אסטרטגיית קידום ברשת – תריסר השלבים | שלב שמיני: שימושיות

כך נמדוד את רמת השימושיות (Usability) של האתר ונשפר את השיווק ברשת

אם שקלתם לשווק באמצעות האינטרנט, עליכם להתייחס אל האתר שלכם כאל מוצר נוסף בסל המוצרים שלכם ולוודא, כי הוא "שמיש". מחקרים מצביעים על כך, כי הגולשים מושפעים ממידת השימושיות (Usability) של האתרים ברשת, בין אם במודע ובין אם לאו. הציבור התרגל למצוא באינטרנט את מבוקשו במהירות ובקלות. אם יהיה על הגולש "להתאמץ", הוא ינטוש את אתרכם לאחר שניות ספורות ואולי אף יגיע למתחרים. ככל שמדובר בקידום אתרים, מדדי השימושיות של האתר מהווים נדבך חשוב ויש להתחשב בהם בבואנו ליצור אסטרטגיית SEO.

מהי שימושיות (Usability) של אתרים?
לאחר שנים של בניית אתרים מוכווני גוגל (Google) ומעקב אחר האפקטיביות שלהם, הייתי מגדירה את השימושיות כסוג של אומנות: עיצוב אתר אשר קל לנווט בו ונוח ללמוד ממנו, כזה המתפקד ביעילות הן עבור גולש יחיד והן עבור כמות גדולה של מבקרים בו זמנית.

כיצד ניתן למדוד שימושיות? להלן שבעה הדגשים אותם רצוי לבדוק:

ניטור ואנליזה – ניתוח התנהגות הגולשים בעמודי האתר השונים, יספק לכם תמונה אודות שימושיות האתר. האם אתם מנטרים את התנועה באמצעות גוגל אנליטיקס וכלים דומים? בדקו מהם הדפים הפופולאריים ביותר דרכם נכנסים לאתר שלכם, מה משך השהיה בכל עמוד ועמוד, מאלו דפים עוזבים את האתר ומהו ה-Bounce Rate של כל דף. נתחו את הממצאים וערכו שיפורים נדרשים בהתאם.

התמצאות – אם אתם מוכרים באתרכם מוצרים, ידע או שירותים, עליכם לוודא כי מבקר חדש ימצא אותם בקלות. ערכו ניסיון על גולש חדש: בדקו באיזו מידת פשטות הוא לומד לנווט באתרכם. מניסיוני, ללא מפת אתר או שימוש בלינקים פנימיים, קרוב לודאי כי הוא יגיע במהרה לאתרים מתחרים.

יעילות – האם המבקרים באתרכם יכולים לבצע את הפעולות הנדרשות במהירות? האם פניה אליכם מצריכה השלמת שורה ארוכה של נתונים? שימו לב: גולשים נרתעים ממילוי טפסים מייגעים ומסתייגים מהשארת פרטים בלתי הכרחיים. ברוב המקרים די לבקש מהלקוח הפוטנציאלי להשאיר שם פרטי וכתובת מייל. שקלו זאת.

דף לא קיים – בעלי אתרים מסירים לעיתים דפים מן האתר, אך הללו עדיין שמורים בזיכרון של גוגל. במקרה כזה, הגולשים עלולים להיתקל בדף "Error 404". טפלו בכך באופן גורף. ודאו כי האתר מציג הודעת שגיאה משלו ומנווט את הגולשים לדף הבית (אגב, גם גוגל ממליץ על כך בהנחיות שלו).

גולשים חוזרים – באתר בעל רמת שימושיות טובה, מבקרים חוזרים זוכרים את אופן הניווט בו. בדקו מה המצב אצלכם. האם אופיו של האתר מאפשר לגולשים להיזכר ולהתמצא בו בקלות, או שמא עליהם ללמוד זאת כל פעם מחדש?

משך טעינת הדפים – האם בדקתם מהו משך הזמן הממוצע שבו נטענים עמוד הבית או דפים אחרים באתרכם? האם וידאתם, כי שרת האתר זמין במשך כל שעות היממה? במקרה ושני מדדים אלו אינם מתקיימים, צפו לירידה בתנועה. אגב, נתון זה הינו אחד מן הפקטורים המשפיעים על מיקום האתר בתוצאות החיפוש של גוגל.

נגישות – ודאו כי אין בנמצא טעויות דקדוק והגהה בתכנים. היעזרו בתגיות ALT text ולינקים פנימיים למיקסום הקשר של הגולש עם אתרכם. כך גם תצרו אופטימיזציה למנועי החיפוש השונים. ניווט בעזרת "סימני דרך" לרוב יקל על נגישות האתר.

לסיכום
אם האתר שלכם ניחן ברמת שימושיות גבוהה, הדבר עשוי להקל על ביצוע פעולות עסקיות בו ולספק יחס המרה גבוה. אתר יפה ומעוצב ככל שיהיה, לא יביא לכם תועלת אם הגולשים לא יתמצאו בו ולא ימצאו אותו ידידותי. אתר בלתי שמיש יגרום, כאמור, לנטישתו תוך שניות ספורות.

למידע נוסף בנושא, אני ממליצה על האתר usability.gov.

בהצלחה!

הכותבת היא מומחית בבניית אתרים שגוגל מבין ומרצה לארגונים בנושאי קידום ברשת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים