שוק האון

יונתן קורפל מתבסם מהמהלכים האחרונים של חברות המיחשוב בשוק ההון האמריקני

אמות הסיפים של הכלכלה העולמית רועדות. גם מי שאיננו מומחה יכול להבחין בעננה הכבדה מעל גוש היורו וצפון אמריקה. אחת ההשלכות המידיות לכך ניכרת בשוק ההון. ניירות הערך רושמים ירידות גדולות ומספר ההנפקות קטן פלאים. זה נכון לגבי כמעט כל המגזרים, אולם יש יוצא מן הכלל במידה לא מבוטלת: ענף טכנולוגית המידע. שם העניינים ממשיכים להיות אופטימיים יחסית, במידה רבה של ניתוק מכל יתר חזיתות הכלכלה.

למרות המצב, חברות האינטרנט האמריקניןת נמצאות בימים אלה במהלכי גיוסים. בגל הקודם, שהיה לפני חודש בלבד, הונפק אתר הקופונים גרופון (Groupon) לפי שווי של יותר מ-12 מיליארד דולרים. חצי שנה קודם לכן הפכה הרשת החברתית-מקצועית לינקדאין (LinkedIn) לחברה ציבורית הנסחרת בבורסה לפי שווי של ארבעה מיליארד. בין לבין הונפקה חברת שירותי המוזיקה המקוונים פנדה (Panda), לפי שווי של קרוב לשני מיליארד דולרים.

הגל הקרוב צפוי להתרחש במהלך 2012, ועתידים לקרות במסגרתו מהלכים משמעותיים אף יותר. קרוב לוודאי שפייסבוק (Facebook), הרשת החברתית המובילה, תיכנס סוף סוף לבורסה, אם כי ייתכן שזה יהיה בעיתוי מאוחר מדי. במקרה זה מדובר ללא ספק בשווי חברה של הרבה עשרות מיליארדי דולרים. לצד פייסבוק, סביר מאוד ששורה נוספת של חברות, קטנות יותר אם כי גם הן בשווי של מיליארדים, ייהפכו לציבוריות בטווח הקרוב. למשל, טוויטר (Twitter), ילפ – חברה שמעניקה שרותי המלצות מקוונים לקניות ומסעדות – וחברת המשחקים המגוונים זינגה.

פעילות ההשקעות בענף לא מוגבלת רק לתחום האינטרנט. גזרת החברות המסורתיות של ענף טכנולוגיית המידע בשוק בהון סיפקה השבוע אף היא חדשות מעניינות. וורן באפט הודיע במפתיע על רכישת 5.6% ממניות יבמ (IBM) במחיר של 10.7 מיליארד דולרים. באותה הזדמנות הוא השקיע סכום צנוע בהרבה, 200 מיליון דולרים, באינטל (Intel). ידוע כי רבים רואים בבאפט אורים ותומים בכל הקשור להשקעות לטווח הארוך ונוהגים לחקות אותו.

מסתבר שחרף האווירה הכלכלית הקשה, על אף שברור מראש שחלק מהחברות המדוברות יתבררו ככישלונות עסקיים ולמרות העובדה שלא חסרות בועות בתחום, המשקיעים מאמינים בענף טכנולוגית המידע לטווח הארוך. יהיו בדרך ירידות ואכזבות, אולי אף התרסקויות, אולם צבעו של האופק הרחוק, לפחות לדעת המשקיעים, הינו ורוד. זהו ענף בריא, כאן טמון העתיד. למעשה, מדובר באגף האון של שוק ההון. מי ייתן שהמגמה תתרחש גם בישראל.

תגובות

(10)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. א. קור

    מה זה כאן פית הלשון של אבשלום קור?

  2. עופר כהן

    לאדון מרציפן, יצאת שוקולד מריר ובטח לא חכם במיוחד... מתבשם מגיע מהמילה בושם אבל משמעות המילה מתבסם היא משתכר (כמו מאלכוהול), אם היית קורא קצת לפני שאתה מתקיף היית רואה שאפילו הכוונה הייתה למילה מתבשם הרי שאין לה כל קשר למשפט. ואם כבר אתה לומד סוף סוף קצת עברית אז הרי לך פתגם ידוע בעברית שאני ממליץ בחום שתשנן לפני שאתה מלעיז על אנשים אחרים -- "הפוסל במומו פוסל"!

  3. pthuk

    אני לא כל כך בטוח כמוך שהעתיד הכלכלי של הענף ורוד דווקא מניות ההיי-טק רגישות ותנודתיות מאד

  4. מר לו

    מר ציפן נכשלת! דעתך על הכתבה היא לגיטימית, לכל אחד דיעה משלו. אבל לא להבין בעיברית ולהאשים את הזולת בבורות זאת נפילה גדולה. לך ולמד עיברית וכן מעט צניעות.

  5. ימימה

    מצחיק אדון מרציפן. לא רק שלא מכיר את המילה "מתבסם", גם מכריז על כך... רוץ אתה ופתח מילון לפני שאתה מגיב. קטעים אתך

  6. NHEU

    כרגיל הסקירה השבועית המעניינת ביותר בתחום, תודה!

  7. מ. בוגנים

    בתור ספר צמרת הייתי מעוננים לדעת מה חושבים תשובה ובן-חוב על אפיקי ההשקעה האלה. אבל, בלי צחוק המאמר מוסיף דעת ומעורר מחשבה.

  8. מר ציפן

    קורפל, בורות היא תנאי סף לעובד עיתונות? (עיתונאי זו הגזמה) מילא כל המליצות הנבובות שזרועה בהם הכתבה אבל התבסם במקום התבשם? קודם תתביש ואחר כך רוץ לקרוא איזה מילון עברע עברי.

אירועים קרובים