אפל ביום שאחרי ג'ובס: טובה, אבל פחות

בואו נודה על האמת - אין מי שלא התאכזב מההשקה המתוקשרת האחרונה של אפל (Apple) של מכשיר ה-iPhone 4s ● קצת עצוב לכתוב את המילים הללו דווקא ביום מותו של סטיב ג'ובס האגדי, האבא של ה-iPhone שעשה מהפכה בעולם, אבל ייתכן שיש קשר בין הדברים ● אין לי שום ספק שאפל תמשיך להיות חברה מוצלחת וטובה, ותשיק מכשירים נהדרים, אבל זו אולי הנקודה שבה היא הפכה לחברה כמו כולן

ועכשיו האופרה. סטיב ג'ובס

בואו נודה על האמת – אין מי שלא התאכזב מההשקה המתוקשרת האחרונה של אפל (Apple) של מכשיר ה-iPhone 4s. הן בהיבט הבשורה והן בהיבט ההצגה. לא היו שם, במסיבת העיתונאים, הברק, ההתלהבות, ההתרגשות שידע להעביר סטיב ג'ובס. אבל אין מה לעשות, יש רק מעט אנשים שניחנו בכישרון לתת שואו כמו שעשה ג'ובס, או כמו שעושה, למשל, לארי אליסון, מנכ"ל אורקל (Oracle), בהופעותיו על הבמות באירועים טכנולוגיים.

קצת עצוב לכתוב את המילים הללו דווקא ביום מותו של סטיב ג'ובס האגדי, האבא של ה-iPhone שעשה מהפכה בעולם, אבל ייתכן שיש קשר בין הדברים. אולי בכלל בחודשים האחרונים, אף לפני שפינה את תפקידו כמנכ"ל ובשל מחלתו הקשה, היה ג'ובס פחות מעורב בחיי החברה, ובשבועות האחרונים בכלל ברור ששכב על ערש דווי.

מצד שני, המנכ"ל החדש, טים קוק, כבר היה לחוץ להראות שאפל לא השתנתה למרות עזיבתו של המנכ"ל ולהביא לעולם בשורה שתרגיע את המעריצים, את השווקים ואת המשקיעים.

אז מה יש לנו? מעבד חזק יותר? כבר יש בעולם כמה מכשירים הנושאים מעבד כזה, ובחודשים הקרובים אף יושקו מכשירים עם מעבדים חזקים יותר, כך שאפל לא חידשה דבר. מצלמה של 8 מגה פיקסל עם צילום וידיאו ב-HD? נחמד, אבל גם זו אינה בשורה גדולה ויש מכשירים שכבר מציעים זאת ובקרוב יהיו עוד המון כאלה, ויותר טובים. אנטנה משופרת? נו, טוב, הבעיה של הקליטה הייתה רק במכשירי אפל, כך שאי אפשר לקרוא לכך הפתעה.

הבשורה הגדולה במסיבת העיתונאים הייתה, לפי אפל, יישום הבינה המלאכותית של "העוזר האישי" סירי, שנראה בדקות הראשונות כמו גימיק מדהים. אבל לעניות דעתנו יישאר בגדר גימיק. כבר יצאו בעבר מכשירים עם תפעול קולי ברמה זו או אחרת, שלא זכו להצלחה מסחררת בגלל התכונה הזאת. לנו נראה שיש בעיה עם אנשים שיסתובבו ברחובות, או יישבו במסעדות ובתי קפה, או אפילו בעבודה – וכשהם לא מדברים בסלולר, הם מדברים אליו… נראה שאנשים עדיין מרגישים מטופשים להסתובב בין אנשים ולדבר כאילו לעצמם.

איש לא שמני נביאה, אך דומני שהגימיק הזה יישאר בגדר גימיק לאנשים שישתעשעו בו בשעת נהיגה, או לבד בבית, או אפילו מין משחק משפחתי משעשע. ודרך אגב, רק דוברי אנגלית, צרפתית וגרמנית. מה יעשו כל היפנים, הקוריאנים, הסינים, הדרום אמריקאים, דוברי הערבית, הישראלים וכו' וכו'? יגידו לעצמם – "ככה? בגלל שלא חשבתם עלינו אז דווקא לא נקנה את המכשיר שלכם!"

דומה, כי מסיבת העיתונאים האחרונה של אפל היא נקודת שינוי שלה בגרף ההצלחה. לבטח יהיו עוד מיליונים שירכשו את המכשירים שלה, במיוחד את המכשיר הקודם שיעלה גרושים או את המכשיר שלפניו שיחולק חינם תמורת תוכנית כלשהי. מצד שני, יהיו עוד יותר מיליונים שלא ירכשו את המכשיר של אפל (כבר היום נמכרים מכשירי אנדרואיד למיניהם, ובראשם מכשירי סמסונג המתחרים, פי שניים ממכשירי אפל), והאכזבה הגדולה מן ההשקה האחרונה תשפיע בצורה קשה על החברה שניצבה בבדידות זוהרת בפסגת ההצלחה, כמובן בזכות סטיב ג'ובס שהלך לעולמו. כן, יש מצב שזה יקרה.

אין לי שום ספק שאפל תמשיך להיות חברה מוצלחת וטובה, ותשיק מכשירים נהדרים, אבל זו אולי הנקודה שבה היא הפכה לחברה כמו כולן, בלי הזוהר, בלי ה-"עדר" שהולך אחריה באש ובמים. מוצלחת, אבל אחת מתוך רבות.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אוהד

    ממזמן לא קראתי כתבה כל כך עלובה וקצרת רואי. היום התפרסם ש- AT&T בארה"ב קיבלו 200,000 הזמנות לאייפון החדש ב- 12 השעות הראשונות. ההשקה הטובה ביותר שלהם לאייפון כלשהוא. נחמה אלמוג - פשוט אין לך מושג! כן, כל חברה שתאבד את איש החזון הטכנולוגי הטוב ביותר במאה העשרים תהיה פחות טובה אבל לכתוב את השטויות שכתבת על האייפון החדש ועל סירי - המהפכה הגדולה ביותר במחשוב אישי מזה שנים - וואלה. תחליפי מקצוע!

  2. אייל

    נחמה אלמוג, אני באמת לא מבין מי נתן לך לכתוב על הנושא הזה. ולמען הסר ספק - אין לי כל בעיה מגדרית כאן, פשוט תמיהה כנה על העדר ההבנה (לדעתי) והחזון שלך בנושא שכתבת עליו. נתחיל מהמשפט הראשון שלך - אין מי שלא התאכזב. אז הנה כבר משהו לא נכון. אני לא התאכזבתי, אפילו הופתעתי לטובה - ואני בטוח שיש עוד איזה שניים שלושה כמוני בעולם אבל זה לא משנה. הדבר השני והמרכזי הוא בנוגע לסירי. בעוד חלק גדול מכתבי הטכנולוגיה בעולם מכריז שזה מהפכה ו- Killer App חדש, כולל אנשים שבניגוד אליך התנסו בתוכנה הזו כמו עורך Engadget, את קובעת בצורה פסקנית ש"לעניות דעתו זה ישאר בגדר גימיק". אז אכן, דעתך (או דעתכם) בהחלט עניה ואני מציע ברצינות שתקני כובע. לעניות דעתי את תאכלי אותו במהלך שנה הבאה. הנה תחזית משלי - אפל הצליחה עם ההשקה הזו לעשות שני דברים - להנגיש את האייפון לעוד אנשים ולעוד קבוצת מחיר (כלומר למכור יותר) ולהכניס טכנולוגיה מדהימה לשימוש של אנשים מה שיגרום לה להשתפר ולהיות מוכנה לשימוש מסחרי בגרסה הבאה. וכן, אני מוכן להיות שפן נסיונות של הטכנולוגיה הזו וגם לשלם על זה כסף. זה הולך להיות הדבר הבא בתחום המחשוב וזה הולך להפוך את החיים שלי אישית ליותר נוחים. אני מוכן לשלם על כזה דבר ולעזור בבדיקה שלו. בהשקה הבאה של אייפון 5 לאפל יהיה צעצוע מבריק, יפה וחדש עם טכנולוגיה מדהימה שאין למתחרות. ככה מנצחים.

אירועים קרובים