השבוע שהיה: מצעדת המיליון ועד המשבר עם טורקיה

שבוע גדוש אירועים היה לנו, חלקם מדיניים וחלקם טכנולוגיים ● בגזרה החברתית -מדינית פתחנו את השבוע עם הדי צעדת המיליון והמשכנו עם המשבר המתוקשר עם טורקיה ● בגזרה הטכנולוגית, לצד פרויקטים מעניינים התבשרנו גם על סיום פרק בהיסטוריה עם סגירת הסניף הישראלי של סיליקון גרפיקס ● ואם זה נשמע לכם מעניין, השבוע שלפנינו ייפתח בציון 10 שנים לאירועי ה-11 בספטמבר

השבוע הזה החל קצת אחרי שאחרוני המשתתפים ב"צעדת המיליון" שנערכה במוצאי שבת שעברה ברחבי הארץ עשו את דרכם הביתה. אמנם לא היו באמת מיליון איש, אבל גם 400 אלף הם מספר מרשים, בהתחשב בעובדה שמדובר ברעיון שנולד בפייסבוק (Facebook) ואומץ על ידי מארגני המחאה. בין הצועדים, ניתן היה לראות אנשים מכל שדרות העם ומגזרי  המשק, כולל ההיי-טק. ללמדך שגם מעמד הביניים שעובד בהיי-טק ומתפרנס ממנו לא רע, לא סוגר את החודש. האוהלים אמנם מתחילים להתקפל, אבל המסרים של המחאה לא נעלמים והם נוגעים לכולם.

את סופו של השבוע סימן המשבר עם טורקיה. כלי התקשורת עסקו בעיקר בהשלכות שיש למשבר על יחסי המסחר בין שתי המדינות. מדובר במערכת יחסים מאוד מורכבת ועתירת כסף, ושבירת הכלים תכאיב באותה מידה לשני הצדדים, יש האומרים שלטורקים אפילו יותר. בישראל פועלות מספר לא קטן של חברות רב-לאומיות שמנהלות את העסקים שלהן בטורקיה באמצעות הסניפים הישראלים. מאז פרוץ המשבר גזרו על עצמם המנהלים של אותן חברות דממת אלחוט מוחלטת בכל הקשור לשוק הטורקי. אם וכאשר המתיחות תימשך יצטרכו לחפש כנראה מחליפים לאותם מנהלים ישראלים.

בין לבין, התבשרנו בצער כי אחת מהחברות הרב-לאומיות היותר ותיקות, בעלת רקורד היסטורי מפואר – סיליקון גרפיקס (SGI), החליטה לסגור את הסניף הישראלי שלה ולהעביר את הפעילות שלה לחברת TNN טלקום מקבוצת רפ"ק. בכך, הגיע לסיומו פרק היסטורי מכובד של חברה שהובילה בזמנו את שוק המחשבים הגרפיים ואת תחום מחשבי העל. בתחום זה, יש לה עדיין בסיס לקוחות חזק במגזר האקדמי והביטחוני. החברה עצמה עברה מספר גלגולים, בעקבות משברים שהיו לה. אלו, אומנם לא השפיעו על הסניף הישראלי שהמשיך לשגשג, אבל שיקולים עסקיים וארגונים הובילו את מנהלי החברה בעולם לשנות את אופי הפעילות.

בארץ קיבלנו השבוע בשורה טובה. אם תתממש, היא תביא לסיומו של פרויקט שהחל לפני 11 שנים – תעודות הזהות החכמות. הממשלה חתמה על הסכם עם HP על אספקת כלים לביצוע הזיהוי של מקבלי התעודות ובדפוס בקיסריה כבר סיימו להדפיס את חומרי הגלם מהם תורכב התעודה. נראה שהכל מוכן לקראת ההשקה בנובמבר. צריך להגיד תודה למבקר המדינה, שבדו"ח האחרון שלו חילץ את המדינה מהעץ הגבוה עליו טיפסה: שילוב הזיהוי הביומטרי בתעודה, עובדה שתקעה עוד יותר את הפרויקט הבלתי נגמר הזה.

ובגזרת להב"ה העניינים עדיין לא רגועים, למרות מאמצי האוצר להציג אותם ככאלו. מבקר המדינה אישר, כי הוא בודק את כל השתלשלות העניינים ובקרב רבים ממנהלי מרכזי להב"ה שוררת עדיין דאגה וקיים חוסר וודאות. ועל כך יש לומר: חבל. מדובר באחד הפרויקטים היותר יפים וחשובים שנעשו בשנים האחרונות, שנפל קורבן להיסטריית ההפרטה שפקדה את הממשלה, מבלי שזאת נקטה בצעדי הזהירות הנדרשים.

והיו גם כמה פרויקטי IT מעניינים השבוע. כמו למשל One1 שמשדרגת את מערכת אורקל (Oracle), הפועלת מזה שנים באורמת – אחת מחברות ההיי-טק הישראליות היותר מצליחות, פרויקט IT יפה שנעשה בתנועת הצופים (מה שמוכיח שגם כדי לארגן אש לילה לבני נוער צעירים צריך מערכת מיחשוב מודרנית), ועוד כמה פרויקטים יפים.

עוד למדנו השבוע שיש גם פיטורים שמחים, שכל אחד מאיתנו לא היה מצטער אם היה נקלע אליהם. מנכ"לית יאהו! (!Yahoo) קרול ברץ, פוטרה דרך הטלפון – מעשה לא מנומס בעליל, אבל זמן קצר לאחר מכן התבשרה (אולי גם בטלפון) שממתינה לה חבילת פיצויים נאה בסך 10 מיליון דולרים. לא רע.

ובפינת המחקרים המוזרים קראנו השבוע מחקר של חברה המתמחה ברשתות חברתיות, שגילתה לנו, כי נשים נוטות יותר מגברים ללחוץ על לינקים ברשתות חברתיות. אותו מחקר גם גילה לנו שגברים עושים יותר "לייק" מנשים. שיהיה.

בתחילת השבוע הבא יציינו בעולם 10 שנים לאירועי ה-11 בספטמבר. אחד האירועים הטראומתיים ביותר בתולדות האומה האמריקנית ובעולם בכלל. לתחום שלנו הוא מתקשר בצורה חזקה בכל הקשור להגנה על מערכות מחשב ומידע מפני אסונות, שמירה, גיבוי, וכמובן סייבר טרור. לגמרי לא במקרה, יום למחרת, ב-12.9 יתקיים הכנס המרכזי בנושא אבטחת מידע ולוחמת מידע – GovSec 2011 – בהפקת אנשים ומחשבים. שיהיה שבוע טוב ושקט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים