מארק טמפלטון, סיטריקס: "איש לא מבטיח שמי ששולט בווירטואליזציה הוא בהכרח גם זה שיוביל בענן"

תוך רמיזה עבה למתחרה הגדולה VMware, שטח טמפלטון - נשיא ומנכ"ל סיטרקיס, את חזון החברה בנושא מיחשוב הענן ● לדבריו, למרות שהכנסותיה של VMware כפולות מאלה של סיטריקס, הקרב רק החל

30/10/2011 15:26
מארק טמפלטון, נשיא ומנכ"ל סיטריקס. צילום: פלי הנמר

המעבר למיחשוב במודל הענן נמצא ממש בעיצומו של תחילת המרוץ. מה שהתחיל כדיבור תיאורטי ונחשב לעוד מגמה חולפת לפני כשלוש שנים בלבד, הוכיח את נכונותו ועוצמתו – והמלחמה על הובלתו החלה. סיטריקס (Citrix) רואה את עצמה כספקית מובילה של כלים להקמת עננים וניהולם. אמנם בקרב הקודם, על וירטואליזציה, היא לא הצליחה לגבור על VMware – שהייתה החלוצה וכבשה לעצמה 85% מהשוק, אך סיטריקס שלאחר רכישת XenSource הצליחה לכבוש את הרוב המוחלט של הווירטואליזציה על מכשירי הקצה של המשתמשים בארגונים ומהדורה 5.5 של XenDesktop היא המולכת בכיפה.

אז הקרב על הענן מתנהל בין VMware לסיטריקס, אולם מארק טמפלטון – נשיא ומנכ"ל סיטריקס, מזכיר שאף אחד אינו מבטיח שמי ששולט בווירטואליזציה הוא בהכרח גם זה שיוביל בענן. הראייה לכך, לדבריו, היא שסיטריקס מצליחה לספק כלים ופתרונות של ספקי שירותי מיחשוב ענן, כמו אמזון (Amazon), גו-דדי (Go Daddy) ואלפי אחרים, בלי לספק להם את שכבת הווירטואליזציה.

למרות שהכנסותיה של VMware, שעומדות על כ-3.9 מיליארד דולרים, כפולות מאלה של סיטריקס (כ-1.9 מיליארד, נכון ל-2010) – טוענת זו השניה שהכלים שלה פתוחים יותר לכל סביבות ההפעלה ופלטפורמת החומרה – והקרב רק החל.

את הרצאתו במליאת הפתיחה של כנס המשתמשים השנתי, Citrix Synergy 2011, שנערך בשבוע שעבר בברצלונה, משך טמפלטון על פני לא פחות משעתיים וחצי. באופן חריג ונדיר למדי, אף לא אחד מכ-4,000 המשתתפים נטש האולם. טמפלטון שילב בצורה מרתקת תובנות מעניינות עם פרטים טכניים שהפליא לשלוט בהם וגם הציג מגוון הכרזות של פתרונות.

הענן האישי - לכל אחד שילוב ועירוב עבודתו וחייו. צילום: פלי הנמר

התפיסה המעניינת של סיטריקס היא מעין תשובה לסיסמה החדשה של ספקיות רבות בעידן הענן, הטוענות למצב חדש הקרוי "Post PC Era", כלומר שהציוד המשמש את רב המשתמשים כבר לא יהיה PC, אלא אוסף של התקני סלולר ניידים. סיטיריקס דווקא כן מאמינה בשרידותו של ה-PC, שיפעל במקביל למכשירים החדשים. כשותפה טכנולוגית ועסקית של מיקרוסופט (Microsoft) מימים ימימה, היא ממשיכה לתמוך בחלונות 7 (Windows 7) וגם מצפה לגרסה 8 ולחלונות פון (Windows Phone).

סיטריקס, שמעבירה את כובד משקלה לפתרונות בעידן הענן, מציעה סיסמה משלה: עידן ה-PC המשולש (Three PC Era). השלושה, כפי שמציג אותם טמפלטון הם ענן אישי (Personal Cloud), ענן פרטי (Private Cloud) וענן ציבורי (Public Cloud). סיטריקס מתכוונת שעתה לכולנו יש מכשירי קצה התומכים בענן האישי שלנו – למייל, לרשתות חבריות, למידע, לתמונות, לארכוב ועוד, ובארגונים נעבוד הן בענן הפרטי הן בענן הציבורי, בהתאם לעומסים ולדרישות. לרשותנו יעמדו כל סוגי המכשירים – גם ניידים, גם סלולריים, גם PC "רגילים" וגם PC "רזים".

לקראת עידן הענן המשולש, ממשיכה סיטריקס לרכוש חברות שפתרונותיהן משלימים את הצעתה הכוללת לנהל עננים אישיים, פרטיים וציבוריים. אחת הרכישות האחרונות של חברת ShareFile, המספקת שירות שיתוף קבצים המסייע לשירותי Receiver Follow-me-Data שמציעה סיטריקס.

שירות ShareFile מאפשר למשתמש ליצור שטח אחסון ממותג לקוח ומוגן סיסמה, בו ניתן להחליף ולשתף קבצים עסקיים עם לקוחות באופן קל ומאובטח. השירות משמש להעברת קבצים גדולים, להעברת קבצים שזקוקים לאבטחה וליצירת מקום בו ניתן להציג קבצים גדולים הקשורים לפרויקטים וכך לעבוד בשיתוף פעולה עם הלקוחות.

שירות Follow-me-Data הוא המארג המאפשר את הענן האישי, המקל על מפתחי צד שלישי ויצרנים לשלב שירותי מידע ציבוריים כגון מנגנוני חיפוש, שיתוף, סינכרוניזציה, אבטחת מידע ומחיקה מרחוק (Remote Wipe) לתוך הפתרונות שלהם, דרך ממשקי API פתוחים.

משמעות שירות Follow-me-Data. צילום: פלי הנמר

הרכישה האחרונה של סיטריקס, שהוכרזה בכנס עצמו, היא של חברת AppDNA (ראו ידיעה נפרדת), שהפתרון שלה יסייע לאסטרטגיית הטרנספורמציה של סיטריקס בתחום שולחנות העבודה הוירטואליים. מוצר ה-AppTitude של AppDNA מאפשר לארגונים לבצע אנליזה של כל התכונות הכלולות ביישומים הארגוניים, לפני ביצוע פרויקט הגירה לשולחנות עבודה וירטואליים. המוצר בוחן בעיות אי תאימות בכל הסביבות, כולל חלונות 7. חשיבותו של AppTitude הולכת ועולה ככל שמתקרבים ל-"קיר" של שנת 2014, אז תפסק התמיכה של מיקרוסופט בחלונות XP ובכל ארגון יודעים כמה יישומים רבים עדיין רצים על XP הפופולארית וטרם הוסבו לחלונות 7.

כלי חזק נוסף לעידן הענן המשולש הוא GoToMeeting with Workspaces. סיטריקס מוסיפה כלי שיתוף מסמכים לשירות ה-web conferencing שלה, המבוסס על הטכנולוגיה שהושגה עם רכישת אותה חברת ShareFile, מוקדם יותר השנה. הגרסה החדשה של GoToMeeting מוסיפה תכונה  של אזורי עבודה, בהם ניתן ליצור ולנהל תיקיות וקבצים ברשת לשיתוף.

מהות עידן שלושת העננים, בו סיטריקס מייעדת לעצמה נתח גדול כשהיא מאפשרת לעבור בין סוגי העננים. צילום: פלי הנמר

הכרזה נוספת היא במסגרת Citrix CloudPortal, בה מודגשת בעיקר השותפות האסטרטגית של סיטריקס עם מיקרוסופט. ה-Citrix CloudPortal Services Manager הוא שמו החדש של ה-Cloud Control Panel, שיוצא עתה בגרסה עשירית. בנוסף, ה-CloudPortal מוצע גם בגרסת CloudStack מיוחדת המספקת תמיכה מלאה ב-IaaS (תשתית כשירות) דוגמת Windows-as-a-Service בענן ושירותים פופולאריים נוספים, כגון: אקסצ'יינג' (Exchange), הוסטינג, SharePoint, אופיס (Office) ועוד.

טמפלטון הדגיש לכל אורכה של הרצאת מליאת הפתיחה שלו,  כי סיטריקס היא השחקן המוביל באספקת פתרונות למקימי ענני מיחשוב ציבוריים כפרטיים. סיטריקס, הזכיר טמפלטון, היא המובילה לעין עוררין בווירטואליציית צד הלקוח. יש לה 75 לקוחות עם מעל ל-10,000 שולחנות עבודה וירטואליים, 1,000 לקוחות עם יותר מ-1,000 רישיונות וירטואליזציה כל אחד, ומעל 500 שותפים עסקיים המציעים מעל ל-17,000 פתרונות מאושררים.

טמפלטון הכריז על CloudPortal Business Manager כפתרון ראשון מסוגו בשוק מיחשוב הענן. המדובר במערכת תמיכה עסקית/תפעולית מקיפה ביותר לספקי ענן. המערכת מאפשרת ניהול תיקי לקוח ושותפים, תמחור וגביה, ניהול לקוחות ויכולות דיווח מקיפות המסייעים לספקים הענן לספק באופן מהיר וקל שירותי ענן מלאים הכוללים את כל כלי הניהול הנדרשים. המערכת, שפותחה בשיתוף ספקי ענן גדולים, כבר משמשת לקוחות גדולים בכל העולם, כמו ספקי שירותי תקשורת, מוסדות פיננסיים ואחרים.

משמעות יתרונות פתרון HDX Ready System-on-Chip. צילום: פלי הנמר

בהמשך עבר טמפלטון לתאר את המערכת של Citrix CloudStack, שלאחר שנרכשה על ידי סיטריקס ביולי תמורת יותר מ-200 מיליון דולרים, הפכה למערכת קוד פתוח. המערכת תומכת כיום ביותר מ-60 ענני Production בסדרי גודל גדולים עבור גופים כמו נוקיה (Nokia), טאטא (TATA) וזינגה (Zynga). טמפלטון הכריז גם כי כיום, מעל 2,000 ספקי ענן ברחבי העולם בחרו בסיטריקס כפלטפורמה העיקרית לבניית הענן שלהם.

מנכ"ל סיטריקס הדגיש לאורך הרצאתו שהפתרון של חברתו לניהול ענן יעבוד עם כל פתרונות הווירטואליזציה הקיימים בשוק – לא רק אלה של סיטריקס עצמה. כך, לדבריו, נוצרת פלטפורמה בלתי תלויה בווירטואליזציה ושמה Cloud-Optimized Virtualization Platform. ה-CloudStack, ציין, עובד עם כל hypervisor, כאשר הפלטפורמה הבאה, CloudStack 3, תפעל גם עם ה-XenServer 6 של סיטריקס בצורה מובנית. פלטפורמה משופרת זו, הסביר, תספק רמות גבוהות ביותר של ניהול, אבטחת מידע, גמישות, multi-tenancy ואינטגרציית ניתוב וירטואלית. אז הגיע תורו של הדור הבא של CloudGateway Citrix לניהול מיחשוב משתמשי הקצה לעידן הענן (ראו ידיעה נפרדת).

ספקי מיחשוב ענן מובילים בעולם שבחרו סיטריקס. צילום: פלי הנמר

הכרזה מעניינת אחרת היתה של מערכת-על-שבב (SoC) להצגת HD, המשלבת חומרה עם תוכנה לפי הגדרת המפרט מבוסס ארכיטקטורת ARM ובשיתוף פעולה עם ענקית האלקטרוניקה והמעבדים, טקסס אינסטרומנטס (Texas Instruments), ומפתחת התוכנה NComputing. המיזם הוכרז בשם HDX Ready System-on-Chip והצטרפו אליו החברות HP, דל (Dell), פוג'יטסו (Fujitsu), חוואויי הסינית, וייז, LG וחברות נוספות.

מכשירי הקצה המצוידים ביכולות HDX Ready System-on-Chip, מאפשרים להעביר יישומים ושולחנות עבודה וירטואליים בעלי הפרדה גבוהה ובמחיר נמוך במיוחד, הודות לשימוש בטכנולוגית HDX של סיטריקס. על ידי שילוב טכנולוגיית HDX בתוך שבב סיליקון, ניתן להרחיב את שוק היישומים ושולחנות העבודה הווירטואליים מעבר למכשירים מסורתיים כגון PC, טאבלטים וטלפונים חכמים, אל מכשירים לא מסורתיים כגון מוניטורים רשתיים, טלפוניה, מקלדות חכמות, קיוסקי מידע ועמדות עבודה, ולהעביר בהם יישומים ושולחנות עבודה וירטואליים באופן ישיר, מבלי הצורך בחיבור ל-PC מלא בנקודת הקצה.

סיטריקס מכוונת לליבו של עידן הענן. צילום: פלי הנמר

לסיום תיאר טפמלטון את פרויקט דוראדו (Dorado), שהוא לדבריו השלב הבא בשולחן העבודה בענן. פרויקט דוראדו, אמר, צפוי לשנות את הדרך בה ניתן לארח שולחנות עבודה בענן. המדובר בסט של טכנולוגיות המעבירות חוויה של "עירוב שולחנות עבודה". במידה וללקוח ישנם יישומים מקומיים אשר לא ניתן להעבירם בקלות לענן, דוראדו יאפשר לספק השירות לערבב בין יישומים המותקנים במכשיר של המשתמש עם שולחן העבודה מבוסס הענן, כדי להציג חוויית משתמש אחודה למשתמש הסופי.

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לספרד

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים