טכנולוגיה – OUT, רשתות חברתיות – IN
למרות שהעולם הדיגיטלי שאנו חיים בו רצוף בחידושים חדשות לבקרים, במציאות העסקית החדשה של ימינו, על הארגונים לחשוב פחות "טכנולוגיה" ויותר "לקוחות" ● הדרך לעשות זאת היא באמצעות המגמה המרכזית שממשיכה להוביל את העולם - הרשתות החברתיות
תאהבו את זה או לא, אנחנו חיים בעולם דיגיטלי. השאלה המרכזית היא האם גם המגזר העסקי-ארגוני מפנים את זה ואיך הוא נערך לזה? התשובה היא שהטכנולוגיה – לפחות ברמת המוצרים – כבר אינה רלוונטית, ומגמות כמו רשתות חברתיות הן הנושא המרכזי שיעסיק את העולם במחצית המאה הבאה.
המסקנה המעניינת הזו היוותה את אחד המסרים שהועברו הרצאה שנשא עמית מחקר של גרטנר (Gartner), סטיבן פרנטיס, במפגש שערך עם אנליסטים וחוקרים. לדעת פרנטיס, הרשת החברתית תהיה אחד הגורמים המשפיעים ביותר על העסקים בשנת 2012. ההשפעה תהיה כמובן שונה על כל מגזר ומגזר – אבל היא תורגש בכל תחומי הכלכלה בעולם.
לדבריו, אין "כדור בדולח" שיספק מתכון להצלחה של מגמה זו או אחרת, כי באופן היסטורי מגמה יחידה מעולם לא שינתה עולם שלם, אבל חיבור של מגמות עם תוכניות מעשיות צריך לייצר מציאות שעסקים יתחילו לבדוק כיצד הרשתות החברתיות תעזורנה להם. הרשתות החברתיות משתלבות במגמות גלובליות שקורות בעולם ואינן קשורות ישירות לטכנולוגיה. למשל, עד סוף השנה תמנה אוכלוסיית העולם שבעה מיליארד בני אדם, ועובדה זו תגדיל את הקונפליקטים בין תושבי בכדור הארץ. הבעיות תתמקדנה בתחום החינוך, הבריאות (לדוגמה, תחזיות לפיהן לבנות שנולדות כיום יש סיכוי גדול פי ארבעה להגיע לגיל 100) וכן בעיות של גלובליזציה ואיכות הסביבה. לכל אלו יש השפעה, כמובן, על המגזר העסקי בכל העולם.
תשתיות טכנולוגיות צומחות במהירות, וכבר כעת יש בעולם 4.5 מיליארד מכשירים ניידים ברחבי העולם וכשני מיליארד גולשי אינטרנט. כך, יש לנו כיום הרבה יותר אפשרויות מבעבר לחקור מידע ולהעמיק ידע – וזה תודות (בין היתר) לרשתות החברתיות. בנוסף, הגלובליות מאפשרת לנצל את המידע הזה לצרכים האסטרטגיים של הארגון.
את רוב האנשים לא מעניין מדוע הטכנולוגיות "קורות" – אלא רק עד כמה הן עונות לצרכים שלהם. לכן, מגמות חברתיות חשובות יותר מאשר טכנולוגיות. יותר מדי אנשי היי-טק נהנים לדבר על טכנולוגיה, אבל אנשים משתמשים בטכנולוגיה בדרך שבה היא מתאימה להם, וממש לא חשוב להם איך היא נעשית. ההערכה היא, שאנו מצויים כיום במחציתו של העידן שמוגדר כעידן המידע; המחצית השנייה תהיה זו של הרשת החברתית – ותתאפיין בעיבוד ובשימוש מושכל יותר במידע.
במקביל לכך, העולם צועד ליישומים ממוקדים. נוקיה (Nokia) נפרדה בצעד דרמתי מסימביאן (Symbian), כי המנכ"ל שלה, סטיבן אילופ, אמר שהקרב על המכשירים הפך להיות מלחמה של מערכות אקו-סיסטם, כלומר שהמכשיר כבר לא חשוב. זוהי מציאות חדשה שבה מוצרים אמורים להיות חופשיים ואיתם שירותים רבים, בדומה למודל של גוגל (Google), שבמקום לגבות כסף ממשתמשים, היא חושפת אותם לפרסום. הטכנולוגיה כבר לא רלוונטית. כתוצאה מכך, חייבות חברות לגבש לעצמן אסטרטגיה דיגיטלית שתענה על שאלות כגון: מי הם הלקוחות שלי? מה הם צריכים? איך אני נראה בעיניהם? ואיך הטכנולוגיה שלי תוכל לעזור להם?
השורה התחתונה: אנו חיים בעידן שבו הטכנולוגיה הופכת להיות יותר ויותר קריטית לקיומם של עסקים ותופעות שונות בעולם, אבל בניגוד למה שניתן לחשוב, אנו צועדים בצעדי ענק לעידן שבו הטכנולוגיה תהיה פחות רלוונטית, ומי שיצליח לשרוד הם אותם ארגונים שידעו לנצל את הטכנולוגיה כדי לדעת הרבה יותר, ולנבא תהליכים במהירות רבה יותר. הטכנולוגיה בה ישתמשו תהיה זו שתאפשר להם לתת מענה לצרכי הלקוחות שאותם הם משרתים, רגע אחד לפני המתחרים. חומר למחשבה.
למרות שהשינויים החברתיים בתחילת המאה ה-21 נראים גדןלים ומרשימים, לטכנולוגיה תפקיד מכריע בשינויים מרחיקי לכת שייקרו (וקורים !) כבר בשנים בספורות הקרובות. ראה מאמר מלא: http://routing.co.il/blog/2011/10/31/%d7%94%d7%98%d7%9b%d7%a0%d7%95%d7%9c%d7%95%d7%92%d7%99%d7%94-%d7%9b%d7%91%d7%a8-%d7%9c%d7%90-%d7%a8%d7%9c%d7%95%d7%95%d7%a0%d7%98%d7%99%d7%aa-%d7%98%d7%a2%d7%95%d7%aa-%d7%95%d7%95%d7%aa%d7%99/ יובל