עקרונות מתודולוגיית Lean ויישומה

בסדרת מאמרים חדשה, נספר על מתודולוגיית ה-Lean ונחקור אותה - לאורכה ולרוחבה ● חלק ראשון

מתודולוגיית ה-Lean מוגדרת כ-"תהליך מובנה לזיהוי וביטול בזבוז, דרך שיפור מתמיד". ה-Lean הוא למעשה תרבות ניהול אורך חיים של שיפור מתמיד בארגון. עיקרה של המתודולוגיה הוא ליצר זרימה רצופה של המוצר או האינפורמציה בתוך המפעל מתחילת היצור/התהליך ועד לאספקה ללקוח (פנימי או חיצוני), תוך ביטול גורמי הבזבוז.

על פי המתודולוגיה, הבזבוז מוגדר על ידי:

1.    עבודה שהלקוח אינו מוכן לשלם עליה

2.    עבודה אשר אינה משנה את המוצר או האינפורמציה

3.    עבודה שאינה נעשית בפעם הראשונה או באופן הנכון

מספיק שתנאי אחד יתקיים כדי הפעילות תוגדר כבזבוז.

מקורה של המתודולוגיה הוא במפעלי טויוטה (Toyota) ביפן והיא התפרסמה בתחילה תחת השם "Lean Manufacturing". היא התחילה את יישומה בתעשיית המכוניות אך במהלך השנים התפשטה למגוון תחומים, דוגמת יצור, הרכבה, תפעול, שירותים, תחזוקה, לוגיסטיקה, משאבי אנוש, כספים, רפואה, בנייה וגם לתחומי ההנדסה, כמו תיכון, ניהול פרויקטים, הנדסת מערכת, תוכנה, אינטגרציה וכו'. בסיסה של המתודולוגיה הוא ביצירת שיפור על ידי ביטול הבזבוז, ועל ידי כך אספקת ערך ללקוח במינימום בזבוזים.

המתודולוגיה מגדירה שבע משפחות של סוגי בזבוזים:

1.    ייצור יתר על המידה

2.    עיכובים (זמני המתנה)

3.    שינוע של חומרים

4.    תנועה של אנשים

5.    תהליכים לא יציבים

6.    מלאים (עבודה בתהליך)

7.    מוצרים פגומים

המתודולוגיה משתמשת בכ-50 כלים בשם TPS (ר"ת Toyota Production System), כאשר הידועים בניהם הם 5S, מיפוי תהליכים, תרשים ספגטי וכו'. אלו הם כלים ויזואליים פשוטים, המופעלים באמצעות אירועי קייזן שבהם צוות רב תחומי ממפה את תהליך הזרימה, מנתח את התהליך, מזהה את הבזבוזים, מבטל אותם ויוצר תהליך חדש ומשופר – וכל זאת תוך שבוע ימים בלבד. כתוצאה מכך מקבלים הורדה בעלויות וזמני סבב בסדרי גודל של 50% ויותר.

ניסיון רב מאוד של יישומים הוכיח, כי מתודולוגיה זו ישימה בארץ, בתרבות הישראלית של "להסתער על היעד ולכבוש", לעומת תהליך ארוך של סקרים ודוחות. יש להדגיש כי המתודולוגיה באה לענות לצרכים העסקיים של הארגון ולכן היא נגזרת מאסטרטגיה והצרכים הספציפיים של המפעל או הארגון. לפיכך, התנאי הבסיסי וההכרחי ליישומה בארגון הוא מחויבות הנהלה, אשר צריכה לתמוך בתרבות של שקיפות, הצפת הבעיות והפעלת פעולות שיפור.

הכותב הינו מייסד ארגון משתמשי Lean בישראל ומומחה בתחום המתמקד בפרויקטי Lean בפיתוח (LPD)

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים