נתן הרשקוביץ, הרשות לניירות ערך: "ה-BI מסייע לנו לאתר מבצעי הונאות ועבירות רבות אחרות"

"באמצעות ה-BI, אנחנו שומרים על האינטרסים של המשקיעים בשוק ההון ומאתרים את ה-'רעים'", אמר הרשקוביץ, מנמ"ר הרשות לניירות ערך ● לדבריו, "יישמנו את התפיסה של BI לצורך הקמת מערכת מידע שנותנת פתרון ארגוני כולל, המאפשר ניתוח נתוני מסחר, יכולות תחקור, בקרה ואיתור חריגים, באופן גמיש וברמת משתמש הקצה"

נתן הרשקוביץ, מנהל מחלקת מערכות מידע ברשות ניירות ערך. צילום: קובי קנטור ז"ל

"ה-BI אצלנו שונה מהותית מזה שבגופים עסקיים. מערכות הבינה עסקית שלנו מסייעות לנו לשמור על האינטרסים של המשקיעים בשוק ההון ולאתר את ה-'רעים' למיניהם: מבצעי הונאות ועבירות נוספות", כך אמר נתן הרשקוביץ, מנמ"ר הרשות לניירות ערך.

הרשקוביץ דיבר בכנס BI BOOM שנערך ביום ה' האחרון במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה. לכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, הגיעו מאות מקצועני בינה עסקית והנחתה אותו פלורה לוין, מנכ"לית משותפת של B-PRO.

הוא ציין, כי הרשות היא גוף סטטוטורי שתפקידו לשמור על ענייניו של ציבור המשקיעים בניירות ערך. ככזו, היא נותנת היתרים לפרסום תשקיפים לתאגידים; עוקבת אחר הדו"חות השוטפים של התאגידים ואחר מפרטים של הצעות רכש; מפקחת על ניהולה התקין וההוגן של הבורסה; מסדירה את פעילות ענף קרנות הנאמנות והפיקוח; נותנת רישוי למנהלי תיקים וליועצי השקעות ופיקוח; עורכת חקירות הנוגעות לעבירות על החוקים הרלוונטיים; ומהווה מוסד לתקינה חשבונאית. "אנחנו מוודאים שמשקיעים מבצעים את השקעותיהם בשקיפות מלאה, תוך קיום מסחר הוגן ושוויוני לכולם", אמר הרשקוביץ.

לדבריו, מחלקת ה-IT שבראשותו נותנת מענה לישויות ופרטים המפוקחים על ידי הרשות, לעובדי הרשות, לציבור הרחב, לבורסה, לגורמי הפצת מידע מסחריים וכן לגופים דוגמת בנק ישראל, משרד האוצר ומשרד המשפטים. הוא ציין, כי ה-IT של הרשות לניירות ערך, לרבות תחזוקת תשתיות וביצוע פרויקטים, עובד בתצורת מיקור-חוץ.

"יישמנו ברשות את התפיסה של BI לצורך הקמת מערכת מידע שנותנת פתרון ארגוני כולל, המאפשר ניתוח נתוני מסחר, יכולות תחקור, בקרה ואיתור חריגים, באופן גמיש וברמת משתמש הקצה", הוסיף הרשקוביץ. "המערכת מאתרת ומזהה חשד לעבירות במסחר, מפקחת על מתווכים במסחר ומוודאת את עמידתם בחוק ובמחויבויות שלהם. יש לה יכולת תחקור מעמיקה של פעילות חשודה". הוא ציין, כי הפתרון שיושם "נותן מענה לניתוח נתוני מסחר בכל המחלקות הרלוונטיות; משלב מידע ממקורות שונים בקריטריונים להצפת חריגים; מאפשר שימוש במספר חשבון מוצפן כאבן יסוד במערכת; ומייעל של תהליכי האיחזור והתחקור של המשתמשים, מה שמאפשר לניצול יעיל יותר של משאב הזמן של העובדים".

"המערכת בנויה בטכנולוגיה עדכנית, המאפשרת למשתמשים פעילות תחקור עצמאית, מהירה וגמישה", ציין הרשקוביץ. "היא כוללת מתודולוגיה לטעינה, איחסון ואיחזור מתוך כמות גדולה של נתונים. הטמענו כלים סטנדרטיים, שלא מצריכים פיתוח מהיסוד. קליטת הנתונים נעשית על ידי כלי דטה סטייג' (Data Stage), בסיס הנתונים הוא של אורקל (Oracle) ושכבת המשתמש היא OBIEE. לאחר מכן נעשה ריכוז נתונים מגוונים מתוך המערכת ללוח מחוונים אחד".

הוא סיים בתארו מערכת חריגים בקרת מסחר: "הגדרנו קריטריונים שונים לאיתור חריגים במסחר", אמר. "למשל, שימוש במידע פנים, או תרמית. בנוסף, פיתחנו יישומים כגון מערכת חריגים בנושא מתווכים במסחר, יכולת לקליטת נתונים בזמן אמת ויישומים ייעודיים לצרכי מודיעין וחקירות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים