הלוואי עלינו

יונתן קורפל מייחס חשיבות ליישום ה-iPad שמפותח עבור ראש ממשלת בריטניה

תוכניתנים בריטיים מפתחים בימים אלה יישום ל-iPad עבור ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון – כך דיווח השבוע הטיימס (Times) הלונדוני. היישום יאפשר לקמרון להיות מוזן במידע ישירות מהמערכות הממוחשבות במשרדים השונים של הממשלה הבריטית. כך הוא יוכל לראות בזמן אמת עובדות מעודכנות אודות החינוך, התעסוקה, הפשיעה, הרפואה ותחומים נוספים בבריטניה כולה. כמו כן, אמורה המערכת לאסוף מידע מגוגל (Google) ומטוויטר (Twitter).

פיתוח היישום החל לפני כחודשיים ובמרץ הקרוב היא אמורה להפוך למבצעית. מדובר בפרק זמן סביר ליישום שכנראה איננו מורכב במיוחד. הרעיון לפיתוח החדש נהגה על ידי יועצים של קמרון, אחרי ביקור רשמי בארצות הברית, שם הוא יכול היה לעמוד על חיבתו של הנשיא, ברק אובמה, לטכנולוגיה. אובמה ידוע כאוהד מושבע של האינטרנט הנייד, מקפיד לנוע כשהוא חמוש בבלקברי (Blackberry) וב-iPad כאחד, ולא מעט פעמים הוא נצפה, בשידורים חיים, שולח ציוצים בטוויטר או מעדכן סטטוסים בפייסבוק (Facebook).

הספקנים, אלה מבינינו שאינם מוכנים להודות בכך שהעולם מסביבנו משתנה, יגדירו את הידיעה הזאת כאפיזודה, ככזו שאולי כלל אינה ראויה להד תקשורתי. מה זה בעצם משנה? איך שטות שכזאת יכולה לקבל משמעות? מה למשחקים או חיבה לגאדג'טים ולניהול מדינה? שאלות כאלה הן רק חלק מהתגובות הציניות שהם רגילים לשחרר לנוכח כל בשורה אודות מי שלוקח את טכנולוגית המידע לידיו. אני חושב שמדובר כאן דווקא בידיעה חשובה, שמשמעותה תלך ותתברר עם הזמן. היישום שמפתחים התוכניתנים הבריטיים עבור ראש ממשלתם הינו סממן של תופעה בעלת משקל שאנחנו עומדים לחזות בה יותר ויותר: הקשר הישיר של המנהיג אל בסיסי הנתונים החשובים.

ברור שגם כיום, המנהיגים אינם מנותקים ממידע רלוונטי. הם מוקפים בפמליות דחוסות של אנשי קשר, בלדרים ומגיבים מכל הסוגים. משייאסף מידע קריטי, למשל אודות טילים שינחתו על אדמת ארצם או יימצאו בדרכם אליה, המנהיג ידווח על כך מידית. אולם, רוב המידע שבו צריך להעמיק המנהיג איננו ברמת דחיפות שכזאת. במקרים היותר שגרתיים, השגת המידע הופכת לארוכה, נפתלת ומסורבלת. עם יישום כזה – הכול יהיה פשוט, מה גם שהוא מנטרל לחלוטין את התלות בספק המידע. כל מה שנדרש למנהיג הופך לזמין ואין מי שיכול לעכב או לעוות את המידע. הבקרה והשליטה של הנהלות ארגונים גדלו כתוצאה משכלול מערכות המידע הארגוניות, ובעתיד יוכל גם מנהיג המדינה להיכנס למערכות שכאלה, באמצעות מכשיר הנמצא בכיסו.

ראוי לעקוב אחרי תופעה מעניינת נוספת שאני בטוח שתתרחש בהמשך: אחרי שהיישום יהפוך לעובדה, הפוליטיקאים, בהם שרים וחברי פרלמנט, ירצו להתחבר אליו – וכך הרשימה תלך ותתארך.

העיתונות הבריטית דיווחה, כי בכוונת הממשלה להעמיד את המידע לרשות כלל הציבור. מדובר הרי במידע שאיננו סודי, אולם הנגישות אליו בפועל קשה עד בלתי אפשרות. כעת יהפוך המידע להרבה יותר שקוף וזמין לכל. כך הולך ומסתמן העולם העתידי כבר בטווח הבינוני, למגינת ליבם של כל אלה שצברו עד כה כוח משליטתם במשאבי המידע.

לסיום, נותרו מספר שאלות כל כך מתבקשות: מה קורה עם הנושא הזה בישראל? האם מישהו בארץ באמת ובתמים מסוגל לדמיין שר כלשהו בממשלה מסתובב עם מכשיר סלולרי שמחבר אותו ישירות ליישומים הממשלתיים? האם הרעיונות האלה בכלל מעסיקים מישהו מבין מנהיגינו? מדוע כל מה שקורה בצורה כל כך טבעית במחוזות אחרים נדמה כאן כחלום רחוק?

נפתחה ההרשמה לוועידת Mobility2012, הוועידה השנתית אודות פיתוח אפליקציות מובייל

תגובות

(11)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מירי

    ה עוד חסר לנו, הכל ידלוף מיד לעיתונות הצהובה.

  2. אייל

    דווקא קורה. משרד האוצר פרסם לאחרונה בקשה לקבלת מידע בנושא פלטפורמה טכנולוגית להפצת מידע ממשלתי ממאגרי מידע ממשלתיים לשימוש הציבור. ראה: http://www.pirsum.gov.il/nr/exeres/77014241-315D-4511-854D-59C4C151C8A7.htm

  3. שרונס

    הבעיה אצלנו במדינה מתחילה בזה שלשרים אין יותר מידי כוח (הכוח האמיתי נמצא אצל הפקידות הבכירה) והם עסוקים במרדף אחרי חברי מרכז וכו. במקום להפנים את העובדה שהם מחויבים לציבור הבוחרים שלהם וזה אומר להיות הרבה יותר מעורבים ואקטיבים במידע העדכני ביותר ,אך במקום זה הם זקוקים לרוץ ליועץ המשפטי על כל שטות. כנ"ל ראש הממשלה.

  4. השואלת

    המנהיגים העסקנים שלנו צמודים כל היום לסלולר הישן מה להם ולאפליקציות?

  5. ב. אקוקו-ניס

    הביבי שלנו לא זקוק לשום אפליקציה ואל בגלל שהוא לא יודע להשתמש במחשב, סממרטפון או טבלט (והוא לא !) אלא שהוא את כל האינפורמציה שלו שואב מאפליקציה אנושית - שרה'לה.

אירועים קרובים