לאן צועד שוק מיקור-החוץ?

חלק ראשון מתוך שניים

עצמון מינס, לשעבר מנמ"ר בכיר

נושא מיקור-החוץ מקבל כיום משמעויות חדשות משתי סיבות מרכזיות: ההתפתחויות שחלו בו והבשלתו, לצד היותו פתרון שיכול "לקסום" דווקא בזמן משבר. תחום זה הוא חריג בין שרותי המיחשוב השונים, בכך שהוא מושפע מהמיתון בצורה מוגבלת ואולי אפילו צומח, כי זה הזמן בו ארגונים מחפשים דרכים להתייעל ולחסוך בהוצאות המיחשוב.

מיקור-חוץ יכול לחזור למרכז העניינים דווקא היום, בזכות יכולתו לסייע להוזלת עלויות, לפינוי משאבים וזמן, לפעילויות ליבה עסקיות, צמצום סיכונים, סיוע לקידום פרויקטים, מתן גמישות והכנסת מומחיות חיצונית. על פי גרטנר (Gartner) מעל 40% מהארגונים שמיישמים מיקור-חוץ, עושים זאת לשם ייעול עסקי.

החסרונות העיקריים של מיקור-חוץ הם תלות בגורם חיצוני, איבוד שליטה על המיחשוב, אפשרות לדליפת מידע למתחרים, קושי בבקרה ופיקוח. עפ"י דו"ח חדש של גרטנר, שוק שירותי ה-IT במיקור-החוץ צפוי לצמוח בשנת 2011 בכ-7% והיקפו יעמוד על כ-315 מיליארד דולרים. ספקיות מיקור-החוץ משקיעות בימים אלה יותר בשיווק ובמכירות, לצד השקעה בפיתוח תשתיות לטובת אספקת שירותים מבוססי מיחשוב ענן. להערכתה של חברת המחקר, הצמיחה תימשך בכל שנות המחצית הראשונה של העשור, ובין השנים 2011 ל-2015 היא תעמוד על 4.6% בשנה בממוצע.

"ברור לעין, כי ספקיות מיקור-החוץ אופטימיות, למרות ערפל ואי ודאות בהם נתונה הכלכלה העולמית", אמר עמית מחקר בגרטנר. הוא צופה, כי מודלים מסורתיים של ספק-לקוח בתחום מיקור-החוץ צפויים לחוות טלטלה ושינוי. "זה החל עם השינויים העסקיים שהענן חולל ויחולל, והמגמה הזו תמשיך להשפיע על השוק. ספקיות שיתעלמו ממגמת מיחשוב הענן עלולות למצוא עצמן מספקות את שירותי האתמול, באופן שלא מתאים ללקוח של המחר – בוודאי לא בהיבט המחיר".

סביר להניח ששוק מיקור-החוץ יתפתח וכיוונים נוספים מעבר למסורתיים שהתרגלנו אליהם עד עתה. ארגונים יוכלו לייצר ערך אסטרטגי אמיתי עבור עצמם ממעבר לעבודה "חכמה" של מיקור-החוץ תוך יצירת דיאלוג עם ספק מיקור-החוץ ותוך זיהוי אותן נקודות בהן הספק יכול לחזק את היכולות שלהם כלקוח ולקבל ערך אמיתי ברמת הגדלת התפוקות והורדת העלויות. חשוב מאוד להתייחס לנושא מיקור-החוץ ברמה האסטרטגית ולהגדיר את המדיניות הנכונה מצד אחד ומצד שני לעבוד על בסיס שיטות עבודה מסודרת של מדידה ויצירת מודל ROI לעבודה עם ספק מיקור-החוץ.

רן שלום, מנמ"ר עיריית פתח-תקווה. צילום: קובי קנטורמנמ"ר עיריית פתח-תקווה, רן שלום, אומר שמיקור-חוץ מיושם בעירייה גם ב-IT וגם ביחידות העסקיות. לדבריו, "באגף מערכות המידע 21 מתוך 26 העובדים הם עובדי מיקור-חוץ, כאשר 25% מהם עובדים במסגרת של אחריות כוללת בתחומי HD ותשתיות".

לדעתו, תרומת מיקור-חוץ רבה ומאפשרת התמקדות של הארגון בליבת העסקים שלו, הפחתת עלויות כוללות, גמישות ניהולית, צמצום סיכונים, ידע וסטנדרטיזציה של תהליכי עבודה, סיוע במיזוגים, הוצאה שוטפת במקום השקעה גדולה בהתחלה ועוד.

"אני מאמין שמיקור-חוץ הוא חלק בלתי נפרד מכל ארגון מאחר ותמיד יימצא מישהו שיודע לתת לפחות את אותו ערך שאתה יכול, ביעילות טובה יותר. לכן, אני חושב שצריך לממש מיקור-חוץ בתחומים שאינם בתהליכי הליבה בארגון. אנו , בעיריית פתח-תקווה, מתכוונים להמשיך ולהשתמש במיקור-חוץ לתחומים נוספים ב-IT כגון: אבטחת מידע, פיתוח אפליקציות בסלולר וכו'. במקביל, אנו מעבירים את הידע ליחידות עסקיות בעירייה שעובדות בתהליכי עבודה דומים".

שלום מוסיף ואומר, שגורמים בכירים בעירייה רואים ביישום של מיקור-חוץ ב-IT כמודל לחיקוי. הראייה לכך היא שאגף ה-IT קיבל פרס אגף מצטיין בעירייה לשנת 2009 ועומד בפני בקשות של אגפים אחרים למימוש מיקור-חוץ, גם ביחידות שעד כה לא עשו שימוש במודל הזה, דוגמת מהנדסי רישוי ובנייה, מענה טלפוני בגבייה, אכיפה של שילוט, אכיפת גבייה וכו'.

שלום מספק לנו ברצון מספר עצות מועילות ליישום מוצלח של מיקור-חוץ:

•    תיאום ציפיות בין הספק ללקוח ושותפות עסקית המושתתת על אמון הדדי
•    בדיקת ערך המוסף הכלכלי של הפרויקט
•    בדיקת התועלת העסקית הישירה שיתרום פרויקט מיקור-החוץ לארגון כולו
•    הגדרת תכולת השירותים ורמת השירות הנדרשת עבור התכולה המוסכמת
•    בקרה שוטפת על תפוקות מיקור-החוץ ואי העברת האחריות המלאה לספק
•    שמירת הידע של הספק בתוך הארגון עד כמה שניתן
•    הקפדה על מתן תחושה לעובדי מיקור-החוץ שהם חלק בלתי נפרד מה-IT

בחלק השני של הסקירה נתוודע לדעתו של ערן לסר, מנכ"ל משותף בג'ון ברייס הדרכה ומטריקס גלובל, שמאמין בתחום מיקור-החוץ כשירות בעל יכולת של מתן ערך מוסף ללקוח – כזה שיכול ליצר עבורו ערך אמיתי ברמה המקצועית והכלכלית.

רעיונות והצעות תוכן למדור ניתן להפנות אל עצמון מינס בכתובת הדוא"ל הבאה.

* הכותב הוא מנמ"ר ויועץ בכיר למיחשוב

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    אני מציע בחום שמנהלים יטרחו לשבת עם עובדים ולהבין מהשטח מה העובדים חושבים על נושא מיקור חוץ. מעבר לזה, מיקור חוץ יוצר נאמנות כפולה וגורם לירידת מוטיבציה של העובדים. את זה כמובן שכולם "שוכחים". וכמובן שת מסקנת המחץ כולם שכחו... מיקור חוץ בד"כ פוגע בארגון ומעלה עלויות... כמובן שאף אחד לא טרח לקרוא מחקרים אוביקטיביים בנושא...

אירועים קרובים