סקירה: נורטון 360 של סימנטק גרסה 5.0

נורטון 360 נולדה מתוך הרצון לספק חבילת פתרונות מקיפה הכוללות הגנה מפני נוזקות וכלי ניהול שנועדו לספק שימוש בטוח במחשב, על כל היבטיו ● לצד פשטות שימוש ופעולות שמתבצעות בצורה אוטומטית, ישנם כלים רבים עבור המשתמש המתקדם ● עם זאת, בלטה גם איטיות הסריקה והצורך לעדכן את קובץ החתימות לאחר ההתקנה ● ציון: 76

בעידן שבו יש מספיק תוכנות הגנה חינמיות שניתנות להורדה והתקנה בקלות יחסית, להציע למשתמשים תוכנת אנטי וירוס בתשלום שעומדת בפני עצמה – ללא תוספות – לא בדיוק יסייע בהגדלת המכירות. מבלי להיכנס לוויכוח אודות איכות כלי ההגנה החינמיים, ועד כמה הם מגנים מפני "רושעות", קישורים לאתרים מסוכנים וניסיונות חדירה למחשב, בחברות האבטחה השונות שמספקות את הפתרונות לתחום המיחשוב האישי, יודעים שיש בעיה להתמודד עם תג מחיר שכתוב עליו אפס.

גם בסימנטק (Symantec) הבינו זאת היטב ומכאן נולדה לפני מספר שנים חבילת הפתרונות נורטון 360 שמציעה הרבה יותר מ-"רק" כלים המגנים מפני וירוסים. למעשה, מדובר במעין חזרה למקורות. במשך שנים שיווקה החברה לצד תוכנת האנטי וירוס, גם את חבילת התוכנה System Works. בזמנו היה השם פיטר נורטון סוג של כינוי נרדף לחבילת כלים שמטרתה טיפול בבעיות במחשב האישי, והקלת השימוש בו. זאת, הרבה לפני שווירוסים היו הסכנה הגדולה ביותר שעומדת בפני כל משתמש.

כל זאת בא לידי ביטוי כשמסתכלים במסך הראשי של התוכנה שמוצעת כעת לקהל המשתמשים במהדורה החמישית שלה. התוכנה החדשה מבליטה ביטויים כמו אבטחת מחשב, אבטחת זהות, גיבוי וכוונון המחשב. המילה "וירוס" אפילו לא מוזכרת באופן ישיר. כל הכלים מיועדים להבטיח שימוש בטוח במחשב – ולא משנה מה מקור הבעיה ומה מקור התקלה האפשרית. הכל מאוגד במסך אחד שעבור המשתמש הפשוט גם חוסך שאלות מיותרות. להוציא מעט מאוד הגדרות, רוב העבודה מבוצעת באופן אוטומטי, כולל טיפול במחשב, ורק במקרה של תקלה חמורה או סוס טרויאני עקשן במיוחד, דורשת 360 התערבות מצד המשתמש.

פשטות השימוש באה לידי ביטוי כבר בזמן ההתקנה. מדובר בהתקנה ישירה – בלי לחשוב יותר מדי. כל מה שצריך לעשות הוא לעקוב אחר ההוראות, וגם זאת, במספר לחיצות בודדות. עם זאת, יש לשים לב, שכפי שמקובל בכל התקנת תוכנת הגנה, היינו צריכים לבצע קודם הסרה של תוכנת האנטי וירוס הקיימת. חבל רק שלא נדרשנו לכך מיד עם תחילת ההתקנה.

בנוסף, קובץ החתימות הראשי לא מתעדכן תוך כדי ההתקנה. לאחר סיום ההתקנה היינו צריכים לבצע עדכון ידני ראשוני, שלקח יותר זמן מההתקנה כולה. לאחר מכן, התבקשנו לאתחל את המחשב שוב כדי שהעדכונים האוטומטיים יוכלו לתפקד. משום מה, משהו קצת לא מסתדר לנו עם הנתיב הזה…

אבל הבעיה הגדולה חיכתה לנו בהמשך: גילינו שהסריקה המלאה, היזומה, לאיתור וירוסים ורושעות, היא זמן נפלא להפסקה: במחשב ריק למדי, אחרי יותר מ-38 דקות ובערך 566 אלף קבצים שנסרקו באיטיות מדהימה, הפסקנו לעקוב אחר הסריקה ויצאנו להפסקת קפה. כשסיימנו, יצאנו לעוד אחת ואחריה לעוד אחת… זאת, כשאנחנו אפילו לא יודעים מה הסטטוס של הסריקה: 50% עברו? אולי רק 32%? בסימנטק החליטו לחסוך את הפרט הזה מאיתנו. בכל מקרה, זה פשוט לקח הרבה יותר מדי זמן.

כמו כן, הבדיקה המלאה אכזבה במיוחד לאור העובדה שלפני כן השתמשנו באפשרות שנקראת Norton Insight, אשר בוחנת את הקבצים במחשב ומעריכה עד כמה הם אמינים. אפשרות זו אמורה למנוע את סריקתם, ועל ידי כך לקצר את זמן הסריקה של המערכת באופן כללי. כאמור, זה לא ממש עזר.

מצד שני, מציעה 360 בגרסתה החמישית כלים רבים לטובת המשתמש המתקדם. כך, למשל, תכונה מעניינת שמופיעה במסך הראשי של התוכנה, מאפשרת לבדוק האם האתרים אליהם רוצים לגלוש בטוחים. פשוט מקלידים את כתובת האתר ומקבלים תשובה. התשובה, אם קיימת כזו, מבוססת על הסריקות של התוכנה וגם על רשת המשתמשים של החברה. בעמוד התוצאות יכולים בעלי אתרים גם להירשם לשירות, המאפשר להם לשלוח את האתרים שלהם לבדיקה ולקבל תשובה מדויקת לגבי חורי אבטחה, אם קיימים.

תכונה אחרת היא מנהל האתחול של המחשב. המערכת בודקת את המחשב, ומציגה את רשימת היישומים שמופעלים עם עלייתו. המערכת מבצעת השוואה מול הידע הקהילתי שנצבר ברשת, ומספקת אבחנה לגבי השימוש בזיכרון של כל יישום. לאחר מכן ניתן לבחור, באופן ידני בלבד וללא כל המלצות, האם היישום יעלה עם אתחול המערכת, לא יעלה בכלל או יושהה. ניתן גם לבחור להפעיל בבת אחת את כל היישומים המושהים. מדובר בפעילות שמוצעת כיום על ידי יישומים אחרים, דוגמת הפתרון של סולוטו (Soluto) הישראלית. אבל בעוד שסולוטו מספקת המלצות אוטומטיות שמקלות על המשתמש, בנורטון צריך לבצע זאת ידנית.

בשורה התחתונה, מדובר בתוכנה – או יותר נכון חבילת יישומים – שמציעה שקט נפשי למשתמשים שמסתפקים ביכולות האוטומטיות שלה. גם הסריקה מתבצעת בדרך כלל ברקע מבלי להפריע כלל לשימוש השוטף במחשב. במחיר של 399 שקלים לרישיון התקנה על שלושה מחשבים שונים, זה גם משתלם למדי.

ציון: 76

אירועים קרובים