החיים הסוערים של סטיב ג'ובס

לצד החידושים הטכנולוגיים וההון הרב שצבר ידע ג'ובס, מנכ"ל אפל, ב-56 שנותיו חיים סוערים - החל מילדותו במשפחה מאמצת דרך הניתוק מאביו הביולגי ועד למצב בריאותו הרופף בשנים האחרונות ● ג'ובס הקים את אפל בתקופה שיבמ שלטה בשוק המחשבים ללא עוררין והוביל אותה להיות חברת הטכנולוגיה המובילה בעולם ● קווים לדמותו של אחד המנכ"לים הבולטים ב-IT ואחד האנשים ששינו את חיינו

היה חבר. סטיב ג'ובס

סטיב ג'ובס, מייסד ועד לא מכבר מנכ"ל אפל (Apple), שמת הלילה (ד'), ידע חיים מעניינים וסוערים, לא רק בזכות שורת המכשירים שסייע בהמצאתם ושינו את חיינו, אלא גם עקב ילדותו במשפחה מאמצת, הניתוק מאביו הביולוגי ומצב בריאותו הרופף בשנים האחרונות.

ג'ובס נולד ב-1955, ומיד לאחר לידתו הועבר למשפחה מאמצת, שכן משפחת אמו, ג'ואן סימפסון, התנגדה לקשר שלה עם אביו הביולוגי, עבדול פתאח ג'ון ג'נדלי, מהגר סורי. סימפסון ילדה את ג'ובס בסן פרנסיסקו, לשם הגיעה מוויסקונסין, בלי שאף אחד ידע על הלידה. האם הביולוגית ביקשה לשלוח את התינוק לאימוץ. לדברי ג'נדלי בן ה-80, הוא עצמו לא היה מעוניין בכך, אלא שכיבד את רצון האם. לרוע המזל, אביה של סימפסון מת כמה חודשים לאחר לידתו של סטיב ג'ובס, ואז הוריו הביולוגיים התחתנו, אולם לא ניתן היה כבר לבטל את תהליכי האימוץ.

"אשקר אם אומר שלא קשה לי שלא הייתי שותף למסע המדהים שבני עבר", אמר ג'נדלי בראיון שנתן לניו-יורק פוסט (New York Post) לאחר התפטרותו באוגוסט האחרון של ג'ובס מתפקיד מנכ"ל אפל. "העובדה שהייתי אב נעלם מציקה לי. אני לא באמת אביו, הוריו הם מר וגברת ג'ובס. אני הייתי בורג קטן וחסר חשיבות בהליך הייצור של האיש המדהים הזה". לדבריו, הוא אכול רגשות אשם על כך שהוא לא מכיר את בנו.

"כעת, לאחר פרישתו מתפקיד מנכ"ל אפל, אני מקווה שתינתן לי ההזדמנות לפגוש את בני, ולו רק לפעם אחת, למפגש על כוס קפה. זה יעשה אותי מאושר. אני מקווה שזה יקרה לפני שיהיה מאוחר מדי", אמר

עם זאת, אמר ג'נדלי, כי "זה אולי יישמע מוזר, אבל אף אם מי מאיתנו היה מונח על ערש דווי, לא בטוח שהייתי מצלצל אליו. סטיב הוא זה שצריך לצלצל אליי, כי הגאווה הסורית שלי מונעת ממני לצלצל אליו, שלא יחשוב חלילה שאני רודף אחרי הונו".

סטיב ג'ובס ואפל

ג'ובס ייסד את אפל ב-1976 עם חברו מהתיכון, סטיב ווזניאק. השניים עשו זאת בזמן שאף אחד לא העז לערער על השליטה המוחלטת של יבמ (IBM) בשוק המחשבים. ב-1985 נפרד ג'ובס מהחברה על רקע חילוקי דעות עם הדירקטוריון. כאשר שב לאפל ב-1997 הייתה החברה נתונה בהפסדים ועל סף פשיטת רגל. במשך השנים הביא ג'ובס את אפל למצבה הנוכחי, כחברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, עם שווי השוק הגבוה ביותר – 422.9 מיליארד דולרים.

ב-24 באוגוסט הודיע ג'ובס על התפטרותו מתפקיד מנכ"ל אפל. החליף אותו בתפקיד טים קוק, עד אז מנהל התפעול הראשי של החברה. קוק החליף את ג'ובס זמנית לפני כשנתיים, במהלך חופשה ארוכה שלקח מסיבות רפואיות.

במכתב ההתפטרות ששלח ג'ובס לדירקטוריון אפל הוא רמז על מצבו הרפואי כסיבה העיקרית למהלך, אולם נמנע מלהזכיר זאת מפורשות. "תמיד אמרתי שאם אי פעם יבוא יום שבו לא אוכל למלא את חובותיי ולעמוד בציפיות ממני כמנכ"ל אפל, אהיה הראשון שאומר לכם זאת", כתב ג'ובס לחברי הדירקטוריון. "לצערי, היום הזה הגיע".

הוא הוסיף וכתב, כי "אני מאמין שימיה הטובים והחדשניים ביותר של אפל עוד לפניה. אני מקווה ומצפה לראות את הימים הללו ולקחת חלק בהצלחה של החברה במסגרת תפקידי החדש (ג'ובס מונה עם פיטוריו ליושב ראש הדירקטוריון של החברה – י.ה.). היכרתי באפל כמה מחבריי הטובים ביותר, ואני מודה לכולכם על השנים הטובות שבהן התאפשר לי לעבוד אתכם".

התפטרותו של ג'ובס מאפל לפני כחודש וחצי אינה העזיבה הראשונה שלו את החברה. באמצע שנות ה-80' הוא התפטר ממנה, כאמור, בעקבות מאבק כוחות פנימי בתוך אפל. לאחר אותה עזיבה, הקים ג'ובס את חברת המיחשוב נקסט (Next), שנרכשה על ידי אפל ב-1996 – מהלך שהחזיר את ג'ובס לחברה. עם חזרתו, הוא מונה שוב למנכ"ל אפל והחל בעבודות התשתית להפיכתה לאחת החברות המצליחות והמוערכות בעולם.

מצבו הבריאותי של ג'ובס הלך והחמיר בשנים האחרונות, לאחר שאובחן כחולה בסרטן הלבלב בשנת 2004. מאז הוא עבר שורה של ניתוחים, בהם השתלת כבד ב-2009. ג'ובס לקח מספר חופשות מחלה ארוכות, האחרונה שבהן בינואר האחרון. ואולם, רק לפני חודשיים הוא עדיין נכח בדיונים שונים וניהל משא ומתן עם בכירים בעמק הסיליקון.

עזיבתו של ג'ובס מעלה שאלות בנוגע לעתידה של אפל. לא ברור האם קוק ימשיך את דרכו של ג'ובס או יוביל אותה בדרך אחרת ולאן מועדות פניה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים