מחקר: כמות ההונאות המקוונות גדלה לקראת סוף השנה – בגלל הצעות של מוצרים וגאדג'טים בחינם

יותר ממחצית מהגולשים יחשפו מספרי טלפון סלולרי, כתובות דואר אלקטרוני או מידע אחר, אם נאמר להם שהם עשויים לקבל משהו בחינם, בפרט טאבלטים – כך על פי מחקר שלפונמון ● עוד נתגלה, כי גולשים אמריקנים מתפתים יותר להצעות מקוונות חינמיות מאשר גולשים במדינות אחרות

עונת החגים הנוצריים של סוף השנה מביאה עימה גידול בכמות ההונאות המקוונות ובסיכויי ההצלחה שלהן. הסיבה לכך היא שבתקופה זו מציעים הנוכלים לקורבנות הפוטנציאליים הצעות חינם של מוצרים וגאדג'טים.

ממחקר חדש שפרסם מכון פונמון (Ponemon Institute), במימון חברת אבטחת האינטרנט PC Tools, עולה שיותר מ-50% מהגולשים יחשפו מספרי טלפונים סלולריים, כתובות דואר אלקטרוני או מידע אחר במקרה שיישחפו להצעה לקבל משהו בחינם, במיוחד אם הפריט המוצע הוא גאדג'ט לוהט, טאבלט או טלפון חכם.

"אפילו בתרחישים שבהם האנשים מבינים שההצעות טובות מדי מכדי להיות אמיתיות, הם נופלים בפח", אמר אריק קליין, סמנכ"ל PC Tools לאסטרטגיה מקוונת. "באמת שאני לא יודע מדוע הם ממשיכים ליפול בפח".

החוקרים מציינים, כי הנוכלים הקיברנטיים מנצלים מזה זמן רב את הטבע האנושי לטובת ביצוע הונאות מקוונות הנסמכות על "הנדסה חברתית", במטרה לגרום לאנשים לחשוף פרטי מידע חסויים וסודיים, מספרי כרטיסי אשראי או סיסמאות כניסה למחשב. כמו כן, הקורבנות למעשה עוזרים בכך לאותם נוכלים להשתיל תוכנות ריגול המופעלות מרחוק.

המניפולציות, ציינו החוקרים, הן מגוונות. כך, בין היתר, נוכלים מוסרים לקורבנותיהם שהם ייכללו ברשימת זוכים בפרס כלשהו אם ימלאו סקרים מפורטים, ואף משכנעים גולשים לפתוח קבצים המכילים תמונות פורנוגרפיות, שבעצם מכילים רוגלות.

במחקר נמצא פער משמעותי בין מידת המודעות שהגולשים חיוו על עצמם למידת המודעות שלהם מפני הונאות מקוונות בפועל, משמע – האופן שבו הם יפעלו וייפלו למלכודות שנטמנות להם. "הממצאים מעלים בבירור שההונאות המקוונות לא מקבלות את מידת תשומת הלב הראויה להם ולא מוערכות כראוי מצד הקורבנות הפוטנציאליים, שמזלזלים בתחום", נכתב בדו"ח.

צורת הונאה נוספת שמציין מכון המחקר היא כזו שבה הנוכלים מציעים להתקין לקורבנות תוכנת אנטי-וירוס חינמית. במקרים אחרים הם מציעים להם לקבל הזדמנות להתעשר במהירות. "הקורבנות נופלים בפח במהירות רבה יותר כאשר ההצעות לקבלת פרסים הן של רינגטונים לטלפון הנייד או של טאבלטים", כתבו החוקרים. הם אף מוצעים הבדלים גיאוגרפיים בהיענות להצעות. "הדבר הובחן משמעותית באופן חזק יותר בקרב תושבי ארצות הברית, לעומת תושבי בריטניה ואוסטרליה", כתבו. "הרעיון של 'התעשרות מהירה' גרם להם להניח בצד את כל מנגנוני החשדנות הבסיסיים".

בכל מקרה, ציינו החוקרים, הפיתיונות המושכים ביותר היו הצעות לקבלת מחשבי לוח: "הטאבלטים נחשבים כסמל סטטוס, הם 'הייפ', ואנשים מוכנים לעשות הרבה על מנת להשיג לעצמם מחשב שכזה. לכן, הם מוכנים לוותר, בקלות יחסית, על חיסיון של פרטי המידע שלהם".

מכון המחקר ממליץ לגולשים לבדוק את מהימנות הכתובת של האתר שממנו הם מקבלים את ההצעה, ובעיקר האם היא מאויתת כיאות ואין בה שגיאת כתיב – נתון המעיד על היותו של האתר מזויף. המלצה נוספת היא להימנע מלהיכנס לאתרים שהסיומות שלהם הן בארצות במזרח אירופה, ובעיקר ברוסיה, מפני שמקורן של הונאות רבות נמצא שם. "קחו את הזמן שלכם, בדקו היטב באיזה אתר אתם מצויים וחפשו רמזים לכך שהוא לא אתר חוקי לפני שאתם מוסרים את פרטיכם האישיים, וודאו כי המדובר בהצעה אמיתית", כתבו החוקרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים