סלולר בשקל?

ההתלהבות הרבה סביב כניסתו של רמי לוי לשוק הסלולר, הופכת לצוננת-משהו ברגע שנזכרים שמודל ה-MVNO לא זכה להצלחה כבירה ברחבי העולם, בלשון המעטה ● יש לעקוב אחר הנושא בערנות ולוודא שהבשורה על "סלולר בשקל" לא תישאר רק על הנייר

החדשה המרעישה ביותר בעולם הטלקום והמובייל השבוע, הייתה הודעתו של רמי לוי על תחילת פעילותה של חברת הסלולר שלו, הפועלת במתכונת MVNO (מפעיל סלולר וירטואלי). ההתרגשות שאחזה בקרב רבים בציבור, כולל נציגי כלי התקשורת, אינה נובעת רק מלוי אישית – שמוכר לציבור בעיקר מהעופות והעגבניות שנהג למכור בשקל ברשת השיווק הקמעונאית שלו; השמחה נבעה מכך שהיו רבים שלא האמינו, כי יגיע היום שבו ייפתח שוק הסלולר בישראל.

במשך השנים היו הרבה דיבורים, הרגולטורים עשו כל מיני ניסיונות וכל מיני מכרזים שפורסמו לא הסתיימו בטוב, כי אנו מדינה קטנה בסך הכל ועם כל הכבוד לאחוז החדירה הגבוה של המכשירים הניידים בישראל, לכל מנוי סלולר יש עדיין רק שתי אוזניים ופה אחד – כך שהשוק מוגבל.

רמי לוי הצליח לא מעט בזכות הרוח הגבית שנתנה לו המחאה החברתית שהתחוללה פה בקיץ ודו"ח טרכטנברג, שהתייחס בין היתר לצורך בצמצום הריכוזיות במשק. צמצום ריכוזיות פירושו הוזלת תעריפים בתחום התקשורת, בדיוק כמו בתחום המזון, הדיור ובתחומים אחרים. התקשורת כבר אינה מותרות – היא קריטית לעסקים ונחשבת למצרך בסיסי בכל בית בישראל. אין שום סיבה בעולם שמשפחה ממוצעת תשלם סכומי עתק מדי חודש בעבור צריכת תקשורת, על גווניה השונים.

צריך להיות כנים: סלקום, פלאפון, פרטנר ומירס, תרמו רבות לקידומו של שוק הטלקום בישראל – גם ברמה הטכנולוגית וגם ברמה המעשית. הן היוו משב רוח רענן לענף ההיי-טק המקומי ומספקות עד היום פרנסה לאלפי משפחות. שלא רק באשמתן, המבנה הנוכחי של שוק הסלולר בישראל לא מאפשר תחרות של ממש. כך, סלקום, פלאפון ופרטנר חילקו ביניהן את השוק – בעיקר בתחום התעריפים, כאשר ההבדלים ביניהן מתבטאים ברמת השירות ובדילים האינסופיים, שהשורה התחתונה בהם היתה עד לאחרונה סוג של חתונה קתולית.

הנמרצות הרבה שגילה שר התקשורת, משה כחלון, הביאה לצעדים הראשונים בפתיחת השוק, אבל אם מנתחים את התופעה החדשה קצת יותר ברצינות ומנפים את ההתרגשות הרבה שאחזה בנו ביומיים האחרונים, נזכרים במהרה שהתופעה של מפעילים וירטואליים קיימת כבר שנים ברחבי העולם. המציאות מראה שהם לא עושים עסקים מזהירים במיוחד ורבים מהם קורסים. קשה מאוד להתחרות על מחירי שירות בתחום מורכב כל כך, שדורש גב טכנולוגי-הנדסי יקר. אומנם רמי לוי פטור מהצרות הללו, שכן הוא עובד על התשתית של פלאפון, אבל גם בפלאפון יודעים לתמחר את השירותים שהם נותנים לרמי לוי. היכולת שלהם לספוג עלויות כדי לאפשר לו להרוויח, היא מוגבלת בסופו של דבר, שכן השוק הוא אותו שוק והעובדים הם אותם עובדים.

