אביבה שניצקי, יועצת לממשלה: "המסלקה לתשלומים בתחבורה הציבורית פועלת בהצלחה בירושלים"

"בנק הדואר הקים את התשתית של המסלקה וחברות התחבורה הציבורית מדווחות", אמרה שניצקי, יועצת בכירה בחברת עדליא, שעומדת בראש פרויקט המסלקה לתחבורה הציבורית ● לדבריה, "בקרוב הן גם יתחילו לקבל תשלומים, לפי חלוקת ההכנסות מכל נסיעה" ● שניצקי הביעה תקווה שעד סוף הרבעון הראשון של 2012 יורחב הפרויקט גם לגוש דן

"המסלקה לתשלומים בתחבורה הציבורית כבר פועלת בהצלחה במטרופולין ירושלים. בנק הדואר הקים את התשתית וחברות התחבורה הציבורית מדווחות. בקרוב הן גם יתחילו לקבל תשלומים, לפי חלוקת ההכנסות מכל נסיעה", כך אמרה אביבה שניצקי, יועצת בכירה בחברת עדליא, שעומדת בראש פרויקט המסלקה לתחבורה הציבורית. שניצקי אמרה את הדברים במסגרת מסלול התחבורה בכנס -WORLD e-Gov Forum 2011 –  כנס המיחשוב למגזר הציבורי-ממשלתי, שנערך ביום ה' האחרון בהפקת אנשים ומחשבים.

המסלקה הוקמה בעקבות הסכם עליו חתם משרד התחבורה עם בנק הדואר, שצירף אליו את יבמ (IBM) כמבצעת. דבר הקמת המסלקה פורסם בראשונה באנשים ומחשבים ובימים אלה היא כבר פעילה, כאמור, במטרופולין ירושלים.

"המסלקה היא גוף מרכזי, כמו מרכזיה שמנהלת את כל מה שמתרחש ועובר ונעשה בכרטוס החכם, וכן בכרטיסי הנייר: הנפקות, טעינות, שימושים, חלוקת הפדיון בין החברות", אמרה שניצקי. "המידע משמש בנוסף לחישובי הסובסידיות הייעודיות לנוסעים וחישובי הכנסה בפועל לחברות מול הכנסות תקניות או על פי הסכמים. כמו כן, המסלקה משמשת מרכז מידע והיא כלי ניהול תקינה ואבטחת מידע".

לדברי שניצקי, המסלקה מאפשרת למפעילי התחבורה הציבורית הפועלים באזור ירושלים – הרכבת הקלה, אגד, סופרבוס ועלית – לבצע התחשבנות הדדית בגין טעינות ושימושים, ביטול כרטיסים שאבדו או ניזוקו, חידוש כרטיסים לאחר ביטולם, אבטחת המערכות וכן תקינה אחידה לציוד ולמערכות.

מערכת שכזו טומנת בחובה סיכון לפרטיות הנוסעים, מאחר שניתן לדעת באמצעותה מי נסע לאן ומתי, ואולי אף עם מי. "רמו"ט נכנסה לתמונה ודורשת אבטחה של כל הפרטים האישיים שמגיעים עם הכרטוס", אמרה שניצקי. "בעקבות כך, דאגנו שכל המידע יעבור אלינו והמפעילים הפרטים ייעלמו ממאגרי מהמידע. בנוסף, הפרדנו את הפרטים האישיים מפרטי הנסיעות, כך שאי אפשר יהיה לדעת מי נסע לאן".

שימושים נוספים שמבצעת המערכת הם תמיכה בפניות הנוסעים, הנפקה וטעינת כרטיסים. כך, ניתן יהיה להקים תחנות לטעינת כרטיסים בבנק הדואר, ולאו דווקא אצל המפעילים. כמו כן, המדינה תוכל לסייע בחישוב תשלומי סובסידיה, עלויות תפעוליות ועלויות הסכמיות, וכן להקים מרכז מידע לניתוח ותכנון פיננסי ותחבורתי.

השלב הבא – גוש דן

"הרובד התחתון של המערכת, שכבר הושלם, משמש לקליטת דיווחים מהמפעילים ובקרה עליהם", אמרה שניצקי. "הקבצים שיוצאים ממכשירי הכרטוס עוברים דרך הכספות הווירטואליות וכך נקלטים הדיווחים. המערכת בודקת אותם ושמה את הנכונים במאגר המידע, בעוד שאת השגויים היא שומרת בצד ומאפשרת למפעיל לתקן אותם. רק הנתונים שעברו את הבקרה ונמצאו תקינים נכנסים להתחשבנות".

היא הוסיפה, כי "מעל זה נמצאים היישומים התפעוליים, שמאפשרים התחשבנות ודיווח שוטף למפעילים. בין היתר, ניתן להפיץ באמצעותם מידע תפעולי, לנהל תקינה, ציוד, רישוי ובקרה, פניות וערעורים וכן מידע על כרטיסים".

שניצקי אמרה, כי הרובד העליון של המערכת יאפשר יישומים ניהוליים, כגון מערכת BI, מרכז בקרה, מנוע חוקים, שנכנס בימים אלה למערכת, ומנוע סימולציות.

"כרגע אנחנו מרחיבים את שלב א', שלב קליטת הנתונים", אמרה שניצקי. "אנחנו מבקשים לסיים כבר ברבעון הראשון של 2012 את קליטת כל הנתונים גוש דן, כשאל אגד וקווים (שרכשה את עלית – א"ב) יתווספו דן ומטרופולין. להערכתי, החברות הללו ערוכות בצורה מיטבית לקליטה במרכז השירות. כעת נותר לחכות לחתימת הסכם בין המדינה לבין המפעילים לגבי חלוקת הפדיון".

השלב הבא בהפעלת המסלקה יהיה הקמת מערכת סימולציות ומערכת להנפקה מרחוק של כרטיסים, תוך שימוש בממשקי בקרה מול משרד הפנים וביטוח לאומי. כמו כן, יופעלו מערכות לניהול תקינה, ציוד רישוי ובקרה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים