ככה לא בונים פלא

יונתן קורפל מנתח את הכישלון להכתיר את ים המלח כאחד מפלאי עולם

בסוף השבוע התאכזבנו לגלות שלמרות מאמצים וחרף ציפיות אופטימיות מאוד של נציגי הממסד, ים המלח שלנו לא נבחר להיות אחד משבעת פלאי עולם החדשים. מתוך 440 אתרים מועמדים מרחבי כדור הארץ,  הוא אמנם הגיע לשלב הגמר, אך שם כשל.

ראוי להפנות את אלה שלא מבינים מה החמצנו לתחרות דומה שנערכה לפני כארבע שנים והתמקדה בשבעת פלאי עולם שנבנו בידי האדם. אז נבחרה, בין היתר, פטרה שבירדן, ומאז ועד היום נרשמה עלייה של מאות אלפים במספר התיירים שמגיעים לשם מדי שנה. כך שזכייה בתואר אחד משבעת פלאי עולם משמעותה כסף גדול.

הנושא קשור לאתרנו המקצועי בשל העובדה שההצבעה, כמו שיווק המועמדים, הושתתו בעיקרם על הרשת האינטרנטית, וניתן היה לעשות זאת גם דרך הודעות SMS. אתר בינלאומי מיוחד ריכז את הפעילות, שנמשכה זמן רב. השיטה אפשרה לכל אזרח בעולם להצביע עבור פלאי העולם שבחר, ללא הגבלה על מספר ההצבעות. המבצע זכה לחשיפה עולמית רחבת היקף. לקבלת פרופורציה, באתר הישראלי היו כמה מאות מיליוני הצבעות. מיד כשהתברר שלא זכינו, התחילו הנוגעים בדבר לתרץ את הכישלון בהיותנו מדינה קטנה. יש שלא נרתעו מלשוב ולהעלות את טיעון האנטישמיות השחוק.

אני סבור שזה היה פשוט כישלון של השיווק האינטרנטי שלנו. ישראל היא מדינה נחותה בכל  הקשור לשיווק מקוון של מוצרים ושירותים, ואך טבעי שזה ישפיע כם כאן, בבואנו למכור שירותי תיירות לאומיים באמצעות הרשת. כל מי שמכיר את המתרחש בצפון אמריקה, מערב אירופה או המזרח הרחוק בתחום הצומח של המסחר האלקטרוני יודע עד כמה המצב בישראל שונה לרעה ומפגר. ממוצרי אופנה ועד כלי רכב, ממצרכי מכולת ועד נדל"ן או שירותי בנקאות. ראו כיצד החברות בחוץ לארץ מוכרות באמצעות רשתות חברתיות, ציוצים, בלוגים, קבוצות דיון ועוד, וכמה מעט זה תופס כאן.

אני משוכנע שהתחרות לבחירת שבעת פלאי עולם החדשים הוכרעה לפי טיב מסע השיווק האינטרנטי שנוהל לגבי כל אחד מהם. לו היינו טובים יותר בתחום זה, היינו מצליחים להפוך את ים המלח לאחד מפלאי תבל, ללא כל צל של ספק.

טענה נוספת שהועלתה כדי להסביר את הכישלון גורסת שהעובדה שישראל דלה באוכלוסיה הייתה לנו לרועץ. זו לא טענה רצינית. כפי שהזכרתי קודם, ירדן, שהיא מדינה קטנה מאתנו מבחינת מספר התושבים, התברגה לרשימת שבעי פלאי העולם שנבנו על ידי אדם. בואו גם לא נשכח שכשליש מהמצביעים עבור ישראל התבררו למשל כסינים, והמשמעויות ברורות. דוגמה נוספת לכך היא שבעוד שלארצות הברית יש אוכלוסיה הגדולה במאות אחוזים מזו שבוייטנאם, הגראנד קניון, אתר תיירות אמריקני מפורסם, נשר בשלב מוקדם של התחרות. ממשל אובמה, שמכיר היטב את סודות השיווק באינטרנט, החליט שלא להקדיש לנושא, וסיבותיו עימו. לעומת זאת, הווייטנאמים נרתמו והצליחו להתברג לרשימה, אף על פי שאוכלוסייתם לא מגיעה אפילו לרבע מזו של ארצות הברית. כלומר, לא הגודל קבע אלא רצינות הממסד. בישראל דיברו הרבה וגבוה אך עשו מעט ולא מקצועי מספיק. משרדי הממשלה תרמו יחדיו לקמפיין יותר משבעה מיליון שקלים.

עוד דוגמה היא זו של קוריאה. שם השקיעו פי 7.5 מאתנו, לא פחות – וזכו. אנחנו השקענו מעט ולשווא, ואילו הם השקיעו הרבה ויקבלו החזר עם ריבית דריבית על השקעתם.

הקוריאנים יודעים לשווק באינטרנט. הם מהחלוצים שעוברים לפני המחנה בתחום זה. תשתיות האינטרנט, היקף השימוש ביישומים וחלקו היחסי של המסחר המקוון מכלל המסחר במדינתם ראויים לקנאה גדולה. מה הפלא שהם הותירו אותנו מאחור גם כאן?

לבסוף אתייחס לאלה אצלנו שעברו לשלב השני, של התגובה המותנית. זה לא כל כך חשוב בעצם, הם אומרים. כך יכול למלמל מי שאיננו מבין את המשמעות הכלכלית האדירה של תיירות בעולם המודרני, על אחת כמה וכמה במדינה ענייה במשאבים טבעיים. חלק מהמופקדים על התחום מפתחים יחסי ציבור על הישגי המדינה בעת האחרונה בתחום התיירות. האמת שונה לחלוטין. אתם מוזמנים לבחון כמה תיירים פקדו בשנים האחרונות את ישראל לעומת, למשל, המספרים שהגיעו לירדן או לסוריה, ותהיו בהלם כשתגלו בכמה הם עברו אותנו. העולם הגלובלי מגביר את התחרות, והטובים מנצחים בה. אנחנו יותר מידי פעמים לא בין המובילים. חוסר השליטה בטכנולוגיית המידע המעודכנת – שליטה שהייתה עשויה לתת לנו סיכוי נפלא לסגירת פערים – הינו בינתיים עוד הזדמנות מוחמצת.

תגובות

(13)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יאמי

    בלי קשר לנושא האינטרנט, אני לא מבינה למה מתלהבים מים המלח. מה יש שם בכלל.

  2. סוזי

    היו הרבה דיבורים על זה שאנחנו זוכים בטוח מה שמראה כמה המנהלים אצלנו לא מתמצאים בנושא.

  3. RT

    הכל חפיף הכל מאולתר והתוצאות ברורות

  4. gri

    נו מה חדש ? ממתי ישראל טובה בלשווק עצמה ? (ואני לא מדבר על שיווק שלילי כי בזה אנחנו מעולים. אמנם אני מסכים עם טענותיך אך חושב שאתה שולל מהר מדי את גורם האנטישמיות או שנאת הציונות במיוחד שאתה מביא כהשוואה את פטרה כבחירה לאחד משבעת פלאי תבל בבנייה אנושית. רמת המוסלמים בעולם גדולה פי כמה מאוהבי ישראל וכאשר ההצבעה היא פתוחה לכולם אין ספק שגורם זה הוא חלק מן המשתנים שים המלח אינו נבסחר בספו של דבר. בכל מקרה כל שנותר לנו הוא להצטער על כך ולקוות שהתיירות תתפתח גם בלי שיש לנו פלא תבל מוכרז.

  5. שרון

    חובה על המדינה לנהל שיווק אינטנסיבי על אתרי התיירות בישראל ובמקרה של התחרות הזו היא היתה חייבת להשקיע יותר.( ולקבל-פירסום חינם בעולם + כסף להשקעה במקום) רק עכשיו פתח משרד התיירות קישור ליוטיוב לתיירות דת נוצרית בארצנו הקדושה,לפחות זאת התחלה טובה. נ.ב המדינה גם חייבת לצמצם את השאיבות שם (מפעלי ים המלח,בריכות האידוי)כי זה כבר מתחיל להיראות כמו אגמון ולא ים,אולי אופציה של הזרמת מים ?

  6. אחד העם

    קודם כל, אני חייב לפתוח ולומר שאני מסכים עם טענתך, כי הכשלון בתחרות נובע משיווק לקוי וברמה ירודה מאוד (אגב, סחתיין על הכותרת). דבר שני, אני טוען כי ההתנהלות של אנשי השיווק ששיווקו את ים המלח כ'פלא', היא מיקרו קוסמוס ליכולת ההסברה, המרתיחה ברמתה הירודה של המדינה. לאורך ההיסטוריה, התעלמנו באופן גס מחזית זו. עם כל ה'טכנולוגיה והקדמה' שיש לנו במדינה, אנחנו לא מנצלים את היכולות שלנו לטובת ההסברה. המונח הזה, לא מושרש וזוכה להתעלמות מצד הקברניטים שלנו לאורך השנים וחבל. ההיסטוריה מראה כי הסברה נכונה, יעילה לא פחות ממטוסי קרב מתקדמים, טנקים חדישים וכו'... אחרי שהוצאתי קצת קיטור, אני מגיע לקטע שבו אני לא מסכים איתך - יונתן, אחרי שיצא לי לבקר באמזונס ובמפלי האיגווסו (שהיו בין האתרים הזוכים בתחרות), אני חושב, באמת ובתמים שים המלח שלנו בכלל לא מתקרב לליגה הזו. מה יש בו שהופך אותו ל'פלאי'?? שהוא נמוך? אז מה, גם אני נמוך זה לא הופך אותי לפלאי. שאפשר לקרוא עיתון תוך כדי זה שצפים עליו? שלבוץ שלו יש סגולות מרפא (וריח של ביוב) נו באמת... לדעתי, במקום להשקיע כספים בניסיון נואש לזכות בתחרות שאין לנו בה סיכוי מראש, עדיף להשקיע את הכסף בהצלת המקום (שכידוע מאבד כ- מטר וחצי מעומקו בשנה!!!!).

  7. אס

    אם במקרה ים המלח היה נבחר בכל זאת זו הייתה פדיחה נוראית. אולי לא גילו לכולם אבל אין ים המלח. יוק. יש שרידים עלובים ובולענים. ים המוות כשמו כן הוא-מת ! וד"ש למדינת ישראל, לאחים עופר ולשקשוקה.

  8. מגיבה

    שלום לכולם,אני לא חושבת שה"שורש" לכך שלא זכינו קשור בעיקרו לפרסום האינטרנט.כיוון שפרסום בערוצים כאלו כן היה ובתדירות לטעמי מספקת. אבל כאשר אני רואה את הפרסומת לזכייה בתחרות שבעת פלאי עולם מבחינתי,כלומר מבחינת אזרח ממוצע, זה כמו שאנחנו נזכה בארוזיון,זה כייף נחמד מוסיף לגאווה ולתרבות אבל לא משהו שמעניין כל אזרח ואזרח. אני חושבת ששורש הבעיה הוא מיקוד הייחצון,אם היו מייחצנים את הנושא בכך שתיירות תוסיף לנו תקציב ומקומות עבודה (מכאן אפשר לפתח את זה גם לסיוע למחאה החברתית) ולא מתייחסים לזה באותיות קטנות אלא עם יותר דגש משמעותי אני בטוחה שאנחנו כמדינה,כאזרחים היינו נרתמים הרבה יותר.לא היה בקמפיין הזה מספיק "רעל" שפונה לכל אחד ואחד מכל הגילאים והשכבות. הרי ראינו בחודשים האחרונים איך העם מקדם נושאים שחשובים לו (ראה דוגמת שליט\מחאה חברתית) גם כשהקמפיין לא מקבל תקציב מהמדינה. אז מה שונה הפעם? היחצון לא היה "סקסי" מספיק. החשיבה לפני היציאה לפרויקט הייתה לקויה לטעמי, אם אנחנו כמדינה היינו יודעים שפרנסה של משפחה מסוימת שלומית ואיציק ועוד 2 ילדיהם תלויה משמעותית בזכייה הזו אני בטוחה שכל אחד ואחד מאיתנו היה שולח 200 אסמסים.

  9. Perah

    עוד משהו שהדור הוותיק משאיר לנו לתקן...

  10. מגיבה

    אני לא חושבת שדווקא השיווק האינטרנט היה הבעיה,אלא השיווק והייחצון באופן כללי. כבר ראינו בכמה חודשים האחרונים מקרים שאם מדינת ישראל רוצה להתאמץ עבור מחאות או דעות כאלה או אחרות היא יודעת להפעיל את כל משאביה,ובמדינה אני מתכוונת לאזרחים כל אחד ואחד. אני חושבת שאנחנו כמדינה לא מספיק נרתמנו לטובת הקמפיין. הרבה שאני מכירה בכלל לא התעניינו ולא הצביעו..

אירועים קרובים