פייסבוק יצאה להנפקה הגדולה בהיסטוריה; מארק צוקרברג ישמור על שליטה כמעט מלאה בחברה

מספר המשתמשים הפעילים בפייסבוק עומד כיום על 845 מיליון והשווי שלה עשוי להגיע ל-100 מיליארד דולרים עד למועד ביצוע ההנפקה ● החברה צפויה לגייס במסגרת ההנפקה עד 10 מיליארד דולרים ● צוקרברג שמר לעצמו נתח של 56.9% מהמניות, מה שאומר שהוא ישלוט בכל הנושאים שיועלו להצבעה של בעלי המניות ובניהול הכולל של פייסבוק ● שווי האחזקות שלו צפוי לעמוד על 28 מיליארד דולרים ולהפוך אותו לאדם הרביעי בעושרו בארצות הברית

מסתכל אל העתיד שמעבר לפייסבוק? מארק צוקרברג

הרשת החברתית הפופולרית ביותר בעולם עתידה לבצע את ההנפקה הגדולה ביותר אי פעם: פייסבוק (Facebook) הכריזה רשמית על ההנפקה, שבמסגרתה היא צפויה לגייס סכום של עד 10 מיליארד דולרים. עם זאת, החברה הבהירה שגם אחרי ההנפקה ישמור המנכ"ל, מארק צוקרברג, על שליטה כמעט מלאה בחברה שהקים.

צוקרברג, שהקים את הרשת החברתית הגדולה בעולם מחדרו במעונות של אוניברסיטת הרווארד, ישמור לעצמו נתח של 56.9% מהמניות המקנות זכות הצבעה. על פי מסמכי ההנפקה, יש לפייסבוק 845 מיליון משתמשים פעילים והשווי שלה עשוי להגיע ל-100 מיליארד דולרים עד למועד שבו תבוצע ההנפקה בפועל.

במסמכי ההנפקה ציינה פייסבוק, כי בכוונתה לגייס סכום של חמישה מיליארד דולרים, אך אנליסטים מעריכים שהחברה נקבה בסכום זה כבסיס לחישוב של דמי הרישום בבורסה והוצאות נוספות, בעוד שבפועל עשויה החברה לגייס סכום של עד 10 מיליארד דולרים. סכום זה משקף שווי של 100 מיליארד דולרים לחברה, שמגמד חברות כמו HP, וממחיש היטב את הצמיחה העצומה במעמדן של הרשתות החברתיות כמרכזי בידור ותקשורת בעולם.

לפי שווי חברה של 100 מיליארד דולרים יגיע שווי אחזקותיו של צוקרברג בן ה-27 בפייסבוק ל-28 מיליארד דולרים והוא יהפוך לאדם הרביעי בעושרו בארצות הברית. נוכח השליטה הכמעט מוחלטת של צוקרברג לא תצטרך החברה למנות דירקטורים עצמאיים שייצגו את רוב בעלי המניות. בנוסף, היא לא תצטרך להקים, במסגרת מועצת המנהלים, ועדות שיפקחו על התגמול ועל עניינים נוספים.

מבנה הבעלות על פייסבוק מנוגד לשיטות של הממשל התאגידי שמוסדו בארצות הברית לאחר פעילות רבת שנים של משקיעים, ושנחשבות לידידותיות יותר לבעלי המניות. בתשקיף שהגישה פייסבוק מצוין בצורה שאינה משתמעת לשני פנים, כי "צוקרברג ישלוט בכל הנושאים שיעלו להצבעה של בעלי המניות, וכן בניהול הכולל ובניווטה של החברה".

צוקרברג חתם על עסקות עם כמה משקיעים ברשת החברתית שהעניקו לו זכויות הצבעה בשמם בכל העניינים כמעט, או ברובם. יצוין, כי סרגיי ברין ולארי פייג' חתמו על הסכמים דומים עם בעלי מניות גדולים בגוגל (Google) – החברה שאותה ייסדו.

"ככל הנראה נהנה צוקרברג מיכולת לבחור את המשקיעים ולומר להם: 'או שתשקיעו לפי הדרישות שלי או שלא תשקיעו בכלל'", אמר סטיבן קפלן, פרופסור למינהל עסקים מאוניברסיטת שיקאגו. "למרבה הצער, שיטה זו פוגעת בשווי של פייסבוק, שיכול היה להיות גבוה יותר אלמלא שמר צוקרברג את השליטה לעצמו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים