שנה של תקוות והיערכות אל הלא נודע

אם לשפוט על פי דברי מנכ"לי החברות הספקיות, השנה החולפת היתה טובה לענף ה-IT ● עם זאת, התמונה לגבי 2012 מעורפלת למדי

טקס הכתרת הזוכים בתחרות מצטייני המיחשוב, ITAwards 2011, שנערך ביום ה' האחרון, היווה במה גם עבור החברות הספקיות לסכם בקצרה את השנה. אם נשלב יחד את דברי המנכ"לים באירוע, ניתן בהחלט לומר שהתמונה המצטיירת היא אופטימית למדי, לפחות לגבי שנת 2011.

השנה החולפת היתה טובה למרבית החברות בענף. היה זה המשך להתאוששות שאפיינה את 2010, לאחר המיתון הקצר יחסית שהחל ב-2008. הדבר בא לידי ביטוי בין היתר בתוצאות הכספיות של חברות ה-IT הציבוריות בישראל והנציגים המקומיים של החברות הבינלאומיות שלקחו חלק בכנס. הייתה זו שנה שבה הענן החל לחדור למודעות של הארגונים הגדולים והמשתמשים דרשו לקבל את המידע מיד ועל גבי כל פלטפורמה – ובמיוחד במובייל.

מגמה זו מייצגת את המהפך שעובר שוק ה-IT, שאחד ממאפייניה הוא טשטוש הגבולות בין חומרה לתוכנה. הלקוחות הארגוניים נמצאים תחת לחץ, כפי שהגדיר זאת אילן שפיגלמן – סמנכ"ל השיווק של אורקל (Oracle) ישראל, בדבריו בכנס. המציאות הזו מכניסה את המנמ"רים ללחץ בלתי רגיל, ומאלץ אותם להיות ממוקדים.

הפעילות בענף התבצעה השנה על רקע הזעזועים שאירעו מעבר לים: משבר כלכלי באירופה, מיתון בארה"ב ומהפכות פוליטיות במזרח התיכון. כל אלה יצרו תמונה מעורפלת למדי לגבי 2012. הסניפים של החברות הבינלאומיות הוכיחו שוב לבוסים שלהם בחו"ל שישראל היא בכל זאת אי של יציבות פיננסית, למרות ועל אף כל הבעיות שהיא מתמודדת איתן. חברות כמו EMC וסאפ (SAP) מסיימות את השנה עם הצלחות לא מבוטלות – הן מבחינת בהכנסות והן מבחינת כמות ואיכות הפרויקטים שביצעו בשוק הישראלי.

גם מנהלי החברות הישראליות וגם מנכ"לי הסניפים של החברות הבינלאומיות הפועלות פה, קיבלו איתותים ברורים – הן מהשוק והן מבעלי המניות, שלמרות היציבות המרשימה של השוק והגידול הצפוי בהוצאות ה-IT, יש להיערך לשנה בעייתית-משהו עם פוטנציאל לסוג של מיתון שכנראה לא יהיה דומה לזה של 2008, אלא ארוך וקשה יותר. נתי אברהמי, מנכ"ל קבוצת יעל, הגדיר זאת בצורה חדה וברורה: הכלכלה שלנו טובה, אבל יש 'ריחות' של משבר ב-2012". איך מתמודדים עם הריחות הלא נעימים האלו?

שלומי פרייס, מנכ"ל נט-אפ (NetApp) ישראל, הציע שהלקוחות והספקים יעבדו במשותף. זו בהחלט גישה נכונה, גם אם לא חדשה. הספקים צריכים לסייע למנמ"רים לקבל את ההחלטות הנכונות לגבי איפה להשקיע את הכסף בפרויקטים של 2012, כדי לא להיקלע למצב של פרויקטים כושלים. כבר למדנו ממיתונים קודמים שבמקומות שבהם מערכת היחסים בין הספק למנמ"ר היתה מבוססת על שותפות אמיתית ולא על יחסי מסחר של מכירה-בכל-מחיר וגזירת קופונים, שני הצדדים שרדו את המיתון בהצלחה. במקומות שבהם רמת השותפות היתה דלילה, הראשון להיפגע היה דווקא הספק. הרי בתקופת מיתון נוהגים להקפיא, לעכב ולבדוק פרויקטים בשבע עיניים. כל מה שלא הימור בטוח, מיד נעצר. דוברים אחרים בכנס התייחסו לתחרות ולמוטיב המצוינות שלה. היטיב להגדיר זאת זאב ינאי מאדוונטק, שאמר שמצוינות בארגון IT היא אבן יסוד להצלחת פרויקט.

השורה תחתונה: שבועיים לפני תום שנת 2011, אפשר היה לחוש ביום ה' האחרון מידה של שביעות רצון בקרב מנהלי חברות ה-IT, מהולה בלא מעט דאגה להיערכות נכונה לשנת 2012 שבפתח – אחת השנים הקשות ביותר לחיזוי כלכלי מראש שאי פעם ניצבנו בפניהן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים