הסוללות מתכווצות ומתייעלות

יונתן קורפל על הקשר שבין הפטנט של אפל לבין חוק קומי

הבלוג האפינגטון פוסט דיווח השבוע על בקשה מעניינת לרישום פטנט שהגישה אפל (Apple), בנוגע לסוללות מסוג חדש לגמרי שאמורות להישען על טכנולוגיה של תאי דלק מימן. גם מבלי להיכנס לעומקו של הפטנט המבוקש, ניתן להתפעל ממה שהוא טומן בחובו. מדובר קודם כל בסוללה שתוכל לתפקד ללא טעינה במשך שבועות! בנוסף לכך, היא תהיה קלה בהרבה מהסוללות המשמשות אותנו כיום ופחות מגושמת מהן. יצוין, כי דבר הפטנט ועקרונותיו נכללים בפרסומי המשרד לפטנטים וסימנים מסחריים של ארצות הברית.

לפטנט שכזה עשויה להיות השפעה גדולה על מגמת הפיכתו של הטלפון הסלולרי לעמדת העבודה העיקרית. יותר ויותר יישומים הופכים את המכשיר, שצמוד אלינו במשך רוב שעות היממה, לכלי שמופעל ללא הרף – בעת נסיעה ברכבת, ארוחה במסעדה ואולי אפילו בשירותים. ההפעלה האינטנסיבית, הכרוכה בגלישה באינטרנט, תוך שימוש ביותר ויותר אביזרים צמודים (מצלמה, רמקול, חיישנים וכדומה), מחייבת מקורות אנרגיה שאינם נדלים בקלות. הסוללות הנוכחיות, הגם שהן מייצגות התקדמות טכנולוגית ניכרת, רחוקות מלספק את הצרכים והרצונות. רק בחודש שעבר הודתה אפל, כי בסוללת מכשיר ה-iPhone 4S נתגלתה בעיה בקצב התרוקנות הסוללה. הבעיה יוחסה לפונקציה במערכת ההפעלה iOS, שכנראה עד היום טרם נפתרה סופית.

הקפיצה הגדולה בהספקי סוללות המחשבים תבוא – ובמהרה. אם לא תישען על הפטנט שמבקשת אפל, הישועה תימצא בהמצאה מכוון אחר. פרופסור יונתן קומי מאוניברסיטת סטנפורד ועמיתיו הצביעו על תופעה שעומדת, לדבריהם, במבחן האמפירי. לטענתם, יעילות האנרגיה של המחשבים מוכפלת בכל 1.6 שנה – החל מראשית תולדות המחשבים, לפני כ-70 שנים. זה החל מהמחשבים הראשונים, שנשענו על שפורפרות ריק, ועד עצם היום הזה. המדד הבסיסי שבו החוקרים השתמשו היה פעולות חישוב לקילוואט שעה. כאשר קצת יורדים למשמעות הקביעה מגלים קצב מתגלגל מדהים ועתיד חזוי מפתיע עוד יותר בביצועיו.

הקביעה הזאת מוכרת בענף כ-"חוק קומי". הוא מצטרף לשורה מתארכת של חוקים שמהווים אבני יסוד בטכנולוגיית המידע. סולל הדרך שבהם היה "חוק מור" (יכולות העיבוד של המחשב). אליו נוספו "חוק האיחסון הדיגיטלי", "חוק גילדר" (רוחב הפס) והחוקים שנוגעים לערך ולתועלת רשת האינטרנט – "חוק מטקלף" ו-"חוק ריד". לנגד עינינו, ובאופן שוטף, טכנולוגיית המידע משתנה בקצב רצחני, שרק הולך וגובר. החוקים האלה ואחרים מקנים לנו הסבר טוב על מה שקרה, כמו גם על מה שיהיה בעתיד – דברים שכיום לא נתפשים, אולם נגיע אליהם במהרה.

ההתפתחויות המהירות הללו הן האתגר האמיתי של מקצועני מערכות המידע, שחייבים יותר מעמיתיהם בענפים אחרים לספוג את השינויים הדרמטיים מבלי להיסדק מקצועית. אתגר גדול אף יותר מציבה טכנולוגיית המידע למנהלים. אלה חייבים להישאר מעודכנים במרוץ הכלל עולמי, שנשען יותר ויותר על טכנולוגיית המידע, בדרך אל השווקים והלקוחות.

תגובות

(9)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אייל

    א. אולי עדיף המינוח "כללי אצבע" במקום "אבני יסוד". ב. מה אומרים הכללים האלו של גידול רציף ומשמעותי, על התחומים בהם אין גידול שכזה?

  2. השקטה

    קודם שהסוללות יספיקו לחצי יום גם אחרי שנה אחרי זה נדבר על השלבים הבאים

  3. כרמלה

    למה לא מכווצים את הסוללה של הרכב? !

  4. ר.dsuk

    רק הערה קטנה כל ה"חוקים" המוזכרים הם לא ממש חוקים, כמו חוקי טבע או אקסיומות זה יותר סוג של טענות המצביעות על מגמה. חוק מור כבר מזמן עלה על התחזיות הכמותיות של החוק. אבל בגדול כולן מגמות המצביעות על העולם הצפוי לנו בקפיצות סינגולריות.

  5. לילי הכושית

    אם זה יצא לפועל ויהיה במחיר שווה לכל נפש זה משנה את חוקי המשחק לחלוטין סוף סוף אפשר לעשות מילואים בצאלים בלי לריב עם יהודים על נקודת חשמל קמפינג בלי גנרטורים עולם שקט יותר "מיייללליייארררד דדדווללר"

  6. ריש

    מה דעתכם על בטריה ניצחית נטענת מתנודות ואור השמש?

  7. חיים החתול

    יאללה, שיגיע כבר היום שבו לא נצטרך לחפש שקע חשמלי לכל דבר, הן בתחום הסלולר והן בשאר התחומים כמו כל מכשירי החשמל, כלי רכב וכו'... תאי דלק מימן - הדבר הבא? תיסלם!

אירועים קרובים