הודו: בית המשפט הורה לפייסבוק ולגוגל להגיש תוכניות לצנזור תכנים

21 חברות מדיה התבקשו לצנזר תכנים בהודו, ולהגיש תוך שבועיים את התוכניות שגיבשו ליישום ההוראה ● גוגל ופייסבוק הודיעו שכבר צייתו להוראה

בית המשפט העליון של הודו הורה ל-21 חברות שהתבקשו כבר בעבר לפתח מנגנון לצנזורה של תכנים במדינה להגיש בתוך 15 ימים את התוכניות שגיבשו ליישום ההוראה. התביעה דורשת שהחברות ימסרו את כל המסמכים הרלוונטיים, וגוגל (Google) ופייסבוק (Facebook) הודיעו שהן כבר הסירו את התכנים האמורים.

פייסבוק הגישה אתמול (ב') לבית המשפט דו"ח על עמידה בדרישות, אך הצטרפה ליאהו! (!Yahoo) ולמיקרוסופט (Microsoft), שערערו על כך שהן נכללות בתביעה, בטענה שלא הוגשה נגדן שום תלונה. גוגל, מצידה, הסירה דפי אינטרנט שמעוררים התנגדות ברשויות והתחייבה להסיר כל דף שיכלול תכנים שאסורים לפי החוק או אינם עומדים בדרישות שלה.

הפרשה החלה בתביעה שהגיש בדצמבר העיתונאי וינאי ראי נגד 21 החברות, בטענה שבאתרי האינטרנט שלהן מופיעים תכנים שעלולים ליצור שנאה ו-"להשחית את הנפש". התכנים, על פי כתב התביעה, פוגעים במאמינים נוצרים, הינדים ומוסלמים. לראייה הוצגו תמונות של ראש ממשלת הודו בתנוחות פוגעניות ותמונה של חזירים בעיר מכה.

בחודש שעבר העניקה ממשלת הודו "אור ירוק" להגשת התביעה נגד החברות שמפעילות "21 אתרי אינטרנט של רשתות חברתיות". התביעה הוגשה על רקע ויכוח ממושך בין חברות אלה לבין הרשויות בהודו, שדורשות "להסדיר" את התוכן במדינה. בחברות רואים בדרישה זו צנזורה בפועל. האישור להגשת התביעה ניתן למעשה כבר ב-23 בדצמבר, אך פורסם רק בסוף השבוע.

בית המשפט העליון בניו-דלהי הזהיר בחודש שעבר שורה של חברות, כי הגישה לאתרי האינטרנט שלהן עלולה להיחסם אם לא יבדקו את התכנים ויצנזרו אותם. היועצים המשפטיים של פייסבוק וגוגל טענו בפני בית המשפט, כי המדיניות העולמית של החברות שלהם אוסרת על התערבות בתכנים, אפילו אם תכנים אלה עלולים להיות פוגעניים או שנויים במחלוקת. השופטים מצידם קבעו שמדיניות זו אינה תקפה בהודו. "בדומה לסין, גם אנחנו יכולים לחסום את הגישה לאתרי אינטרנט כאלה", הזהיר השופט סורש קייט.

עם זאת, ההליכים המשפטיים עוד רחוקים מסיום והודו עוד רחוקה מלהפעיל צנזורה בדומה לזו המופעלת בסין. דיון נוסף בעניין נקבע ל-13 במרס ופרקליטי החברות יכולים להגיש ערעור על פסק הדין, אם יינתן כזה בדיון הבא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים