תביעה: מנהלי ה-FDA צותתו לדואר אלקטרוני אישי של עובדים – בחשד שחשפו שחיתויות

שישה עובדים ועובדים לשעבר ברשות האמריקנית למזון ותרופות הגישו נגדה תביעה בטענה שצותתו לדואר האלקטרוני האישי שלהם כדי לנקום בחושפי השחיתויות ● על סמך המידע שנתגלה בדואר האלקטרוני פוטרו העובדים או ננקטו נגדם צעדים משמעתיים

ברשות האמריקנית למזון ותרופות (FDA) צותתו לדואר האלקטרוני האישי של עובדים מן המניין ועובדי קבלן, חלקם עובדים לשעבר, בשירות המיילים של יאהו! (!Yahoo) ובג'י-מייל (Gmail). ברשות חשדו שעובדים אלה חשפו שחיתויות בה. על סמך המידע שנתגלה בדואר האלקטרוני פוטרו העובדים או ננקטו נגדם צעדים משמעתיים.

הדברים הללו עולים מתביעה שהגישו העובדים – שישה מדענים ורופאים שעבדו ברשות או עמה. הם מבקשים מבית המדפט, בין השאר, להוציא צו מניעה שיאסור על הרשות לקרוא דואר אישי של העובדים. לטענתם, הרשות עברה על התיקונים הראשון, הרביעי והחמישי לחוקה האמריקנית. המדענים והרופאים מגבים את טענותיהם, בין השאר, במסמכים שהתקבלו לפי החוק האמריקני לחופש המידע ופורסמו באינטרנט.

יצוין שב-FDA מזהירים את העובדים, כי "אין לצפות לפרטיות" וכי כאשר משתמשים במחשב יש לקחת בחשבון ש-"בכל עת עשוי הממשל לנטר מכתבים או נתונים, לצותת להם, לחפש בהם ולהחרים אותם". עם זאת, על פי התובעים, הרשות אינה רשאית לצותת לתכתובת של הרופאים והמדענים.

ניטור דואר אלקטרוני של עובדים נחשב מזה זמן לנושא רגיש במיוחד. החוק האמריקני מתיר למעסיקים לנטר דואר אלקטרוני של עובדים בתנאים מסוימים, ומזה יותר מעשור מתנהלים דיונים בבתי המשפט בארצות הברית בנושא זה. החוק אוסר על עובדים בסוכנויות של הממשל הפדראלי למסור מידע חסוי אך מעניק הגנה במקרים שבהם הועבר מידע לקונגרס האמריקני. עם זאת, בשנת 2009 אמרה ג'ואן רויס, מי שהייתה אז אשרת סגל בקונגרס, לאחד המדענים שהגישו את התביעה, כי "החוקיות של העברת המידע נתונה בספק".

המדענים והרופאים התלוננו שמנהלים בכירים ב-FDA כפו על מומחים לשנות את הסקירות, המסקנות וההמלצות שלהם. כך, למשל, הם ציינו שמכשירים מסוימים לגילוי של סרטן השד אושרו על אף שהממצאים המדעיים היו פגומים או למרות התנגדויות שעלו ברשות.

מהמסמכים שהשיגו המדענים והרופאים על פי חוק חופש המידע עולה, כי מעט לאחר שחושפי השחיתויות הגישו לקונגרס ולצוות המעבר של הנשיא אובמה תלונה על הבעיות בתהליך הבדיקה של ה-FDA ועל ההתנכלויות לחושפי השחיתויות, צותתו אנשי הרשות לדואר האלקטרוני שלהם ואף צילמו מסכים במחשביהם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים