דלויט: בכירי ההון-סיכון צופים השנה ירידה במספר הקרנות ובהיקף ההשקעות בסטארט-אפים

רוב גדול של מנהלי קרנות ההון-סיכון - 87% - צופים שמספר הקרנות הפעילות בארץ יצטמצם במהלך 2012, בעוד שאף לא אחד מהם צופה עלייה במספרן - כך עולה מסקר ה-VC Indicator ● בנוסף, 39% ממנהלי הקרנות צופים שבמהלך חצי השנה הקרובה ירד היקף השקעותיהן בסטארט-אפים ● 69% מהמשיבים מאמינים שיזמים יתקשו לגייס הון ראשוני במהלך חצי השנה הקרובה, אולם יחול גידול משמעותי בהשקעות בשלבים המאוחרים יותר

87% ממנהלי קרנות ההון-סיכון צופים שמספר הקרנות הפעילות בארץ יצטמצם במהלך 2012, בעוד שאף לא אחד מהם צופה עלייה במספרן – כך עולה מסקר ה-VC Indicator לרבעון האחרון של 2011. הסקר נערך במהלך ינואר האחרון זו הפעם ה-39 על ידי פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט בריטמן אלמגור זהר, וכלל מנהלים ושותפים בקרנות ההון-סיכון בישראל.

עוד עולה מהסקר, כי בכירי קהילת ההון-סיכון מגלים פסימיות בכל הנוגע להיקף השקעותיהם בחברות סטארט-אפ. 39% ממנהלי הקרנות צופים שבמהלך חצי השנה הקרובה היקף השקעותיהם ירד. זאת, בהשוואה ל-13% בלבד שצפו כך ברבעון האחרון של 2010. לעומת זאת, שיעור מנהלי הקרנות שסבורים שהיקף השקעותיהם יגדל במהלך תקופה זו עומד על 10% בלבד.

כמו כן, על פי ממצאי הסקר, תהליך גיוס ההון לסטארט-אפים יהיה במחצית השנה הקרובה מאתגר יותר בהשוואה ל-2011. כך, 69% מבכירי קהילת ההון-סיכון מאמינים שיזמים יתקשו יותר לגייס הון ראשוני (Seed) בהשוואה לשנה החולפת, בעוד ש-6% בלבד צופים שגיוס הכספים יהיה קל יותר.

מנגד, התחזית לחצי השנה הקרובה מציגה מגמה של גידול משמעותי בהשקעות בשלבים מאוחרים. 22% מהמנהלים השיבו, כי ישקיעו בעיקר בשלבים אלה, בעוד שהממוצע בסקר הקודם עמד על פחות מ-6% בלבד. עוד חושף הסקר, כי 22% ממנהלי קרנות ההון-סיכון צופים שהמצב הכלכלי ישפיע על חברות ההיי-טק יותר מאשר ב-2009, שהייתה שנת מיתון. 53% סבורים שההשפעה תהיה זהה ו-25% – שהיא תהיה מתונה יותר.

בקרב מנהלי ההון-סיכון בארץ שוררת תמימות דעים לגבי ההשפעה השלילית הישירה של ההתרחשויות בשווקי היורו על פעילותן של חברות ההיי-טק הישראליות. עם זאת, על פי הסקר, רק 16% מעריכים כי השפעה זו תהיה משמעותית.

רו"ח טל חן, שותף וראש מגזר ההיי-טק בדלויט בריטמן אלמגור זהר, ציין ש-"פחות ופחות קרנות ישראליות מצליחות להציג גיוסי המשך וגם היקף הרכישות של חברות הפורטפוליו אינו מרשים במיוחד. בד בבד לצמצום מספר קרנות ההון-סיכון המסורתיות, אנחנו עדים להתפתחותם וצמיחתם של גופי תמיכה וסיוע לחברות בתחילת דרכן, ובהן מיקרו קרנות הון-סיכון. היקף המשאבים של אלה נמוך בהרבה, אך הן תומכות במיזמים בשלבים ראשוניים, בפרט בעולמות האינטרנט והניו-מדיה, גופי האצה (Accelerators), שמלווים בפיתוח וגיבוש המיזם, ומועדוני משקיעים פרטיים".

במה להשקיע?

בדומה לממצאי הסקרים ברבעונים הקודמים, נראה שהאינטרנט שומר על הבכורה כתחום המוביל בהשקעות. חיזוק לכך משתקף בהיבטי המיזוגים והרכישות, בהם האינטרנט מוסיף להיות תחום אטרקטיבי ביותר, כאשר 79% מבכירי קהילת ההון-סיכון צופים שמרבית עסקות המיזוגים והרכישות יתרחשו בתחום זה. ממצא נוסף שמעיד על כך הוא ש-68% מהמשיבים צופים שמספר העסקות בתחום יעלה במהלך חצי השנה הקרובה. לעומת זאת, 17% בלבד צופים שמספר העסקות בתחום התוכנה יגדל – ירידה דרסטית לעומת 66% שסברו כך ברבעון הקודם. התחום שנתפס כתחום הכי פחות אטרקטיבי לעסקות מיזוגים ורכישות הואט הקלינטק, עם 11% בלבד שצופים יותר עסקות בו בשנה הנוכחית.

על פי עורכי הסקר, "הרעש מהנפקתה הצפויה של פייסבוק (Facebook) וחשיפת הביצועים שלה עשוי לעורר גל התעניינות גלובלי בהשקעות הון-סיכון בתחום האינטרנט והמדיה החדשה. תהיה לכך השפעה גם על חברות ישראליות הפועלות בתחום".

עוד עולה מהנתונים, כי מנהלי קרנות ההון-סיכון צופים שעיקר ההזדמנויות להשקעה טמונות בתחומי אבטחת הענן (50%), ניתוח מידע רחב היקף (50%) ושיווק ומסחר חברתי בעולמות המקוונים (46%).

לדברי רו"ח חן, "אנחנו עדים לתהליכי האבולוציה המהירה שחווה מגזר ההיי-טק במהלך השנים האחרונות. מחזורי העסקים של כלכלת הטכנולוגיה מתפתחים בקצבים מהירים ואנחנו רואים עניין רב בתחומים חדשים וסגמנטים, שעד לא מזמן כלל לא היו קיימים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים