רשת החושך של הפשע

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת תקיים בחודש הבא דיון בנושא רשת האינטרנט המחרתית - Darknet, וכיצד מדינת ישראל מתמודדת איתה, או יותר נכון - לא מתמודדת ● מדובר ברשת סגורה המשרתת לא רק את עולם הפשע המאורגן, אלא גם פדופילים, רוצחים וסוחרי סמים ● ההתעלמות ממנה, שנבעה מחוסר רצון לתת לה פומבי, לא יעילה יותר

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בראשותה של ח"כ רונית תירוש, תקיים בתחילת החודש הבא דיון בנושא תשתית הפשע המאורגן באינטרנט – Darknet, וכיצד מדינת ישראל מתמודדת איתה, או יותר נכון – לא מתמודדת.

מדובר בתופעה חמורה שמרסקת לחלוטין את התפיסה הבסיסית לפיה רשת האינטרנט מבוססת על עקרון השקיפות. כולנו יודעים שאפשר לגנוב זהויות ולבצע שורה ארוכה של עבירות חמורות, אבל בסופו של דבר, עם קצת שיתוף פעולה בין גורמי האכיפה, ניתן לאתר את העבריינים המבצעים את זממם ברשת האינטרנט.

לא כך ברשת Darknet. אל תנסו לחפש אותה בגוגל (Google), ותשכחו מכל הטריקים שאתם מכירים כדי לאתר שמות דומיין לרשת הזו, היא רשת סגורה, מחתרתית לחלוטין, ורק החברים בה יודעים את הסיסמה והדרכים להגיע אליה. יש לה חוקים משלה, כללי מסחר ומטבעות עצמאיים. היא משרתת לא רק את עולם הפשע המאורגן, אלא גם פדופילים, רוצחים וסוחרי סמים. היא בינלאומית ויש לה עוגן חזק מאוד בישראל, אבל רק מעטים יודעים על קיומה. ההתעלמות ממנה, שנבעה מחוסר רצון לתת לה פומבי, לא יעילה יותר. בידי גורמים שונים שמכירים את התופעה יש מידע על מעשי פשע מחרידים ופעולות טרור בינלאומיות שנעשו בחסות הרשת החשוכה הזו.

ח"כ תירוש יזמה את הדיון, בין היתר, בעקבות תחקיר של תוכנית הטלוויזיה "צינור לילה" של ערוץ 10 ששודר בשבוע שעבר. תחקריני התוכנית הצליחו בעזרת מומחים להשיג גישה אל הרשת ונחשפו לחומרים מזעזעים, שרק קמצוץ קטן ממנו שודר, מסיבות מובנות.

באותה תוכנית השתתפה ח"כ תירוש שאמרה, כי היא מזועזעת מהמראות שנחשפו. "ראיתי שורת אתרים מטרידים במיוחד, ובהם פורום הפדופילים הישראלי, אתר ישראלי להזמנת סמים עד הבית, אתרים בינלאומיים לסחר בנשק, סחר באיברים ואפילו אתרים של רוצחים שכירים שפתוחים להזמנות מרחבי העולם", אמרה תירוש.

איך זה עובד?

במסגרת התחקיר הוסבר, כי Darknet פועלת על גבי תשתית שנקראת Tor, שנועדה במקור לאפשר גלישה ללא השארת עקבות למתנגדי משטר במדינות שמפקחות על האינטרנט. את השיטה הזאת מנצלים עבריינים מכל העולם כדי לשתף תמונות עירום של קטינים ולסחור בסמים, נשק ואיברים – מבלי שהמשטרה יכולה להתחקות אחר זהותם. בדיון בוועדה ישתתפו גם נציגי המשטרה וד"ר נמרוד קוזלובסקי, מומחה בתחום המשפט וטכנולוגיית המידע, שגם התראיין לכתבה ששודרה בערוץ 10.

אחד הדברים אותם תרצה הוועדה לשמוע, הוא כיצד רשויות האכיפה בישראל, בדגש על המשטרה ומשרד המשפטים, מטפלות בבעיה. על פי הרושם שנוצר מצפייה בתחקיר של ערוץ 10 התשובה היא שלא נעשה דבר. על מצבה של היחידה המשטרתית לחקירת פשעי מחשב, המסונפת מזה מספר שנים ליחידת להב 433, כבר דובר רבות. למרות שלאחרונה גדלה מצבת כוח האדם של היחידה, הרי שמספר החוקרים בה עדיין לא מאפשר מלחמה אמיתית בפשיעה הקיברנטית. בתוך המשטרה ישנם גורמים הסבורים, כי המלחמה בפשיעה ברשת אינה שונה ממלחמה בפשיעה רגילה, והעבירות שמבוצעות ב-Darknet הן עבירות חמורות אשר יש לחוקרים את הכלים להתמודד איתן.

אבל הבעיה היא שמדובר ברשת גלובלית, שיש לה שלוחות בישראל במימדים בלתי ניתנים לשיעור. לדברי ח"כ תירוש, מעבר לטיפול המשטרתי המקומי, יש טיפול ברמה הבינלאומית שמדינת ישראל משום מה אינה שותפה לו.

הסיבה לכך היא שמדינת ישראל אינה חתונה על אמנת בודפשט, העוסקת בשיתוף פעולה בינלאומי למלחמה בפשיעה באינטרנט. אמנה זו מכילה שני חלקים עיקריים, כאשר הראשון עוסק בחוקים הנוגעים לפשעי אינטרנט, ואילו השני – מכונן חוקים שיאפשרו שיתוף פעולה מהיר בין רשויות החוק. למעלה מ-40 מדינות הצטרפו לאמנה זו, אך מדינת ישראל, כאמור, אינה ביניהן. ח"כ תירוש אומרת שבעבר נעשו ניסיונות להעביר חקיקה בכנסת שתצרף את ישראל לאמנת בודפשט אבל ללא הועיל, וגם סוגיה זו תתברר במסגרת הדיון בוועדה.

שורה תחתונה: הפשיעה ברשת מתרחשת לא רק על התשתיות הגלובליות הפתוחות, אלא גם ברשת מחתרתית המקשרת בין העבריינים ומסמנת להם את המטרות, כאשר פרטיהם של הקורבנות הפוטנציאליים, כלומר כל אחד מאיתנו, חשופים לכל והם מטבע עובר לסוחר. מפחיד.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים