נפלאות ניפוץ הריכוזיות

יונתן קורפל מייחל להצלחת הטאבלט קינדל פייר

מנהלים את הבית. אמזון

לקראת ערב ראש השנה יצאה אמזון (Amazon) בהודעה מפתיעה, שחררה קבל עם ועולם את פרטי מחשב הלוח החדש שלה שנושא את השם קינדל פייר  (Kindle Fire). דרמטיות ההודעה איננה נעוצה בעצם כניסת החברה לתחום הטאבלטים. בהחלט צריך היה להיות ברור שזה יהיה השלב האבולוציוני הבא בהתפתחות משפחת קוראי הספרים שלהם, המובילים את השוק העולמי תחת המותג קינדל., כפי שרומז החלק הראשון בשמו של היצור האלקטרוני החדש. מה שהצית את הדמיון היה המחיר הנמוך, 200 דולרים, לעומת מחיר של פי שתיים וחצי בו נמכרים רוב הטאבלטים בעולם, על ידי המובילה בשוק, אפל (Apple).

ההתרגשות נשענת על פוטנציאל השוק, שלא כולם בענף מודעים לעוצמתו. חברת המחקר פורסטר העריכה עוד בתחילת השנה כי עד 2015, שליש מתושבי ארה"ב יהיו כבר מצוידים במחשבי לוח. גרטנר תיקנה ממש לאחרונה את תחזיתה ומדברת על מכירות של מעל 60 מיליון מחשבים מן הסוג הנדון, עוד בשנה הנוכחית. חברת מחקר נוספת, E-Marketer, נחשבה קיצונית כאשר צפתה לפני שנה מכירות של מעל 80 מיליון יחידות בשנת 2012 הכל כך קרובה. לעניות דעתי, עם הצטרפותה של אמזון למרוץ, על יכולות השיווק שלה, יהיה זה סביר להניח שהמכירות יעפילו אף למאה מיליון מכשירים בשנה האמורה.

הנתונים הנ"ל מלמדים כי מדובר בשוק של עשרות מיליארדי דולרים לשנה. עד כה שלטה בזירה ללא מיצרים חברת אפל, עם ה-iPad. כך קיבלנו מחירים גבוהים ותנאים שמוכתבים בהתנשאות על ידי היצרן. מספר שחקנים נכנסו לתחום, אולם  אף אחד טרם הצליח לערער את ההגמוניה של אפל. הפעם הסיכוי של אמזון לזכות בנתח מכובד סביר בהחלט, בעיקר בשל המחיר. הוזלה משמעותית קורצת להמונים. כך הוכיח לא מכבר המקרה של HP. חברה זו החליטה לצאת מתחום מחשבי הלוח והורידה מחירים לחיסול המלאי. אף שמדובר בסוג ציוד שייעלם, המלאי נמכר במלואו ואף יוצרה סדרה נוספת בכדי לספק הביקושים.

אפל הנה החברה בעלת שווי השוק הגדול בעולם, אולם יש לזכור כי גם אמזון איננה קוטלת קנים. הדו"חות הכספיים של 2010 מלמדים כי היקף המכירות הכולל של אמזון היה מעל 34 מיליארד דולרים. מעט יותר ממחצית ההיקף של אפל. זו האחרונה הנה יצרנית חומרה בבסיסה. אמזון בהקשר זה הנה היצרנית המובילה של קוראי ספרים אלקטרוניים, עם מאגר מוביל בבירור של תכנים: ספרים, סרטים, מוזיקה וכדומה. ההתנגשות ביניהן מתרחשת על רקע המגמה הכללית של מעבר למכשיר אחד הכולל הכל: מחשב, טלפון, קורא-תכנים, מצלמה, חיבור לאינטרנט וכו'.

האנליסטים ובעלי הטורים במדיה העלו שלל השוואות בין המכשירים שמציעות כרגע שתי החברות. הציוד של אמזון נופל בהשוואה בגודל המסך ובהיעדר מצלמה, מיקרופון וחיבור סלולרי. יתרונו היחסי הנו במשקל ובעושר התכנים הצמוד. אינני רואה טעם להתמקד בהבדלים, כבר כיום מתכננות בוודאי המתחרות את צעדיהן הבאים, שיסתמו הפערים ובהקדם. אני שב ומדגיש את חשיבות ההוזלה הדרמטית במחירים. אין מדובר בתרגיל שיווקי בלבד, אלא גם בהתנגשות בין תרבויות עסקיות שונות. בשנה שעברה הרווח הנקי של אפל היה כ-20%, זה של אמזון 3% בלבד. ברבעון הקודם אפל עלתה לכ-25% ואמזון ירדה לכ-2%.

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון אמר בקשר לחשיפת הטאבלט החדש, כי "יש שני סוגים של חברות. אלה שעובדות קשה בשביל לקחת מהצרכנים יותר כסף ואלה שעובדות קשה בשביל לקחת פחות כסף… אנחנו שייכים לקבוצה השנייה". אינני תמים, בזוס איננו משקיף אובייקטיבי. ברור לי גם שכל חברה שואפת לרווח. אולם נדמה שבמקרה הנדון ניצבות בפנינו  נציגות של שתי תפישות קוטביות בנושא הרווח. אין שום סיבה ששיעורי רווח שמרגיזים ההמונים בתעשיית הקוטג', יהיו קבילים בתעשיית המחשבים. אמזון הפכה לאימפריה כאשר בכל תחומי פעילותה יש לה מתחרים רציניים. בכדי להגיע למעמדה היא הייתה חייבת לא רק להציע מגוון טוב יותר ושירות משודרג אלא גם להיות יותר זולה. כעת גם אפל תוזיל מחיריה.

כמו במקרים קודמים, אני שמח על ניפוץ הריכוזיות והוצאת השליטה המוחלטת מידיה של יצרנית בודדת. אינני מחזיק במניות של אף אחת מהשחקניות, אולם משוכנע אנוכי כי תחרות אמיתית מועילה לנו הצרכנים. לאפל זכויות רבות בענף, יכולותיה הנשגבות בראיה עתידית אינן טעונות הוכחות נוספות. צריך רק להתפלל כי בתחום זה, כמו גם בכל יתר מרכיבי ענף טכנולוגיית המידע, תשרור תמיד תחרות בריאה ואמיתית. התוצאות במקרה כזה מובטחות: יותר ביצועים תמורת הרבה פחות כסף. אם אמזון תשיג מאחז ראוי, הוזלת המחירים הנוכחית היא רק ההתחלה.

תגובות

(7)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אס

    אני מעדיף יותר יקר ויותר מתוחכם. ככה אנחנו חובבי הגדג'טים.

  2. עמית

    מסכים לניתוח נקוה רק שזה באמת יקרה ולא כמו התקוות שהיו לנו עם 1+ שהביאו אכזבה

  3. רומי

    זהו תהליך אבולוציה הקיים כמעט בעל תחום עסקי

  4. וולוולית

    ותקום האמזונה ותנגוס בתפוח...

אירועים קרובים