לכן, כסיכום לתופעת רמי לוי, יש קודם כל לברך על כך שמשהו זז בתחרות בין חברות הסלולר, שהפכו לבלתי פופולריות בעליל והמאיסו את עצמן על הציבור. עם זאת, יש לעקוב בערנות ולוודא שהבשורה על "סלולר בשקל" לא תישאר רק על הנייר. רמי לוי יצטרך להוכיח שהוא אכן מביא בשורה חדשה לענף התקשורת בישראל, ולא הופך לעוד שחקן ספסל שמציע הוזלות זניחות. העם רוצה לדבר וליהנות מהטלפון החכם שלו ולא לשלם מחירים מופקעים. הכדור נמצא כעת אצל רמי לוי. שיהיה בהצלחה.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. or_ril

    אחד הדברים החשובים ביותר בכניסתו של רמי לוי לשוק הזה הוא התחרות. עד עכשיו נתרנו מסכים ובתחושה רעה של בדד אל מול המערכת של הפלאפונייה בארץ, התייחסו אלינו רע ובחוסר כבוד משווע, והדבר אליו אני הכי מקווה הוא שבמפעיל החדש ישכילו לתת לנו שירות יותר טוב, אישי ואכפתי.

  2. עוזי

    לדעתי ע"מ למנוע את הכשלון הMVNO, צריכים מספר דברים: 1. לקבוע שחברות הסלולר לא יכלו למכור לאף גורם מחיר דקת שיחה נמוך ממחיר דקת שיחה לספק MVNO. ואף לקבוע מרווח "מחיר מינימום" לטובת ספק ה MVNO. 2. לעגן מועדי תעריפים לX פעמים בשנה - שיוגשו לרגולטור. כך שעד לתקופת העדכון הבאה, לא יהיה ניתן לחברות הסלולר לזגזג מחירים - ע"מ לצמצם נזקים מחד(אובדן לקוחות) - ולמקסם מחירים מאידך (מחיר מינימום נמוך אך לא פחות מספק הMVNO - ובכך לייתרו). אומנם עקרון "השוק חופשי" נפגע במעט - אבל יש מקרים בהם "עת לעשות לה' הפרו תורתך.." ובטח במצב שרואים בבירור כ"כ שחברות הסלולר פועלות בנתיב המוזכר.

  3. עוזי

    לאחרונה נראת מגמת הסנגוריה על חברות הסלולר באתרינו - עולה על גדותתיה. נאום הנסגור התורן, מנסה לייחס המצב הקיים שנוצר - לדבר זמני ובר חלוף - בכך ש"כל הצלחתה" מיוחסת למחאה החברתית - אבל בל לנו לשכוח שאין ולו קשר דק ומרומז בין השניים. שכן מהלך זה (והמלחמה בריכוזיות בכלל), הינם פרי עמלם של הממשלה הנוכחית בכלל (ועדת הריכוזיות להזכירכם קמה שנה בתרם פרצה המחאה) - ושר כחלון בתחום התקשורת בפרט. "תופעת הMVNO" אומנם בעייתית בשוק ללא רגולציה אפקטיבית - שכן ברור שאם המוכר של השירותים הוא גם הקמעוני - שכן לעולם ירוויח הספק/קמעונאי ולא משנה איך נהפוך את זה. השאלה היא אינה זו - אלא האם הרגולטור יתן לאותם ספקים/קמעונאים להוריד מחירים בצורה מקבילה לספקים הוירטואלים - ובכך בעצם לייתר אותם, או לחילופין להעלות את המחיר לספק הMVNO - עד לרמה שיבחרו. ברור שאם שירותי הבטחון מקבלים מחירי דקת שיחה של 10 אג' !!! כן כן 10 אג'. ולעומתם מקבל ספק MVNO בכ-15 אג'... זה דבר בלתי מתקבל על הדעת - ומתכון "מוצלח" לכישלון. אבל במקום שכותב ישם את תשומת ליבנו לדבר זה - הוא פשוט אומר לנו "עזבו אותכם.. זה עוד רגע נגמר"

  4. ש.

    על הצרכנים לנקום בחברות הסלולר שעשקו אותם משך שנים. התבוסה שתהיה לחברות הוותיקות תביא לכך שלהבא יתייחסו ללקוחות כמו שצריך ושהמחירים יהיו הוגנים. אין סיבה שנשלם פה פי כמה מאשר בחו"ל.

אירועים קרובים