חוק הטוקבקים – פתרון גרוע ביותר

יונתן קורפל מתנגד לחוק הטוקבקים בטענה שהוא יביא לתוצאה ההפוכה - וישאיר אותנו עם התגובות המגעילות והאיומות

הכנסת אישרה ביום ב' השבוע בקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ זבולון אורלב שעוסקת בחשיפת זהותם של טוקבקיסטים במקרה שמי שמוצא עצמו נפגע מהם מתכוון להגיש נגדם תביעה. הצעה זו, שמתגלגלת כבר יותר משנה, מעוררת סערה ועניין.

מדובר בסוגיה מורכבת, שפנים רבות לה. המצדדים בחוק טוענים שהוא חיובי ואף הגיע באיחור. חלק מהם אף מציע לחשוף את זהות כל כותבי הטוקבקים, גם אם מה שהם כתבו לא כולל השמצות. מצד שני, הבעייתיות הגדולה של הנושא מתהווה כתוצאה מכמה עובדות בסיסיות צולבות.

ראשית ניצבת העובדה העקרונית שלפיה האינטרנט הוא הגילוי הדמוקרטי האמיתי של דורנו. הרשת היא בימה זמינה שכל אחד יכול להביע בה את דעתו על כל נושא – בין היתר באמצעות הטוקבקים. היא מביאה יותר ויותר אנשים לאבד את האדישות ולהביע את העמדה שלהם ברבים, לתפוצה גדולה של אנשים. הנכתב בהם אף מעיד על הלכי הרוח בציבור. הפוליטיקאים הבינו זה מכבר את עוצמת הטוקבקים ולא בכדי רבים מהם משתמשים באנשי מקצוע כדי לעקוב אחרי כל מה שנכתב עליהם. ייתכן שזהו גם המקור לעמדה האגרסיבית של חלק מהם, ולא יפתיע אותי אם יתברר שחלקם מעסיקים טוקבקיסטים מטעם.

שנייה היא התובנה שמקורה של האפקטיביות הגדולה של הטוקבקים קודם כל באנונימיות הכותבים. מי מהם שרוצה יכול להסתיר זהותו האמיתית. ואמנם, מרבית כותבי הטוקבקים בוחרים לכתוב מבלי להזדהות. לא כל אחד מעוניין ששכניו, לקוחותיו, תלמידיו, מעסיקיו, השלטונות וכן הלאה ידעו בדיוק מה דעתו בכל נושא. כדאי להזכיר למי שמקל בכך ראש שעקרון זה הינו אבן יסוד בדמוקרטיה. הלוא גם בקלפי, אנשים מצביעים בחשאיות, בדיוק מאותה סיבה . יש לרבים דעות שחשוב להם להביע והן טובות ותקפות גם מבלי שייכתב שמם המפורש. בית המשפט העליון כבר הביע דעתו אודות חיוניות זכות האנונימיות של התגובות באינטרנט והיותה חלק חשוב מהדמוקרטיה.

עובדת היסוד השלישית שממנה אסור להתעלם קשורה למציאות שבה לא מעט טוקבקים הינם קשים ומכבידים, וכוללים לעתים גידופים והשמצות. כותבים אותם קיצונים מכל הצדדים של הקשת הפוליטית, והם מביאים את חוסר תרבות ההידברות הישראלית לשיאים בלתי נסבלים. כל מי שדעתו שונה מקבל מיד את התואר "בוגד". אנשים מגדפים בתדירות גבוהה. אמירות גזעניות נישאות ברמה. הטוקבקים כוללים ביטויים קשים כגון "אשכנאצים", כאשר הביטוי הזה אינו הקשה שבהם. ייתכנו גם מקרים שבהם אנשים מעלילים על אחרים, או מפרסמים בדיות. קשה לקבל את המציאות שבה מישהו יעבור על החוק, יוציא דיבתו של אחר ויימלט מחשיפתו ומיצוי הדין עימו. כך, בעצם, נולד החוק.

העובדה הבאה היא התפלגות המגיבים. השעות הרבות שאני מקדיש לקריאת טוקבקים הביאה אותי למסקנה שכותביהם מתחלקים לשתי קבוצות ברורות: הקטנה יותר היא זו של המגיבים המקצועיים, שמפרסמים תגובות מעל ומעבר לפרופורציות המספריות שלהם. הם גם תורמים את עיקר הרפש וההקצנה. הקבוצה האחרת היא של האנשים האחרים, שאינם "טוקבקיסטים מקצועיים". אלה מגיבים מדי פעם, ללא ניפוח המימדים שלהם. רובם רחוקים מכתיבה קיצונית והנימוקים והמידע שהם מפרסמים עמוקים יותר. הם מהווים את הרוב המכריע של המגיבים ויוצרים את מרבית התגובות.

האחרונה ברשימת העובדות מגיעה מהמישור הטכני. מומחי הרשת מעידים שעקרונית, קל יהיה למי שמבין להתחמק מחשיפת זהותו. יש מספר אדיר של שרתי פרוקסי (Proxy) ברחבי העולם, שמשרתים ארגונים שדוגלים אידיאולוגית במניעת חשיפת מביעי הדעה, הטכניקות של הרשתות הציבוריות הפתוחות ושל מיחשוב הענן מגבירות את אפשרויות טשטוש הזהות ובנוסף, קיימות טכניקות לא מעטות נוספות למחיקת העקבות.

הצלבת העובדות הללו כולן מביאה למסקנה שיש בנושא הזה אספקט מרכזי שלמיטב הערכתי, לא נשקל כהלכה: העובדה שבניגוד ל-"טוקבקיסטים המקצועיים", שכאמור, מורגלים בטכנולוגיה ויוכלו למנוע בקלות את חשיפת זהותם, אלה שאינם בקיאים בכך – הרוב – לא יוכלו לעשות כן. חברי קבוצה זו לא מחרפים ומגדפים, אך חוששים מזיהוי. התוצאה תהיה שהתמימים שדעתם חשובה ייעלמו, וכתוצאה מהחוק נישאר אך ורק עם הטוקבקים המגעילים והאיומים של מגיבים שלא ניתן יהיה לאתרם. ניוותר עם טינופת מרוכזת. זוהי נקודת מפתח שהופכת את החוק המוצע לפתרון מאוד לא מוצלח, במילים עדינות. היה צריך למצוא פתרונות טובים יותר מחוק הטוקבקים. עד שתימצא דרך המלך, עדיף, גם אם מדובר באי נוחות, העיקרון הדמוקרטי של זכות הדעה האנונימית.

תגובות

(12)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מקצוען

    אתם לא מבינים שהולכים להשתיק את הטוקבקים ואם זה לא יספיק יביאו חוקים נוספים

  2. ליאור- סטודנט למלונאות

    לפי דעתי כל עניין הטוקבקים נופח הרבה מעבר למידות האמתיות שלו. אני חושב שלא רק שהצעת החוק הזו היא יומרנית ועלולה לגרום לריבוי תגובות קיצוניות וגזעניות, אלא גם תגדיל כמות ההאקרים והנזק שהם יוצרים למשתמשי האינטרנט. למעשה אני חושב שהבעיה האמתית שמר קורפל נותן לנו טעימה ממנה היא, שטיפת המוח של אנשים שרוצים לקדם אינטרסים כלכליים או לשמור על מעמדם ולא בוחלים באמצעים. פתרון לבעיה? לבצע פשע אינטרנטי שייצור באזז מספיק גדול ולקוות שאחד מתאגידי התוכנה יחכו לך עם מפתחות וחוזה שמן מחוץ לכותלי בית הכלא...

  3. סטודנט

    אני מצטרף לאלה שמתנגדים לכל הגבלה על הטוקבקים, מי שתומך בהגבלות כאלה הוא אנטידמוקרטי

  4. הרברט סיימון

    האם חברי הכנסת שלנו אינם מכירים את מודל קבלת ההחלטות?

  5. סי

    החוק הזה הוא חוק מתוך מתקפה של השלטון על מערכת החוקים לא שמתם לב?

  6. קיטי

    לפעמים נדמה שצריך להזכיר שהאינטרנט אינו טריטוריה מעל החוק

  7. ט

    שאלת הביצה והתרנגולת מה גורם לטוקבקים האלימים והמכפישים חוסר התרבות האופיינית לישראלים או שהטוקבקים יוצרים את התרבות הזו. לדעתי התשובה הראשונה היא הנכונה.

  8. זהבית

    בדבר אחד אני בטוחה. אף אחד לא יוכל לסתום את הפיות. האינטרנט חזק מכל דבר.

  9. ימימה

    אכן צודק קורפל. דילמה קשה ויש לבחור ברע במיעוטו.

  10. אחד העם

    'לדעת קורפל, צריך למצוא פתרון אחר לטוקבקים המשמיצים. ' זה קל מאוד פשוט לפסול, טוב ניתן לך את הקרדיט, לפסול עם נימוק. החוכמה היא להציע פתרון אלטרנטיבי שיהיה גם פרקטי. קשה לקחת את מה שאתה כותב ברצינות אם אתה לא מסיים את מה שהתחלת...

  11. באדי

    אני בעד לטפל דחוף ובכל דרך במי שעובר על החוק, כל חוד, גם חוקי ההשמצה

  12. שרון

    ואני חשבתי שהשבוע יעסוק אדון קורפל בהלקאה העצמית של משרד האוצר שנותן כסף לצבא ולא יודע לאן בדיוק הוא הולך.(כמו בכל שנה) O.K לגבי הטוקבק אין כלל ספק שמי שיפגע זה תמיד הש.ג (שגם בהם צריך לטפל -בטינופת שלהם)ולא אלו ששותלים חומרים ומתחבאים ב"עננים" ובסופו של דבר מובילי הדעה ישלטו גם בחלקה הקטנה הזו.

אירועים קרובים