העתיד הקרוב לפי יבמ: מחשבים יקראו מחשבות, הפער הדיגיטלי יצומצם, דואר הזבל ייעלם

חוקרים של הענק הכחול חוזים, כי בתוך חמש שנים דברים רבים שכיום אנחנו יכולים רק לדמיין יהפכו למציאות ● כך, ייעלם הפער הדיגיטלי בין אוכלוסיות שונות ברחבי העולם, נוכל להפעיל מכשירי חשמל ולהאיר את הבית באמצעות אנרגיה שנייצר בעצמנו, קריאת מחשבות תעבור מתחומי המדע הבדיוני אל עולם המציאות, דואר הזבל יהפוך לכלי ממוקד ויעיל ולא נצטרך לזכור עוד סיסמאות

הפערים בין עולם המדע הבדיוני למציאות היום-יומית הולכים ומצטמצמים – כך עולה מהתחזית השנתית של עתיד הטכנולוגיה שפרסמה יבמ (IBM). החברה חוזה, כי יש חמישה חידושים שעשויים לשנות את אופן העבודה, ההתנהלות היום-יומית והמשחקים בחמש השנים הבאות.

יבמ צופה ברשימת "חמש על חמש" ("IBM Five in Five") שלה, כי בעתיד הלא רחוק יוכל כל אחד מאיתנו להפעיל מכשירי חשמל ולהאיר את ביתו באמצעות אנרגיה אותה ייצר לשימושו העצמי. עוד חוזה החברה, כי מערכות אבטחת מידע וזיהוי משתמשים לא ידרשו שימוש בסיסמאות וטכנולוגיית קריאת מחשבות תעבור מתחומי המדע הבדיוני אל עולם המציאות. חוקרי יבמ מאמינים שבחמש השנים הקרובות ייעלם הפער הדיגיטלי הקיים כיום בין אלה שנהנים מגישה לרשת לאלה שמתקשים להבטיח לעצמם גישה כזאת. במקביל לכל אלה, יאפשרו מערכות להתאמה אוטומטית של תוכן לפרופיל הגולש להפוך את דואר הזבל המוכר לנו כיום לכלי ממוקד ויעיל, שמביא למשתמשי הקצה מידע בעל ערך אמיתי.

עודד כהן, דירקטור ומנהל מעבדת המחקר של יבמ בחיפה, אמר ש-"התחזית השנתית של חמש הטכנולוגיות שישנו את חיינו בחמש השנים הקרובות מוכיחה שאנחנו, ביבמ, חושבים על חדשנות בכל ההיבטים של חיי היום יום". לדבריו, "מדע וטכנולוגיה לא פועלים בחלל ריק. אנחנו משקיעים מחשבה רבה גם במגמות חברתיות, שינויים באורח החיים, מודלים עסקיים חדשים וכמובן לוקחים בחשבון שאנשים מצפים לראות טכנולוגיות חדשניות נרתמות לשיפור חייהם. מחשבה זו היא שהופכת את החידושים לחדשנות שיש לה משמעות".

"עשה זאת בעצמך" בתחום האנרגיה

כל תהליך של תנועה או פליטת חום טומן בחובו פוטנציאל לייצור אנרגיה, אותה ניתן לאגור על מנת לעשות בה שימוש יעיל: הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, כמו גם החום שנפלט מהמחשב האישי ואפילו המים שזורמים בצנרת, בדרך אל הברז. על פי התחזית של יבמ, התקדמות בתחום האנרגיה המתחדשת תאפשר לאנשים לאגור את האנרגיה הקינטית הזאת, שמבוזבזת כיום ללא שימוש, ולהשתמש בה על מנת לספק כוח חשמלי לבית, למקום העבודה או אפילו לערים שלמות. כך, רוכבי אופניים, למשל, יוכלו לחבר לגלגלים מטענים זעירים שיוצרים אנרגיה שניתן להשתמש בה לתאורת הבית.

הדרכים ליצירת אנרגיה הולכות ומשתכללות: מדענים במעבדות המחקר של יבמ באירלנד, למשל, חוקרים כיום את ההשפעה הסביבתית של המרת אנרגיית הגלים באוקיינוס על מנת לייצר ממנה חשמל.

לא צריך לזכור סיסמאות

המאפיינים הביולוגיים הם מפתח לאישיותו של כל אחד מאיתנו ועל פי יבמ, בקרוב הם ייהפכו למפתח לשמירה על הפרטיות ועל המידע שלנו. בענק הכחול סבורים, כי בתוך חמש שנים שוב לא יהיה צורך ליצור, לנהל או לזכור מספר גדול של סיסמאות על מנת להתחבר למערכות שונות. כך, אפשר יהיה לגשת למכשיר הבנק האוטומטי ולהזדהות בפניו בהצגת שם בלבד, בשילוב עם חיישנים זעירים שיודעים לקרוא את פרטי המבנה הזעירים ביותר של רשתית העין, הייחודיים לכל אדם. המצלמה המשולבת בטלפון הסלולרי יכולה להציע תהליך זיהוי דומה, בגישה ובגלישה לכל מערכת.

מאחורי הזהות הביולוגית הייחודית לכל אדם עומד מאגר גדול של נתונים. מידע ביומטרי – מבנה פנים, סריקת רשתית וקבצי קול – ישולב באמצעות מערכות תוכנה על מנת לבנות סיסמאות ייחודיות בגישה מקוונת. מדעני יבמ צופים, כי מערכות חכמות לזיהוי ביומטרי רב-משתנים יידעו לאסוף ולשלב את מכלול הנתונים הללו בזמן אמת, כדי להבטיח שרק האנשים הנכונים והמורשים אכן ניגשים למידע שלך.

קריאת מחשבות – לא מדע בדיוני

סופרי מדע בדיוני, כותבי תסריטים וחסידי הז'אנר הזה משתעשעים זה עשרות שנים ברעיון של קריאת מחשבות. על פי התחזית של יבמ, החזון הזה עשוי להפוך בקרוב למציאות. מדעני הענק הכחול חוקרים כיום דרכים בהן ניתן לקשר ישירות בין המוח למכשירים ומערכות דוגמת מחשב או טלפון חכם. כך, די יהיה במחשבה בלבד כדי לבצע חיוג או התקשרות אל נשוא המחשבה. אפשר יהיה גם לשלוט בסמן על גבי צג המחשב פשוט באמצעות מחשבה אודות המיקום אליו אתה מבקש להסיט אותו.

חוקרים בתחום הביו-אינפורמטיקה כבר מתכננים קסדות שמשלבות חיישנים חכמים שיודעים לקרוא את הפעילות החשמלית של המוח, כמו גם להבין אילו הבעות פנים הוא מזהה בעת שהפעילות נרשמת. ביבמ מאמינים, כי בתוך חמש שנים נראה יישומים מוקדמים של הטכנולוגיות הללו בתעשיות המשחקים והבידור. מעבר לשימוש הבידורי, יוכלו רופאים להשתמש בטכנולוגיות החדשות כדי לנתח וללמוד דפוסי פעילות של המוח, ואולי אפילו לסייע בתהליך השיקום משבץ מוחי או להבין הפרעות מוחיות, דוגמת אוטיזם.

סוף עידן הפער הדיגיטלי

הצמיחה הכלכלית והמעמד החברתי של כל פרט בחברה תלויים יותר ויותר באפשרות הגישה למידע ובזמינות המידע בידי הפרט, הפירמה או הכלכלה. חוקרי הענק הכחול מעריכים, כי בתוך חמש שנים יצטמצם באופן משמעותי הפער שקיים כיום בין אלה שנהנים מגישה למידע לאלה שאין להם את הגישה הזאת. צמצום הפער, חוזים החוקרים, יבוא בראש ובראשונה בזכות התרחבות השימוש בטכנולוגיות תקשורת ניידת.

העולם מאוכלס כיום בשבעה מיליארד בני אדם. בתוך חמש שנים יימכרו 5.6 מיליארד מכשירים סלולריים, שפירושם הבטחת נגישות למכשיר נייד ל-80% מתושבי כדור הארץ. ככל שהבעלות על מכשיר סלולרי הופכת זולה יותר, יוכלו גם בעלי כושר הוצאה מוגבל ליהנות מהאפשרות לפעול ולתקשר הרבה יותר מאשר כיום.

בהודו, למשל, מאפשרת טכנולוגיה של יבמ לזיהוי דיבור ותרגום עמודי אינטרנט לטקסט מדובר להעביר מידע בין תושבים באזורים כפריים – גם לכאלה שלא למדו מעולם ואינם מסוגלים לקרוא או לכתוב. גישה לנתונים שממנה לא נהנו התושבים הללו בעבר מאפשרת לחקלאים לבדוק את תחזית מזג האוויר כדי להחליט מתי נכון לדשן יבולים ולדעת מתי ניתן להשיג את התמורה הגבוהה ביותר לתוצרת החקלאית שלהם בעיר הקרובה. כמו כן, הגישה הזאת תוכל לספק לתושבי יישוב מסוים מידע מתי מגיע רופא ליישוב שבו הם גרים.

מדואר זבל – לדואר בעדיפות גבוהה

הודעות רבות של דואר זבל נשלחות כיום לתיבות האי-מייל שלנו. על פי התחזית של יבמ, בתוך חמש שנים תשתנה המציאות לבלי שוב: הפרסומות יותאמו לצרכי המשתמש ולהעדפותיו, כשבמקביל יהיו מערכות סינון דואר הזבל מדויקות להפליא, ויחסכו למשתמש כל חשיפה מיותרת להצעה בלתי רצויה.

מערכות הזמנות כרטיסים למופעי בידור, למשל, יידעו להציע למשתמש כרטיסים למופע של הלהקה המועדפת עליו בדיוק בערב שבו יומן הפגישות שלו נקי מאירועים. התראות ממוקדות ומותאמות אישית יאפשרו לרכוש את הכרטיס מהמכשיר הנייד. נוסעים שעורכים תוכניות נסיעות או טיסות יקבלו מראש התראות אודות שינויים במזג האוויר שעלולים להשפיע על לוחות הזמנים שלהם.

יבמ אף מפתחת טכנולוגיה לניתוח אנליטי בזמן אמת, שמאפשר להפיק תמונה כוללת ולהציג תסריטים אפשריים ותוצאות של שילוב נתונים ממגוון רחב של מקורות המעצבים את הפנים השונים של פעילותנו וחיינו. נתונים מרשתות חברתיות, העדפות גלישה, דפוסי צריכה וקנייה וכן מידעים דמוגרפי וגיאוגרפי משתלבים לתמונת פסיפס אחת. בין אם מדובר בעדכוני חדשות, ספורט או פוליטיקה, אנשים יישענו על טכנולוגיה שתספק להם את המידע שבו הם מעוניינים, על מנת שיוכלו לגבש את אופן הפעולה, לנוכח המידע הזה ובעקבותיו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים