הקרב על הגופן: מיקרוסופט ניצחה בתביעת זכויות היוצרים על פונט נרקיסים

לפני כמה שנים הגיש מעצב הפונטים צבי נרקיס ז"ל, יחד עם מסטרפונט, תביעה להפרת זכויות יוצרים בגופן נרקיסים נגד מיקרוסופט העולמית ומיקרוסופט ישראל ● בתביעה נטען, כי השימוש שעושה מיקרוסופט בגופן נרקיסים במערכות ההפעלה חלונות XP וחלונות ויסטה מפר את זכויות היוצרים של התובעים ● "הנתבעות הצליחו להוכיח, כי השימוש שהן עושות בגוֹפָן נרקיסים הוא שימוש כדין, שנעשה מכוח רישיון שימוש בלתי מוגבל בזמן שנתן להן נרקיס עוד בראשית שנות ה-90'", נכתב בפסק הדין

אחרי מאבק משפטי ארוך, חובבי הפונט נרקיסים יכולים לנשום לרווחה: מיקרוסופט (Microsoft) תמשיך להציע את הגופן המפורסם למשתמשי מערכת ההפעלה חלונות – זאת לאחר ששופט בית המשפט המחוזי מחוז מרכז, פרופ' עופר גרוסקופף, דחה בשבוע שעבר את התביעה להפרת זכות יוצרים בגופן נרקיסים שהוגשה נגד מיקרוסופט ישראל ומיקרוסופט העולמית וקבע, כי השימוש שעושה החברה בגופן הוא חוקי.

לפני כמה שנים הגיש מעצב הפונטים צבי נרקיס ז"ל, יחד עם מסטרפונט, תביעה להפרת זכויות יוצרים בגופן נרקיסים נגד מיקרוסופט העולמית ומיקרוסופט ישראל. בתביעה, שהוגשה על ידי עו"ד ד"ר מיכל גדות, נציגת היעזבון של נרקיס ז"ל, ועורכי הדין של מסטרפונט – יעקב קלדרון, חנה קלדרון ואורי שורר, נטען, כי השימוש שעושה מיקרוסופט בגופן נרקיסים במערכות ההפעלה חלונות XP וחלונות ויסטה מפר את זכויות היוצרים של נרקיס ומסטרפונט. סכום התביעה עמד על מיליון שקלים, לצד בקשה לצו מניעה קבוע שיאסור על מיקרוסופט את השימוש בגופן נרקיסים.

"גוֹפָן נרקיסים עוצב על ידי אחד מבכירי הטיפוגרפים של האות העברית, צבי נרקיס ז"ל, במהלך שנות ה-80', עיצוב שנמשך במהלך כמה שנים", כתב השופט, "הצדדים אינם חולקים על כך כי הזכויות בגוֹפָן שייכות מעת יצירתו לנרקיס ז"ל. דינה של התובענה שלפני להידחות כיוון שהנתבעות הצליחו להוכיח, כי השימוש שהן עושות בגוֹפָן נרקיסים הוא שימוש כדין, שנעשה מכוח רישיון שימוש בלתי מוגבל בזמן שנתן להן נרקיס, באמצעות צד שלישי, עוד בראשית שנות ה-90'".

השופט קבע, כי מיקרוסופט עושה שימוש כדין בגופן נרקיסים, מכוח רישיון שימוש בלתי מוגבל בזמן שניתן לה בשנת 1992 מחברת כיוון, אשר קיבלה את הזכויות בגופן מנרקיס, לצורך שילובו בתוכנות מיקרוסופט. במסגרת ההסכם התחייבה כיוון למכור למיקרוסופט זכויות ב-5 סוגים של גוֹפָנים עבריים.

עוד קבע השופט, כי מיקרוסופט לא הפרה את זכויותיו המוסריות של נרקיס בגופן, שכן שמו של הגופן קרוי על שמו של נרקיס ובכך מתקיימת דרישת חוק זכות יוצרים, כי שמו של היוצר "ייקרא על יצירתו בהיקף ובמידה הראויים בנסיבות העניין". השופט ציין, כי בטרם מותו, נרקיס העיד על קיום ההסכם בין כיוון לבינו.

בית המשפט קבע, כי לא ניתן לטעון כלפי מיקרוסופט שהיא הפרה את הזכויות בגרסה הדיגיטלית של הגופן שיצרה מסטרפונט, מאחר ומיקרוסופט לא עשתה כל שימוש בדיגיטציה של מסטרפונט, אלא בדיגיטציה שנוצרה עבורה על ידי חברת כיוון כבר בשנת 1992. השופט גם דחה את טענת מסטרפונט לפיה מיקרוסופט מפרה זכויות ב-"משקלים" של הגופן בכך שהיא מאפשרת לבצע הטייה של הגופן ("italic") והדגשה שלו ("Bold"). בפסק הדין קבע השופט כי הפעולה שמיקרוסופט מאפשרת למשתמשים לעשות בגופן אינה מהווה הפרה של זכויות, שכן מדובר ב-"טרנספורמציות פשוטות וטכניות" שאינן מהוות יצירה חדשה שיש בה זכות משפטית נפרדת מהגופן במשקלו הרגיל. "אין ממש בטענות שהעלו התובעים כנגד רישיון השימוש שניתן למיקרוסופט באמצעות כיוון", קבע השופט, "וממילא אין בשימושים שעושה מיקרוסופט בגוֹפָן נרקיסים מכוח הרשאה, כדי להוות הפרת זכויות של מי מהתובעים".

מיקרוסופט העולמית ומיקרוסופט ישראל יוצגו בהליך על ידי עורכי הדין רם ז'אן, אייל שגיא ודנה אמיר ממשרד עמר רייטר ז'אן ושות'. השופט הורה למיקרוסופט, "לוודא שקובץ המתאר את הגוֹפָן נרקיסים במוצריה העתידיים, יכלול הבהרה כי היוצר של הגוֹפָן הוא נרקיס ז"ל". התובעים חויבו בהוצאות משפט בסכום של 120 אלף שקלים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים