צומת דרכים חדשה לספקיות ה-IT

שלוש המהפכות הטכנולוגיות הגדולות של העת האחרונה - מיחשוב ענן, מובייל ורשתות חברתיות, יזעזעו בעתיד הקרוב את מפת ספקיות פתרונות ה-IT ● על פי מנהל המחקר העולמי בגרטנר, המנמ"רים מסתכלים מהצד, ועדים לתופעה במסגרתה ריבוי הרכישות והמיזוגים בחברות הגדולות, הופך אותן לסופרמרקט של מוצרים - שחלקם אפילו מתחרים זה בזה ● לאן מועדות פניהן של ספקיות ה-IT המסורתיות?

חברת המחקר העולמית גרטנר (Gartner) קיימה אמש (ד') אירוע מיוחד ללקוחותיה הישראליים, במהלכו נחנך באופן רשמי הסניף החדש של החברה בארץ, לאחר 25 שנה בהן יוצגה גרטנר על ידי חברת קומטק, בבעלותו של ברוך גינדין. המרצה המרכזי באירוע היה פיטר סונדרגארד – סגן נשיא בכיר ומנהל המחקר העולמי בגרטנר, שסקר באופן מקיף את שוק ה-IT, סיפר על המגמות בישראל ובעולם והסביר על הטכנולוגיות החמות בשוק. כמה שעות לפני האירוע, הופיע סונדרגארד במסיבת עיתונאים של חברת המחקר, שם פרש את עיקרי משנתו.

מעבר לתחזיות על צמיחת השוק הישראלי, שממשיך לגדול בקצב הגבוה פי 1.5 מהתל"ג, ובנוסף להמלצות הטכנולוגיות החדשות, האיר האנליסט זווית מעניינת, הוליסטית מעט, לגבי היעד אליו מועדות פניהן של ספקיות ה-IT המסורתיות ואיך הן צריכות להתנהל אל מול העולם החדש. סונדרגארד התכוון לספקיות הענק, כגון HP, סאפ (SAP), אורקל (Oracle), יבמ (IBM), מיקרוסופט (Microsoft), סיסקו (Cisco) וגם השתיים הנוספות, שנחשבות ל-"צעירות" יותר – גוגל (Google) ואפל (Apple).

אם נלך אחורה כמה שנים נראה, כי מגמות כמו ענן, וירטואליזציה וכדומה, "תפסו" את הספקיות הגדולות לא ממש מוכנות. המעבר לענן, והפיכתו לטרנד מרכזי בסדר היום של המנמ"ר, לא ממש התאים למודל התמחור של החברות הגדולות. ב-יבמ, למשל, פעלו במשך כשנתיים תחת חזות שהענן לא ממש מטריד אותם, כי "זו מגמה שתחלוף". בפועל, הם פיתחו פתרונות וסיפקו כלים לכל מי שביקש, כי המציאות הכתיבה שאם לספקיות הגדולות אין פתרון, יש מספיק חברות קטנות ולא מוכרות שיכולות למלא את החלל.

כעת הענן עומד בראש סדרי העדיפויות של החברות הגדולות, המנסות לנגוס בנתחי השוק ההולכים וגדלים. זאת, למרות שבכל העולם – ובמיוחד בישראל – הענן עדיין לא נכנס במלוא העוצמה לשוק הארגוני. אם סוקרים את היצע הפתרונות בתחום, מגלים כי לספקיות המסורתיות שמנינו, אין בהכרח יתרון טכנולוגי על חברות אחרות. הגידול של החברות האלו, אם כך, נובע בעיקר מרכישות ומיזוגים. הנחת העבודה הבסיסית היא שמנמ"ר של ארגון גדול יעדיף ללכת לענן (אם וכאשר) עם החברות המסורתיות והגדולות.

סונדרגארד מציין, כי המנמ"רים מסתכלים מהצד, ועדים לתופעה במסגרתה ריבוי הרכישות והמיזוגים בחברות הגדולות, הופך אותן לסופרמרקט של מוצרים – שחלקם אפילו מתחרים זה בזה. כך, הוא אומר, הן לא מייצגות בהכרח את המיטב בשוק. באופן זה ייווצר מצב שהבידול בין החברות הגדולות ילך וייעלם, והן תהפוכנה לרשתות סופרמרקט של מוצרים מסוגים שונים, שם התחרות, כידוע, היא בעיקר על מחיר בעיקר.

מצבן של הספקיות מתגלה כגרוע אף יותר, כשמדברים על טרנד הניידות – שנחשב עד לא מכבר לתחום נפרד. כניסתן של חברות כמו גוגל ואפל לעולם המובייל והרשתות החברות, הפכה את ענף ה-ICT למקשה אחת, שכוללת חיבורים ישירים בין כל המרכיבים. בנקודה זו, למרבית החברות הגדולות אין פתרונות מובנים. היחידה שפרצה לעולם הזה היא סאפ, עם הרכישה הדרמטית של סייביס (Sybase) לפני למעלה משנתיים, שמנהליה הבינו לאן צועד העולם. גם במובייל, כמו בענן, לכל אחת מהמתחרות יש פתרונות – אבל לא כאלו שממצבים אותן בעיני המנמ"ר כמובילות בתחום.

הרשתות החברתיות עדיין מהוות סוג של נעלם בהיבט התרומה לעולם העסקי. פייסבוק (Facebook), למשל, כבר מוכרת כפלטפורמה ליצירת קשרים מכל סוג שהוא, אבל עדיין לא הצליחה להוכיח את ה-ROI העסקי שלה.

השורה התחתונה: שלוש המהפכות הטכנולוגיות הגדולות של העת האחרונה – מיחשוב ענן, מובייל ורשתות חברתיות, יזעזעו בעתיד הקרוב את מפת ספקיות פתרונות ה-IT. חברות רבות שנחשבות כיום לענקיות, יאלצו להתמודד עם אתגרים חדשים ומורכבים – במיוחד כשקהל היעד העיקרי שלהם, ה-CIO, כבר לא יהיה הקניין היחיד של IT בארגון. חומר למחשבה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. David

    MaaS360 היחיד שהוא MDM אמיתי בענן אמיתי

אירועים קרובים