המרכז האוניברסיטאי אריאל חתם הסכם להשקעה בסטארט-אפים ישראליים עם "עמק הסיליקון" הרוסי

חתימת ההסכם מהווה אבן יסוד לפרויקט ארוך טווח בעל פוטנציאל הזרמה של מאות מיליוני דולרים בשנים הקרובות לתעשיית ההיי-טק הישראלית ● עד כה הושקע בהקמת "עמק הסיליקון" הרוסי - פרויקט סקולקובו, סכום עתק של 4.5 מיליארד דולרים, בנוסף למאות מיליארדי רובל ממשקיעים פרטיים ברוסיה ● אלכס טורקוט, ראש מערך ה-IT בסקולקובו: "לצורך המענקים לחברות הוקצה תקציב של מאות מיליוני דולרים, ולתקציב זה תהיה אפשרות גישה גם לחברות הישראליות"

הסכם שיתוף פעולה ייחודי נחתם אתמול (ב') בין סקולקובו – פרויקט שנחשב ל-"עמק הסיליקון" הרוסי, ובין חברת היישום של המרכז האוניברסיטאי אריאל. חתימת ההסכם מהווה אבן יסוד לפרויקט ארוך טווח בעל פוטנציאל הזרמה של מאות מיליוני דולרים בשנים הקרובות לתעשיית ההיי-טק הישראלית. ההסכם עשוי להוות חבל הצלה נוסף למימון חברות סטארט-אפ ישראליות, המתקשות בשנים האחרונות למצוא מקורות מימון חדשים מתעשיית הון הסיכון.

על ההסכם חתומים אלכסנדר טורקוט – ראש מערך ה-IT של סקולקובו, אלכס זיניגרד – מנכ"ל חברת היישום של המרכז האוניברסיטאי באריאל, מיכאל חורי – מנהל דסק מרכז ומזרח אירופה במינהל סחר חוץ, משרד התמ"ת ופרופ' דן מאיר שטיין – נשיא המרכז האוניברסיטאי אריאל.

בעקבות החתימה על ההסכם בין סקולקובו לאריאל, יוקם בארץ מרכז "ישראל-סקולקובו" (Israel Skolkovo Gateway), שינוהל על ידי אלכס זיניגרד ו-ויטלי וישנפולסקי. המרכז יפתח בפני החברות הישראליות גישה למשאבי הון וכוח אדם. עד כה הושקע בהקמת פרויקט סקולקובו, הממוקם קילומטרים ספורים מערבית למוסקבה, סכום עתק של 4.5 מיליארד דולרים, בנוסף למאות מיליארדי רובל ממשקיעים פרטיים ברוסיה.

אלכס טורקוט, ראש מערך ה-IT בסקולקובו, מסר כי "ברוסיה רואים בישראל את אחד המודלים המוצלחים ביותר להפיכת נכס אסטרטגי של היי-טק וידע לתעשייה מובילה. בתחילת שנות התשעים עשתה מדינת ישראל מאמץ רציני ביותר להעסקת את כוח האדם האיכותי שהיה לה בתחום הטכנולוגיה, והקימה פרויקטי השקעה מוצלחים ביותר. המטרה של סקולקובו היא להגיע למה שהיה בישראל בתחילת שנות התשעים – כדי לתת דחיפה ליזמות בתחום ההיי-טק. ברוסיה יש כוח אדם איכותי והשכלה מדעית טובה – אבל אין את רוח היזמות הטכנולוגית הישראלית וגם לא את הניסיון בהפיכת ידע לעסק מסחרי. שילוב חברות סטארט-אפ ישראליות בסקולקובו יתרום לפיתוח ההיי-טק ברוסיה ובישראל".

הוא ציין, כי "לסקולקובו תקציב של מיליארדי דולרים, להשקעות בניית תשתית ולמענקים לחברות בתחומי ה-IT, הביו-טק, החלל, הטלקום, היעילות האנרגטית והמחקר הגרעיני. לצורך המענקים לחברות הוקצה תקציב של מאות מיליוני דולרים, ולתקציב זה תהיה אפשרות גישה גם לחברות הישראליות, באמצעות חברת היישום של אוניברסיטת אריאל. בתמורה למענק, החברות הישראליות יטפחו פעילות מו"פ נוספת ברוסיה, ויתרמו בכך ליצירת תרבות ארגונית וטכנולוגית במדינה. בין היתר, פרויקטים שיצטרפו אלינו ייהנו מהטבות מס משמעותיות, והקלות בתחום המכס וההגירה".

סקולקובו הוא מרכז ההשקעות הגדול ברוסיה, המשתרע על שטח של כ-4,000 דונם. קרן סקולקובו הוקמה על ידי נשיא רוסיה, דמיטרי מדבדב, לפני כשנה במטרה לשנות את פני הכלכלה, הרוסית שהייתה מבוססת בעיקר על ניצול של משאבי הטבע (נפט וגז) ולקדם את נושא החדשנות והיזמות הטכנולוגית במדינה. קרן סקולקובו נהנית מתקציב של מיליארדי דולרים וממעמד מיוחד אשר הוענק לה על ידי הנשיא הרוסי. כך, בשנה שעברה חוקק "חוק סקולקובו", המעניק לפרויקט הטבות בנושאי מיסוי ועדיפות לאומית.

ביולי האחרון הושג הסכם שיתוף פעולה בין ישראל לסקולקובו, בפגישה שהתקיימה בארץ בין שר התמ"ת – שלום שמחון, והמדען הראשי – אבי חסון עם יו"ר קרן סקולקובו – ויקטור וקסלברג. בפגישה הכריזו הצדדים על השקת התכנית. המגעים מול ראשי קרן סקולקובו נוהלו על ידי הנספח המסחרי של משרד התמ"ת, אדוארד שטיינבוק. כתוצאה מהביקור, שנערך ביולי, התקיימה פגישה בין יו"ר קרן סקולקובו וראשי המרכז האוניברסיטאי אריאל. במסגרת הפגישה דובר על דרכים ליישום שיתוף פעולה בין הגופים.

אלכס זיניגרד, מנכ"ל חברת היישום של המרכז האוניברסיטאי אריאל: "חתימת ההסכם היא צעד מעשי ראשון ביישום שיתוף הפעולה הדו-לאומי. הממשל הרוסי מעוניין שחברות טכנולוגיה ישראליות יקימו שלוחות בסקולקובו, מתוך כוונה ליצור שם סביבת יזמות טכנולוגית המורכבת מאנשים עם ידע טכנולוגי וכשרון יזמי, שעצם החיבור שלהם והקרבה לחברות ויזמים ישראליים יוביל להפריה הדדית בפיתוח תעשיית ההיי-טק הרוסית. האינטרס הישראלי בשיתוף הפעולה הוא לאפשר לחברות ישראליות גישה למקורות מימון נוספים וסביבת אינקובציה תומכת שיאפשרו להן לצמוח. במודל כזה, מדובר בעסקת win-win עבור שני הצדדים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דניאל

    כל הכבוד למרכז האוניברסיטאי אריאל על חיזוק קשרי ישראל עם רוסיה!!! ועל הסכם שיחזק את הכלכלה הישראלית ואת המרכז האוניברסיטאי אריאל בפרט. המון בהצלחה לאריאל!!!

אירועים קרובים