נתי שלום, ג'יגה ספייסס: הקמה של מרכזי פיתוח לענן בתמיכת הממשלה תמצב את ישראל בין מובילות התחום

"בסינגפור עושים זאת ואין סיבה שכאן לא יתקצבו מענקים למרכזים כאלה, בדומה לסבסוד שמקבלת אינטל", אומר שלום - סמנכ"ל הטכנולוגיות של ג'יגה ספייסס, בראיון לקראת כנס "חזון או חלום" של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה ● "מאחר שזהו תחום עתיר טכנולוגיה, הוא טומן הבטחה גדולה לשוק ההיי-טק הישראלי", הוא קובע ● המפתח להצלחת חברות ישראליות, לדבריו, הוא התמקדות בתחומים עתירי טכנולוגיה ובחדשנות

"הקמת מרכזי פיתוח בתחום מיחשוב הענן, בתמיכה ממשלתית, תמצב את ישראל בין מובילות התחום בעולם, תפתח את התעשייה ותספק מקומות עבודה", אומר נתי שלום, סמנכ"ל הטכנולוגיות בג'יגה ספייסס (GigaSpaces), בראיון לאנשים ומחשבים. לדבריו, "בסינגפור עושים זאת ואין סיבה שכאן לא יתקצבו מענקים למרכזים כאלה, בדומה לסבסוד שמקבלת אינטל (Intel). בשורה התחתונה, זה יסייע להיי-טק הישראלי להתחרות טוב יותר מול עמק הסיליקון".

שלום, שאמר את הדברים בראיון לקראת כנס "חזון או חלום" של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, מסביר כי "ישראל הצטרפה לתחום הענן מאוחר יחסית, משום שבהתחלה היתה הרבה ספקנות מצד משקיעים וחברות, אבל ברגע שהובן שיש כאן מהפיכה ברמת הטכנולוגיה ובמישור המודלים העסקיים, חברות עשו תפנית, תיקנו במהירות וכיום ישראל נחשבת לאחד ממרכזי ההתמחות המובילים בעולם במיחשוב ענן. מאחר שזהו תחום עתיר טכנולוגיה, הוא טומן הבטחה גדולה לשוק ההיי-טק הישראלי".

"חשוב להקים בארץ מאגר מהנדסים בעלי יכולות במיחשוב ענן", הדגיש. "לשם כך נדרשת האצת החינוך על ידי קורסים, תקצובם, ועידוד מהנדסים ללכת לכיוון הזה. במקביל יש לעודד את האוניברסיטאות ללמד את התחום הזה בצורה יותר רחבה".

לדברי סמנכ"ל הטכנולוגיות בג'יגה ספייסס, "על אף שההיי-טק הישראלי מתחיל להתאושש, עדיין חסר מאוד הסיוע הממשלתי. התחרות העיקרית שלנו היא מול עמק הסיליקון, שנהנה מתשתית רחבה של הון פרטי. הקמת תשתית בארץ לא חייבת להיות רק בצורה של סיוע כספי ישיר. היה רצוי, למשל, לחייב את החברות הממשלתיות ואת הארגונים הממומנים על ידי הממשלה, להעדיף רכישת פתרונות מסטארט-אפים. כיום זה לא נעשה כלל".

"כספי המדען הראשי אמנם מספקים סיוע מסוים אבל מדובר בתקציב לא גדול, שמתפזר בין הרבה מאוד חברות ולא מגדיל את סיכויי ההצלחה שלהן", מסביר שלום. "המטרה חייבת להיות הצלחת החברות. במקביל, אפשר לעודד שחקנים גדולים מקומיים לצרוך מוצרים מסטרט אפים. אני מאמין שככל שיהיה עידוד מאסיבי יותר לרכישת מוצרים מסטארט-אפים, יעלו סיכוייהם להצליח גם ללא מימון של משקיעים זרים".

"במשך כמה שנים ראינו בענף ההיי-טק הישראלי דעיכה מסוימת, עם מימון ממשלתי נמוך יחסית, ופחות השקעות ממשקיעים פרטיים, בפרט מחו"ל", מוסיף שלום. "גם התחרות על השקעות מצד הודו וסין השפיעה לרעה על היקפי הפעילות בארץ, אבל באמצע השנה שעברה חלה תפנית וישראל החלה להחזיר לעצמה את מעמדה כמרכז חדשנות. הסימן הבולט ביותר להכרה הבינלאומית היה הקמת מרכז הפיתוח של אפל (Apple), שהינו המרכז היחיד שלה מחוץ לארה"ב. גם ל-AT&T ולאלקטל (Alcatel) יש בארץ מרכזי חדשנות, EMC נכנסת להשקעה גדולה בארץ, ומיקרוסופט (Microsoft) חזרה להשקיע במרכז הפיתוח שלה כאן – כך שרואים חזרה של השקעות והכרה ביתרונות של ישראל על פני הודו וסין".

המפתח להצלחה, לדבריו, הוא התמקדות בתחומים עתירי טכנולוגיה. "בעבר היו לא מעט חברות ישראליות שהתמקדו בפרויקטים עתירי כוח אדם. בתחומים אלו לישראל אין יתרון על פני הודו וסין ולכן חברות אלה קיבלו פחות מימון. יתרה מכך, היה כאן דור של ספינות דגל חסרות חדשנות. קומברס (Comverse), לדוגמה, שבעבר היתה חברה עם הרבה מאוד חדשנות, איבדה את מסר החדשנות שלה בשנים האחרונות. לעומת זאת, לאמדוקס (Amdocs), שבעבר לא היה לה מסר של חדשנות, משקיעה כיום יותר בתחומים עתירי טכנולוגיה הדורשים חדשנות".

הכנס השנתי של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה ייערך ביום ג', ה-7 בפברואר, במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים