים. "בשנים האחרונות, הודו הפכה יעד אטרקטיבי עבור פושעי הסייבר, גם משום שכמות המחשבים במדינה גדלה בהתמדה", נכתב בדו"ח. גורם נוסף המושך להודו את נוכלי הסייבר הוא רמת אוריינות מחשב נמוכה וריבוי תוכנות פיראטיות לא מעודכנות", מסביר יורי נמסטניקוב, מומחה לווירוסים במעבדת קספרסקי. "ההאקרים השולטים בבוטנטים רואים בהודו יעד עם מיליוני מחשבים מחוסרי הגנה ולא מעודכנים שיכולים להישאר פעילים ברשתות זומבים לפרקי זמן ארוכים".

חמש המדינות הבטוחות ביותר במושגי פגיעות מקומית הן יפן (8.2%), גרמניה (9.4%), דנמרק (9.7%) ושוויץ (10.3%).

בקספרסקי מציינים, שהרבעון השני של 2011 התאפיין בצמיחה במספר אירועי פריצה ורשימת קורבנות מתארכת הכוללת חברות ענק דוגמת סוני (Sony), הונדה (Honda), פוקס ניוז (Fox News) וסיטיבנק (Citibank), כשבמרבית המקרים נגנבו נתוני הלקוחות של אותן החברות. חלק מהפריצות משויך לגל האקטיביזם הגואה שפוקד את עולם הרשת. כך, מזכירה יצרנית האנטי וירוס, כי ברבעון הראשון של השנה אף הוקמה קבוצה חדשה של האקרים בשם LulzSec, אשר הצליחה ב-50 ימי פעילותה הראשונים לפרוץ למספר מערכות מיחשוב משמעותיות ולחשוף מידע אישי של עשרות אלפי משתמשים.

במהלך הרבעון השני של 2011 אותרו בידי מעבדת קספרסקי מספר תוכנות אנטי וירוס מזויפות, כשבמקביל צמח בשלושת החודשים האחרונים מספר ההתראות על ניסיונות התקנה של נוזקות ב-300%. בנוסף, חקרו מומחי מעבדת קספרסקי וירוס טרויאני פרימיטיבי, הגונב כספים של משתמשי מערכת BitCoin ומרוקן את ארנקיהם האלקטרוניים. שודדי הסייבר לא הסתפקו בשוד וירטואלי, אלא ניצלו את הפרצה פעמיים – הקורבנות לא רק התרוקנו מכספם, אלא גם ממשאבי המחשב שלהם.

לפי נתוני מעבדת קספרסקי, התרחבה פי שתיים מגמת הדבקות מערכות הפעלה ניידות וכמו כן צמחה פי שלושה כמות הווירוסים בפלטפורמת האנדרואיד (Android) של גוגל (Google). בנוסף, התגלו נוזקות נוספות בחנות האפליקציות Android Market.

מעבדות קספרסקי מיוצגת בישאל על ידי פאוור תקשורת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים