תוכן שיווקי

לקראת אירוע | הדרן? לא בעולם הגיבויים

22/11/2011 14:54

מאת אריאל טוסון, ראש תחום זמינות נתונים, בינת תקשורת

טכנולוגיות גיבוי הנתונים עוברות שינויים דרמתיים בשנים האחרונות. עד לפני זמן לא רב מרבית הארגונים ביססו את תשתית הגיבוי שלהם על פתרונות אשר כללו – בדרגה כזו או אחרת של תחכום ואוטומציה – טייפים וקלטות גיבוי. היתרונות היו ברורים: עלות נמוכה יחסית, נפח נתונים גבוה, ניידות, שמירת העתקים כפולים או יותר באתרים שונים ועוד. גם החסרונות היו ברורים: הוצאות תפעול גבוהות הקשורות לניהול הטיפול והניוד של מאות\אלפי קלטות, אמינות מדיה נמוכה יחסית, תהליכי שחזור מורכבים ואיטיים,  ומעל הכול גיבוי חוזר ונשנה של נתונים – שלרוב אינם משתנים  – עשרות ומאות פעמים.

החלופה הטבעית – גיבוי לדיסק, הייתה ידועה גם אז. אלא שעלות הדיסקים הגבוהה משמעותית מקלטות ונפח הגיבוי המצטבר, הפך את הפתרון לבלתי משתלם. גיבוי לדיסק הפך אם כן לשלב ביניים בלבד, בדרך להורדת החומר לקלטות. המהפך התרחש עם פיתוח ושכלול טכנולוגיית ה-De-duplication או Dedup בקצרה, אשר מתבססת על העובדה שבכל סביבת מחשוב קיימת כמות עצומה של נתונים שחוזרים על עצמם. זה יכול לקרות בכמה רמות, החל מרמת הקובץ, דרך רמת הבלוקים ועד לרמת תת-בלוק. פיתוח מנגנון המזהה ביעילות מופעים-חוזרים-על-עצמם מסוג זה, מאפשר למעשה לאחסן כמות גדולה מאוד של נפח לוגי בנפח פיזי קטן בהרבה.

EMC רכשה שתי חברות חלוצות בתחום זה – Avamar ו-DataDomain, כאשר המיקוד של כל אחת מהן שונה. מערכת Avamar הינה פתרון גיבוי הכולל הן את תוכנת הגיבוי והן מערך האחסון לנתונים (בצורת Appliance או גרסה וירטואלית על גבי שרת ESX). בדרך זו המוצר מאפשר ביצוע Dedup ברמת ה Source, ברמת ה-Target ובשניהם גם יחד. מערכת זו מחליפה אם כן את תוכנת הגיבוי הארגונית. המוצר מתאים במיוחד לגיבוי סביבות וירטואליות, גיבוי אתרים מרוחקים והעברת נתונים על קווי WAN.

לקראת EMC Forum 2011

בינת תקשורת מחשביםמערכת DataDomain, לעומת זאת, הינה מערכת אחסון המבצעת Dedup בזמן כתיבת הנתונים אל שטחי הדיסק (In-line Dedup ברמת ה-Target בלבד). העברת הנתונים מהשרתים אל היחידה מתבצעת ע"י תוכנת הגיבוי הארגונית. המערכת מציגה עצמה לתוכנת הגיבוי כספרייה וירטואלית או כשיתוף על גבי הרשת (CIFS/NFS). כמו כן קיימת תמיכה לעבודה ב-OST (בסביבת Symantec) ובמנגנון חדש בשם DD-Boost המאפשר ביצוע חלק מפעולות ה Dedup בשרתי המקור או הגיבוי.

שתי המערכות משיגות ללא עוררין את נתוני ה-Dedup המרשימים ביותר בשוק. קלות ההתקנה והתפעול הופכים את ההטמעה של המערכות בסביבה הארגונית לפשוטה וחסכונית. יחסי Dedup של 40:1 ויותר במערכות DataDomain ושל 500:1 במערכות Avamar  הינם מספרים ריאליים אשר אנו נתקלים בהם בפרויקטים מובילים שבצענו לאחרונה אצל לקוחות בולטים.

אירועים קרובים