תוכן שיווקי

לקראת אירוע | שפת קובול – עדיין חדשנית, מלאת חיים ובכל מקום

24/10/2011 15:09

כיצד אפשר שטכנולוגיה אחת תצליח לשרוד במשך 50 שנה, ואף תמשיך לשלוט בתעשייה גם בעיצומם של התפתחויות וצמיחה? אפילו Java, שפת התכנות שכולם גמרו עליה את ההלל כאשר באה לעולם לפני 20 שנה, נחשבת כבר לעתיקה ומיושנת. אולם על פי חברת המחקר גרטנר, יותר מ-70% מהעסקים בעולם מסתמכים על טכנולוגיה שנולדה לפני יותר מ-50 שנה שהיא שפת קובול (COBOL – ראשי תיבות: "שפה משותפת ממוקדת עסקים").

כדי לעמוד בקצב של ההתפתחויות הטכנולוגיות שפת קובול מאז הולדתה, המשיכה במהלך השנים להתפתח, והיא מסוגלת להשתלב באופן מושלם עם מרבית הטכנולוגיות המודרניות. חשוב מכך, היא שמרה על רבות מנקודות הכוח המסורתיות שלה. מחקרים עדכניים חשפו שאדם ממוצע משתמש ביישום קובול כלשהו לפחות עשר פעמים ביום. ע"פ גרטנר, מספר שורות הקוד שנכתבו בשפת קובול עולה על 200 בליוני שורות, ושההשקעה העולמית ביישומי קובול עולה על כמה טריליוני דולרים.

ככל שהטכנולוגיה מתפתחת ומגמות חדשות מופיעות, הדרישות והציפיות של מי שמשתמש ביישומי תוכנה משתנות ללא הרף. עליית המדיה החברתית והתפתחותם של יישומי ווב-2.0 כמו פייסבוק ופלטפורמות חדשות של התקנים ניידים כמו iOS ו-Andorid, גורמים למשתמשים לצפות לחוויה דומה ונגישות דומה כאשר הם עובדים מול יישומים עסקיים.

לקראת אירוע COBOL Without Barriers

יחד עם זאת, העלייה של "תוכנה כשירות" (SaaS) והזמינות של טכנולוגיית "מיחשוב ענן" שוברים את המחיצות הגיאוגרפיות. מגמות מתפתחות אלה מפעילות לחץ על עסקים ומחייבות אותם להגיב מבעוד מועד לצפיות המשתנות של הלקוחות ולמתחרים חדשים. ככל שארגונים נחפזים לעמוד בדרישות החדשות של השוק, הם מצפים מצוותי טכנולוגיית המידע שלהם להמשיך לספק את הסחורה גם לנוכח תקציבים הולכים ומתכווצים. מסיבה זו, ארגונים רבים מוצאים שהדרך המהירה, הזולה והבטוחה ביותר לשדרג את המערכות שלהם היא לשדרג את יישומי הקובול הקיימים של הארגון.

המפתח לפעילות זו היא היכולת לעדכן את השפה בהתאם לרעיונות עיבוד חדשים ויכולות חדשות בתחום התוכנה. התעדכנות זו של השפה מאפשרת לקובול להסתגל בקלות לסביבות חדשות, למרות שמדובר בשפה ותיקה מאוד עם הרבה מאוד שורות של קוד תפעולי. יכולתה הייחודית של קובול נעוצה בכך שניתן להדר את הקוד שנכתב בה לשפת מכונה, לסביבת דוט.נט או ל-JVM, בלא לשנות אף שורה של קוד. בתעשיית שפות התכנות ממשיכה קובול להעניק למתכנתים מאפיינים ללא תחרות, כמו היכולת לבטא בצורה מדויקת מהלכים של הגיון עסקי והיכולת לבצע חישובים מספריים מדויקים.

עסקים מצליחים הכירו כבר בשלב מוקדם בחשיבותם של פתרונות ממוקדי-מטרה ובעובדה שנקודות הכוח המסורתיות של קובול אינן נעוצות ביכולתה של השפה ליצור ממשקים מבריקים עבור המשמשים. מסיבה זו, התמקדו העסקים ביישומם של מאפיינים שיהפכו את קובול לאזרחית הראשונה במעלה בסביבות דוט.נט ו-JVM, ויאפשרו אינטגרציה עם XML.

המשמעות של עובדה זו היא שצוותי טכנולוגיית מידע מסוגלים כיום ליצור ממשקים מרתקים עבור משתמשים תוך שימוש בטכנולוגיות העדכניות ביותר כמו WPF, JavaFX, HTML5 או Silverlight ולעטוף בהן את ההגיון העסקי המוכח שיושם בשפת קובול. האינטגרציה עם XML מאפשרת להפעיל יישומי קובול כשירותי אינטרנט בענן, או כיישומים שפותחו עבור פלטפורמות iOS ו-Android.

אירועים קרובים