השנה שהייתה

2012 תחל תחת עננה כבדה של סימני שאלה שתשפיע על כל תחום, כולל ה-IT ● האם המיתון העולמי יוביל לעצירת תקציבים בשלוחות של החברות הרב-לאומיות הפועלות בישראל? ● מה שבטוח הוא ששנת 2012 תהיה שנה של זהירות, התייעלות והמתנה לבאות

שנת 2011, שתסתיים לה בלילה שבין שבת לראשון, היתה ללא ספק שנה מעניינת – הן בעולם ההיי-טק והן מחוצה לו. הרבעון האחרון של השנה התנהל על רקע הדי המהפכה החברתית שליוותה אותנו בקיץ – אותה מהפכה שהוציאה לרחובות כרבע מיליון בני אדם. בניגוד למחאות אחרות, במחאה הזו לקחו חלק גם עובדים בכירים בענף ההיי-טק, חלקם אפילו מנהלים. המחאה הזו לא עסקה רק בלחם, אלא גם ברוח ובנשמה – בזכות ליהנות כאן מחיים קצת יותר קלים.

2012 תחל תחת עננה כבדה של סימני שאלה שתשפיע על כל תחום, כולל ה-IT. האם המיתון העולמי יוביל לעצירת תקציבים בשלוחות של החברות הרב-לאומיות הפועלות בישראל? מה שבטוח הוא ששנת 2012 תהיה שנה של זהירות, התייעלות והמתנה לבאות. שיחות שניהלו אנליסטים המסקרים את השוק המקומי עם מנמ"רים, הניבו תשובות סותרות. חלק מהמנמ"רים יגידו שהם לא צופים פגיעה רצינית בתקציבים, בין היתר משום שאלו לא גדלו יותר מדי מאז המיתון של 2008, שרבים סבורים שחלף. 2009 ו-2010 הוכיחו, כי השמחה היתה מוקדמת מדי. מנמ"רים אחרים, קצת יותר ריאליים, מדווחים על קולות של קיצוצים ושינויים בתוכניות העבודה לשנה הבאה, אם כי גם הם מודים ששום דבר עדיין לא סגור.

במישור הטכנולוגי, 2011 מורישה לשנה שאחריה כמה טרנדים גדולים במיוחד, ובראשם מובייל, מיחשוב ענן ורשתות חברתיות. בתחום המובייל נחשפנו השנה לדגמים חדשים של ה-iPhone וה-iPad של אפל (Apple). אל הטכנולוגיות החדשות התלוותה גם דרמה אנושית, בשל מחלתו של המנכ"ל והמייסד, סטיב ג'ובס, שבסופו של דבר הכניעה אותו לאחר מאבק ממושך. החלל שהותיר מלא בשאלות לגבי עתידה של החברה – עתידו של החזון חסר המעצורים שהיה כרטיס הביקור האישי של ג'ובס.

מיחשוב הענן הפסיק השנה להיות שאלה של "האם" והפך ל-"איך" ו-"מתי". הלחץ הגדול מגיע מההנהלות ומאגפי הכספים, שכן השמועה על החיסכון הכספי הגיעה גם לקומות העליונות.

הרשתות החברתיות קפצו כיתה ב-2011. מרשת של הכרויות ורכילות לא חשובה, משמשת היום פייסבוק (Facebook) כפלטפורמה לשיווק, קידום והנעת תהליכים. רוח גבית חזקה התקבלה השנה בזכות אירועים גדולים שקרו באזורנו, לא מעט בזכות הפייסבוק, דוגמת ההפיכות בתוניס, מצרים, תימן ומדינות נוספות שבדרך, וכמובן מחאת האוהלים בשדרות רוטשילד. בכל אלו היתה הרשת החברתית מניע מרכזי להוצאת אנשים לרחוב. היא הפכה למגפון התורן של האזרח הקטן.

ב-2011 נראתה גם פעילות רבה בתחום חילופי הכיסאות בצמרת ה-IT העולמית. את המקום הראשון תופסת HP, שגם השנה לא הצליחה להשתחרר מפרשת מארק הארד, שבעזרת הבוס החדש שלו, לארי אליסון, עשה הכל כדי למרר את חייה של HP. גם התקווה להצלחתו של המנכ"ל החדש שגויס, ליאו אפותקר, התבדתה – והוא נאלץ ללכת הביתה אחרי פחות משנה. כעת יושבת בצמרת החברה אישה, מג וויטמן, שמינויה נועד לעמוד בים הציפיות מצד בעלי המניות, ובעיקר למלא בחזרה את כיסם. גם בכסא המנכ"ל של יבמ (IBM) תשב החל מהשבוע הבא אישה – וירג'יניה רומטי, שתחליף את סם פלמיסאנו, המנכ"ל הקודם. במהלך השנה שמענו גם שעל המועמדים להחליף את ג'ו טוצ'י ב-EMC נמנית אישה, וזה חימם את הלב. בימים טרופים אלו, אפשר להתנחם בעובדה שלפחות בצמרת ההיי-טק אין הדרת נשים.

ומה בתחום הממשלתי? בכל העולם, כמו גם בישראל, נוצר קיפאון מסוים בפרויקטי מיחשוב ממשלתיים, או לכל הפחות התקדמות בקצב איטי. בארה"ב אף פרש מנמ"ר הבית הלבן, כי החלומות שניסה להגשים עם הבוס אובמה לא ממש הפכו למציאות. זאת, בין היתר, משום שהנשיא לא הצליח לשכנע את יתר הכפופים לו בחשיבותו של תחום התיקשוב. המיתון הכלכלי החריף את המצב וכעת נלחמים בבית הלבן על כל דולר.

בישראל פרויקט מרכב"ה ממשיך לנוע בעצלתיים. סכסוכי העבודה שעצרו את הפרויקט בשנה שעברה הגיעו אל סיומם, ויתר המשרדים בדרך לעלייה לאוויר. בממשל זמין חוו תקלות לא נעימות שהחסירו פעימה מאזרחים רבים, והזכירו להם את האיום האיראני. השר מיכאל (מיקי) איתן המשיך להכין את חזון השירות המשופר לאזרח, והכנת התשתית לכינון ממשל זמין באמת.

לא זכינו ב-2011 לקבל את פניו של המנמ"ר הממשלתי החדש (ע"ע המחאה חברתית שהביאה להתפטרותו של חיים שני, מנכ"ל משרד האוצר, אביו הרוחני של הרעיון), לא הצטיידנו בתעודת זהות חכמה, ולמרות שדיברנו, התווכחנו ואפילו נבהלנו מהחזון הביומטרי – הוא עדיין רחוק.

ומה אצלנו, באנשים ומחשבים? השנה נכנסנו לשנת ה-30 להיווסדה של הקבוצה. בפברואר הקרוב נפיק גיליון מודפס חגיגי תחת הכותרת "30 שנות טכנולוגיה", שיכיל קצת נוסטלגיה והרבה חזון. גם בשנה הבאה נמשיך להיות השופר של הענף – בכנסים, בוועידות ובאמצעי התקשורת שלנו.

שתהיה שנה אזרחית טובה לכולנו!

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים