יבמ מובילה במספר הפטנטים שנרשמו בארצות הברית – זו השנה ה-19 ברציפות

יבמ רשמה ב-2011 מספר שיא של פטנטים - 6,180 ● מתחרותיה מאסיה התקדמו בדירוג על חשבון חברות אמריקניות, מה שלפי IFI, שערכה את הדו"ח, עלול להוריד את יבמ מראש הטבלה ● מקורם של 139 מהפטנטים במעבדות יבמ בישראל ● הפטנטים שרשמה החברה עוסקים, בין היתר, בפיתוח הדמיה של פעילות המוח המחקה את פעילות המוח הגדול, תמריצים אלקטרוניים לצריכת מזון בריא וחיזוי יעד הנסיעה האפשרי של משתמש על בסיס קשריו ברשתות חברתיות

יבמ (IBM) רשמה מספר שיא של פטנטים בארצות הברית ב-2011 – 6,180 פטנטים – יותר מכל החברות האחרות. למקום השני הגיעה סמסונג (Samsung), שהשיגה את הצמיחה הגבוהה ביותר בתחום, עם 4,895 פטנטים. מעבדות המחקר של הענק הכחול מחוץ לארצות הברית, ובכלל זה בישראל, סייעו רבות למספר הפטנטים הרב שרשמה החברה.

הנתונים מצוינים בדו"ח שערכה חברת המחקר IFI CLAIMS Patent Services. עולה מהם שמספר הפטנטים שרשמה יבמ ב-2011 מגיע לכמעט 3% מכלל 224,505 הפטנטים שאושרו לרישום באותה השנה. מדובר בגידול של 2% לעומת מספר הפטנטים שאושרו ב-2010.

עוד מצא הדו"ח, כי מספר הפטנטים שרשמה יבמ גדול פי יותר מארבעה מזה של יריבתה, HP, שהגיעה רק למקום ה-14. כמו כן, מספר הפטנטים שרשם הענק הכחול גדול יותר מהמספר המצרפי של פטנטים שאושרו ל-EMC, אפל (Apple), אמזון (Amazon), גוגל (Google), אורקל (Oracle) – כולל סאן (Sun) – ו-HP גם יחד.

בין הפטנטים אותם רשמה יבמ בארצות הברית ב-2011 ניתן למצוא שיטה לפיתוח הדמיה של פעילות המוח המחקה את פעילות המוח הגדול (פטנט 8,005,773#); שיטה אנליטית לתמריצים אלקטרוניים לצריכת מזון בריא (8,078,492#); ומערכת אבטחה משולבת למספר גדול של חנויות מקוונות המבוססות על שרת WebSphere Commerce של יבמ (8,019.992#). פטנט נוסף מאפשר חיזוי יעד הנסיעה האפשרי של משתמש על בסיס קשריו ברשתות חברתיות: אם, למשל, שני אנשים הקשורים זה לזה נמצאים באותו בית קפה, יודעת המערכת לזהות חבר שלישי שקשור אליהם ברשת החברתית ונע באותו כיוון ולהצביע על אפשרות שלפיה אותו בית קפה שבו הם נמצאים הוא היעד הסופי שלו.

קאנון (Canon), שמדורגת שלישית ברשימה עם 2,822 פטנטים, תפסה את מקומה של מיקרוסופט. פנסוניק (Panasonic) העפילה למקום הרביעי ורשמה 2,560 פטנטים וחמישית מדורגת טושיבה (Toshiba), עם 2,484. מיקרוסופט הגיעה למקום השישי בלבד, לאחר שרשמה בשנה החולפת 2,312 פטנטים. שביעית נמצאת סוני (Sony) עם 2,286, שמינית – Seiko Epson עם 1,532 ותשיעית מדורגת Hon Hai עם 1,514. סוגרת את העשירייה הראשונה היטאצ'י (Hitachi) שרשמה בשנה החולפת 1,467 פטנטים. אינטל (Intel), שדורגה ב-2010 במקום השמיני ברשימה, צנחה למקום ה-16.

מהנתונים אף עולה, כי מתחרותיה של יבמ באסיה התקדמו בדירוג על חשבון חברות אמריקניות, דוגמת מיקרוסופט (Microsoft) ואינטל (Intel). יצוין ששמונה מתוך עשר החברות המובילות במספר הפטנטים שרשמו הן מאסיה ואילו רק שתיים מארצות הברית. עובדה זו מביאה את IFI לצפות שמעמדה של יבמ בראש הדירוג עלול להתערער. החברה אף ציינה שמספר הבקשות לרישום פטנטים שהגישה סמסונג בשנתיים האחרונות עלה על זה של הענק הכחול. על פי הדו"ח, מספר הבקשות לרישום פטנטים מהווה מדד מובחן בדבר מספר הפטנטים שהחברות ירשמו בעתיד, לאחר אישורן של הבקשות.

לדברי מייק בייקרופט, מנכ"ל IFI, "נראה שיש ליבמ אסטרטגיה מוצלחת, שמבטיחה את מעמדה כמובילת הטבלה, אך יש סבירות שהמצב הזה לא יימשך. חברות מאסיה, במיוחד חברות גדולות דוגמת סמסונג, רושמות יותר ויותר פטנטים, ומסתמנת אפשרות שבסופו של דבר, הן יהיו אלה שיובילו את הרשימה".

תרומה כחול לבן

חלקן של מעבדות יבמ שפועלות מחוץ לתחומי ארצות הברית – ובהן המעבדות בישראל – בסך כל הפטנטים שרושמת יבמ הולך וגדל, והוא עומד כיום על 26%. בארבע השנים האחרונות צמח נתון זה ב-48%. המעבדות של הענק הכחול בישראל נמצאות במקום השביעי בדירוג התרומה של כלל מעבדות החברה מחוץ לארצות הברית למספר הפטנטים שנרשמו, כשהחוקרים הישראליים מקדימים, בין השאר, את עמיתיהם מסין, צרפת ואיטליה. מספר הפטנטים החדשים שאושרו ליבמ ומקורם במעבדות החברה בישראל עמד ב-2011 על 139.

סוזן ארז, היועצת המשפטית לתחום הקניין הרוחני של יבמ ישראלסוזן ארז, היועצת המשפטית לתחום הקניין הרוחני של יבמ ישראל, אמרה ש-"הענקת הפטנטים לחוקרים של יבמ בארץ ממחישה את המשך תהליך הצמיחה והחדשנות הנולדת כאן. הגידול משנה לשנה במספר הפטנטים הנרשמים על ידי חוקרים ישראליים מצביע על רמות יצירתיות והמצאה גבוהות מאי פעם".

ארז הוסיפה, כי "המחויבות המתמשכת של יבמ לחדשנות ולמחקר מדעי עומדת מעל ומעבר למקובל בכל תחום תעשיה שהוא. פירות המחויבות הזאת מתבטאים בהצלחתה המתמשכת של יבמ לשמור על המקום הראשון ברשימת הפטנטים בארצות הברית". היא ציינה, כי יבמ משקיעה מדי שנה כשישה מיליארד דולרים במחקר ובפיתוח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים