ח"כ רוברט אילטוב: "על הממשלה לבחון את מצב ההון סיכון בישראל ולחזק את מקורות המימון שלו"

"תעשיית ההון סיכון העולמית עוברת תמורות ושינויים, והדבר משליך על ישראל", אמר אילטוב בדיון שערכה ועדת המשנה לקידום וסיוע לתעשיות עתירות הידע, בראשה הוא עומד ● אבי חסון, המדען הראשי: "הממשלה צריכה לייצר את הסביבה שתאפשר למשקיעים לפרוח"

"על הממשלה לבחון את מצב ההון סיכון בישראל לעומקו, ולחזק את מקורות המימון שלו – גם באמצעות כלים קיימים וגם באמצעות כלים חדשים", כך אמר היום (ב') ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), יו"ר ועדת המשנה לקידום וסיוע לתעשיות עתירות הידע, בדיון שערכה הוועדה בנושא מצב תעשיות עתירות הידע בישראל. "תעשיית ההון סיכון העולמית עוברת תמורות ושינויים, והדבר משליך על ישראל", אמר אילטוב והוסיף, כי על הממשלה להיערך לכך.

בדיון השתתף גם המדען הראשי של משרד התעשייה והמסחר, אבי חסון, המשמש גם כיועץ של הממשלה בנושא תעשיות עתירות הידע. לדבריו, "הבעיות בשוק הון הסיכון בארץ אינן בלעדיות לשוק הישראלי, למעט בשני נושאים ייחודיים: השתתפות נמוכה בהשקעות הון סיכון מצד הגופים המוסדיים ובעיות בגיוס כספים בחו"ל, עקב דעות קדומות על ישראל מצד משקיעים זרים".

חסון התווה בדבריו שלוש דרכים להתמודד עם המשבר: "לבצע פעולות אגרסיביות – אבל להיזהר שלא לגרום נזק ליתר השחקנים בשוק, להגביר את פעילות המוסדיים בקרנות ולהציע פתרונות יצירתיים. הממשלה צריכה לייצר את הסביבה שתאפשר למשקיעים לפרוח".

אלון מסר, נציג אגף תקציבים, אמר כי יש שיפור בהיקף הפעילות של המוסדיים בקרנות הון הסיכון, בעקבות תוכנית לעידוד ההשקעות שהממשלה קיבלה. לדבריו, עד כה התקבלו התחייבויות להשקעה בהיקף של 450 מיליון שקלים ובוצעו השקעות בפועל בהיקף של 25 מיליון. עם זאת, ציין, כי התוכנית הממשלתית היא לשנתיים ורק בסופה ניתן למדוד את הצלחתה.

אסתי פשין, מנכ"לית של שדולת ההיי-טק בכנסת, אמרה כי "יש לבצע עידונים בחוק האנג'לים, כך שיתאים למציאות המשתנה. בנוסף, יש לעודד את הקשר בין הציבור לקרנות הון הסיכון".

בהמשך הדיון עלתה שאלת מצבו של שוק ההון. היזם הסדרתי עופר וילנסקי, מייסד ג'נגו והולה, ציין כי הירידה בהיקף הגיוסים אמנם גורמת לירידה בכמות הסטארט-אפים, אך יחד עם זאת, לדבריו, "יזמים טובים עם רעיון טוב יצליחו לגייס בכל מצב". מאידך, נציגי קרנות הון הסיכון, חיים קופנס מ-JVP, דודו גוסרסקי מ-Lightspeed וקובי סמבורסקי מקרן גליליות, טענו כי המשבר חמור, וכי הירידה בהיקף ההשקעות של הקרנות הישראליות משליכה על האקו-סיסטם כולו, כי יזמים טובים, אך לא סדרתיים – ללא רקורד של הצלחה, מתקשים לגייס.

איל ליפשיץ, יו"ר פורום החממות, טען כי תעשיית ההון סיכון חדלה מלהתקיים. לדבריו, יש לטפל בחרות בוגרות חממה שניצבות כיום בפני שוקת שבורה.

ח"כ אילטוב סיכם את הדיון באומרו, כי "תעשיית ההיי-טק היא הקטר שמושך את המשק אחריו. במידה רבה היא שסייעה לדחיית ההשפעה של המשבר הכלכלי של 2008 על ישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים