משרד המשפטים השיק מערכת IT ברשות הפטנטים; ההיקף: ארבעה מיליון שקלים

המערכת שפותחה ועלתה לאוויר מאפשרת הגשת בקשות בינלאומיות באמצעות מחלקת ה-PCT שברשות הפטנטים ● הפרויקט בוצע על ידי אנשי אגף מערכות מידע במשרד המשפטים, ופותח בטכנולוגיית NET framework 4. ● יאיר פרנק, מנמ"ר משרד המשפטים, אמר ש-"מדובר בפרויקט שמהווה שיפור ניכר לשירות לאזרח וייעול הבירוקרטיה והסרבול שהיו בעבר"

אגף מערכות מידע במשרד המשפטים בשיתוף רשות הפטנטים במשרד השלימו פיתוח והשקה של מערכת להגשת בקשות בינלאומיות לפטנטים ברשות. אפיון הפרויקט החל בפברואר 2009, הפיתוח של המערכת החל ביוני 2010 והמערכת עלתה לאוויר באחרונה. היקפו הכספי של הפרויקט לא הותר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע, כי הוא עומד על ארבעה מיליון שקלים.

בתוך הרשות פועלת המחלקה הבינלאומית בכפוף ל-PCT (ר"ת Patent Cooperation Treaty) – האמנה לשיתוף פעולה בפטנטים. האמנה עוסקת בהגשת בקשות בינלאומיות לפטנטים והיא נועדה ליצור מנגנון אחיד לרישום פטנט במספר מדינות, על סמך בקשה בינלאומית אחת. זאת, על מנת להתגבר על בעיית אי האחידות בתנאי הפרוצדורה הקיימים במדינות העולם השונות. ניהול האמנה מבוצע על ידי האו"ם, בידי הלשכה הבינלאומית של הארגון העולמי לקניין רוחני, WIPO (ר"ת World International Patent Organization).

המערכת שפותחה ועלתה לאוויר היא PCT SAPIA (ר"ת System for Administration and Processing of the International Applications) ומטרתה היא הגשת בקשות בינלאומיות באמצעות מחלקת ה-PCT שברשות הפטנטים. הפרויקט בוצע באופן פנימי, על ידי אנשי אגף מערכות מידע במשרד המשפטים. הוא פותח בטכנולוגיית NET framework 4. והתבסס על ארכיטקטורה מוכוונת שירותים (SOA). במהלך הפיתוח נעשה שימוש נרחב בטכנולוגיית WCF. כמו כן, נעשה שימוש בטכנולוגיית Adobe Form לצורך פיתוח מאות טפסים אלקטרוניים מתקדמים, בעלי לוגיקה עסקית מורכבת.

בעקבות פיתוח המערכת ופישוט תהליכי העבודה בין רשות הפטנטים ל-WIPO, האזרח הישראלי נהנה מייעול השירות ומהנחה משמעותית של יותר מ-20% מעלות הגשת הבקשה הבינלאומית. כעת משרתת המערכת כ-30 משתמשים, עובדי מחלקת PTC, לצד כל אזרחי מדינת ישראל המגישים פטנט בינלאומי. בעתיד, עם הפיכת הרשות למוסד חיפוש לכל משתמשי רשות הפטנטים, היא תשרת את 200 עובדי הרשות, וכן את כל שאר אזרחי העולם המגישים פטנט בינלאומי.

מדואר אוויר למערכת ממוחשבת

חנוך יהושע, מנמ"ר רשות הפטנטים, אמר ש-"מדובר בפרויקט מורכב ושאפתני מאוד. המערכת החדשה מאפשרת אינטגרציה מלאה בין מחלקת ה-PCT ברשות הפטנטים ללשכה הבינלאומית של WIPO שמטפלת בבקשות אלה. האינטגרציה בין המערכות מובילה לשינוי מוחלט בתהליכי העבודה בין הרשות לארגון ומייעלת אותם בצורה משמעותית – יעילות ממנה נהנה, בסופו של דבר, האזרח".

לדבריו, "עד להקמת המערכת החדשה, כל הפעילות הייתה מתבצעת באמצעות שליחת דואר אוויר בין הארגונים, בתהליך עבודה ידני ומסורבל. כיום, בזכות תהליכי העבודה המקוונים, חלו שיפור רב והתייעלות רבה באופן העבודה בין שני הארגונים".

הוא הוסיף, כי "המערכת תומכת במאות חוקים עסקיים ותהליכי עבודה מורכבים בתוך מחלקת ה-PCT ומתממשקת למערכות שונות, כגון מערכת החשבות של משרד המשפטים ורשות הדואר".

יאיר פרנק, מנמ"ר משרד המשפטים, אמר ש-"מדובר בפרויקט שמהווה שיפור ניכר לשירות לאזרח וייעול הבירוקרטיה והסרבול שהיו בעבר".

לדברי ד"ר מיכאל ברט, מנהל מחלקת ה-PCT ברשות הפטנטים, "בעקבות המעבר לשיטת עבודה זו נהנה האזרח הישראלי המגיש בקשה דרך מחלקת ה-PCT מהנחה של יותר מ-20% מעלות האגרה המקורית – דבר המהווה חסכון של 300 פרנקים שוויצריים לכל בקשה. המערכת מאפשרת מיכון מלא של חלק גדול מתהליכי העבודה שבוצעו בעבר באופן ידני, מה שמסב חיסכון של שעות עבודה רבות לבוחנים ומאפשר להם להשקיע את זמנם היקר בפעילות הליבה של המחלקה".

אסא קלינג, ראש רשות הפטנטים, ציין ש-"רשות הפטנטים הישראלית רואה חשיבות רבה במובילות בתחום ה-IT. מובילות זו מאפשרת שיפור מתמיד של השירות לציבור העושה שימוש בשירותי הרשות. מערכת PCT SAPIA היא אחת ממספר ממערכות מתקדמות אשר פותחו לאחרונה עבור רשות הפטנטים".

הוא הוסיף, כי "השנה תעלה לאוויר מערכת מורכבת שתתמוך בתהליכי העבודה השונים שלנו כרשות חיפוש ובחינה בינלאומית לפטנטים".

ממשרד המשפטים נמסר ש-"מערכת PCT-SAPIA זוכה להתעניינות רבה מצד גורמים בינלאומיים שונים בזכות היותה מערכת גנרית. המערכת תוכננה ופותחה בטכנולוגיות המאפשרות התאמה ל-140 המדינות החברות באמנה והעובדות לפי סטנדרט בינלאומי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים