עלויות המיחשוב בארגונים בעידן אי ודאות כלכלי – היערכות ל-2012

עצמון מינס, לשעבר מנמ"ר בכיר

בתקופה האחרונה אנו נתונים בעידן של אי ודאות, המקיף תחומים רבים המשפיעים אחד על השני: כלכלי, ביטחוני, פוליטי. אזורים שונים בעולם נמצאים מתחת לחבית חומר נפץ שעלולה להתלקח כל רגע, משטרים נופלים, ומדינות פושטות רגל. האירועים באירופה מתחילים להפחיד חברות עסקיות בכל העולם. קודם אירלנד ואיסלנד שהינן מדינות נישה, ממשיך ביוון וכעת בלב האירופי – איטליה.

ראשי מדינות ברחבי העולם, במיוחד אלה העוסקים בסחר עם אירופה מתחילים לחשוב על המחר ועל ההשפעות העלולות לזלוג למדינתם. גם מדינת ישראל שלה עסקים עם מדינות רבות באירופה (גרמניה, בריטניה, צרפת, טורקיה, איטליה ועוד) מתחילה לחשוב על המחר הכלכלי בעידן הכפר הגלובלי. נוסיף לכך את המחאה החברתית שבאה מלמטה ונבין שיש להיערך לזמנים אחרים. בתקופה האחרונה יש דיווחים על רווחים נמוכים ברבעון השלישי של הבנקים, וכמו כן ראינו סנונית ראשונה זה זמן רב בדמותה של וואלה שהפסידה ברבעון האחרון והיד עוד נטויה.

אנו חווים תהליכים של קיטון בפעילות במגזרים חשובים, בעיקר בתחום הפיננסים, וקיטון בהכנסות בתחומים רבים, לרבות בתחום התקשורת וה-IT. תקופה זו מובילה מנהלים לא מעטים לחפש כלים להתייעלות ולחיסכון. מצב זה של אי ודאות מהווה מצד אחד איום ואולי אף איום קיומי, אך מצד שני הוא מהווה הזדמנות לשיפור ואתגר של ממש לארגון ליצירת מנופים לשינוי פנימי.

כל מנהל וכל ארגון שואל את עצמו: כיצד לנהוג במצב הזה? מהם המהלכים הנבונים להתייעלות במצב שבו לא רואים עדיין את הסוף? כיצד לחלוף את התקופה הקרובה במינימום נזקים, ומבלי לפגוע ברווחיות וברמת השירות של הארגון. לעיתים קרובות מדי, מבצעים ארגונים את הצעד, שנראה להם הפשוט ביותר – לצמצם את מצבת העובדים. אולם, זהו מהלך שלא תמיד מתאים למצב והוא לא בהכרח הפתרון למניעת התרסקות, אולי להפך. חברה ששומרת על המשאב החשוב שלה, המשאב האנושי, יוצאת מחוזקת ונשכרת.

אפשר ורצוי לפעול לשיפור תנאי התקשרויות עם ספקים, אך יש לודא שזה נעשה בהגינות ובמידתיות, ובודאי לא לנסות לנצל את המצב ו"לסחוט" אותם. יתרה מזאת, מומלץ לדבר עם הספקים באופן גלוי ופתוח, ללבן איתם את האתגרים, לחזק איתם את הקשר, ולהפוך אותם לשותפים עסקיים.

בתקופת אי בהירות כזו, כאשר המנמ"ר שקוע בהכנת תקציב ותכנית עבודה ל-2012 למול המנכ"ל, עליו לנקוט בצעדים ברורים בהנהלת החברה – שמצד אחד ימצבו אותו כחבר הנהלה אמיתי, שעירני לנסיבות הכלכליות, ומצד שני לבצע הכנה פנימית למצב כלכלי אחר ב-2012 כך שיבוא לידי ביטוי בתוכנית העבודה שהוא מכין. במילים אחרות, ההצעה למנמ"ר המשכיל לחשוב שוב היטב על פרויקטים גדולים שהוא עומד להתחיל בימים אלה, לנסות להיטיב את התנאים הכספיים של החוזים אותם הוא מחדש בתקופה זו, לבחון השקעות מיותרות, להתעקש מול חברי ההנהלה האחרים על נושאים תדמיתיים שמחירם רב אבל התועלת שלהם מוטלת בספק, ולשמור רזרבה לתקופה לא צפויה. מנמ"ר שישכיל לפעול כך בהנהלה בתקופה זו ימצא במנכ"ל שותף נאמן ויגביר את מיצובו בהנהלה. בעידן שבו המנמ"רים רוצים באמת לקדם את מעמדם זוהי הזדמנות אמיתית שאסור להחמיצה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים